Abzu

Av i i Recensioner, 3 Mer

Abzu

Abzu, är ett ganska konstigt namn på ett spel. Men namnet har en ganska intressant betydelse – det är en kombination av två uråldriga ord, ”ab” som betyder ”hav”, och ”zu” som betyder ”att veta”.

Sammansättningen av de två orden översätts sedan enligt spelets officiella hemsida till ”Vishetens Hav” eller ”The Ocean Of Wisdom”. Detta något kryptiska namn i kombination med Abzus vackra yttre var något som i alla fall fick mitt intresse att vakna till liv redan vid spelets premiärvisning för ett par år sedan, och något som lyckats hålla intresset vid liv fram tills idag.

Det är inte helt oväntat artisten bakom Journey, Matt Nava, som via den nya studion, Giant Squid, ligger bakom denna något mystiska titel. Att det är just Matt Nava som ligger bakom Abzus yttre är något man redan under inledningen av spelet märker väldigt tydligt. Inte minst om man sedan tidigare bakantat sig med Matts övriga verk, då Abzu rent artistiskt är precis så gripande som Journey, och dessutom verkar falla under samma kategori som sin ”föregångare”. Det vill säga under genren konstspel och äventyrsspel. Med den lilla skillnaden att Abzu även klassas som en undervattenssimulator, vilket man även det blir varse om under spelets uppstart.

Och precis så mystiskt som spelets titel samt artistiska framtoning verkar, inleds Abzus kampanj på ett ytterst gåtfullt vis. I en snabb flashback får man som spelare bevittna någon form av energikälla någonstans långt ned under havets yta. Strax efter flashbacken faller blicken på en stillsamt flytande simfensbeprydd varelse som befinner sig på ett öppet, mycket klarblått och oerhört vackert hav. Det visar sig att man som spelare kommer att få styra denna varelse genom äventyrets gång. Man instrueras omgående att simma, dyka samt utforska. Det tar därefter inte många minuter innan man inser hur passande namnet Abzu faktiskt är till detta spel. För hav finns det gott om i Abzu och det är väldigt mycket man gärna vill veta om allt ifrån de oerhört praktfulla omgivningarna till den varelse man styr. Vilket också är just det som driver en framåt. Jag menar viljan att få veta vad det är som gömmer sig lite längre fram, och till slut kanske även få bevittna vad som döljer sig nere på havets botten.

För att denna nyfikenhet ska kunna stillas på ett någorlunda graciöst vis krävs förstås en funktionsduglig kontroll. Alla som har spelat ett tv-spel förut vet förmodligen lika väl som jag att det är ganska sällan ett spel lyckas erbjuda en duglig undervattens- eller simkontroll. Turligt nog levererar Abzu även här. Kontrollen är inte bara funktionsduglig utan den är faktiskt också väldigt rolig att använda. Detta dels tackvare en mycket trevlig fysikmotor, men främst beroende på möjligheten att skjuta iväg sig själv som en tvättäkta delfin under vattenytan via de oerhört potenta simfötterna som varelsen är försedd med. Ett par, tre välplacerade simtag är det enda som krävs för att man ska skjutas iväg i all världens fart och snart även bryta vattenytan för att få till ett och annat stiligt hopp.

Men även om det är fullt möjligt att ”flippa ur” och leka delfin genom hela Abzus kampanj så är varelsen man styr inte det enda levande tinget under vattenytan. Abzu bjuder även på gott om andra levande och icke levande varelser. Faktum är att Abzu besitter ett av de mest imponerande undervattensekosystemen i spelhistorien tillsammans med en rad andra mystiska objekt, som jag inte vill avslöja för mycket om.

Tempot i spelet balanseras likväl på ett bra vis mellan de underbara omgivningarna, de mystiska föremålen och alla konstiga fiskar som finns att hitta. Ena sekunden ställs man inför ett enormt korallrev och den andra inför labyrintliknande pussel bestående av allt annat än fiskar. Skiftningarna mellan dessa två kontraster nyanseras dessutom av en oerhört vacker ljudbild, som inte bara hjälper en att förstå det underliggande hot som ekosystemet verkar vara utsatt för, utan även hjälper spelaren att hitta harmoni bland alla koraller, blåsfiskar och hajar.

Hur bra allt detta än låter så är ovanstående, plus en rad olika samlarföremål, i stort sett allt Abzu har att erbjuda. Det är egentligen mer än tillräckligt, bortsett från det lilla undantaget att spelet inte är mycket mer än 2 till 5 timmar långt. Speltiden är dessutom helt beroende på hur villig du är att hitta alla gömda samlarföremål och hur gärna du vill besöka havets alla hemliga platser. Det går förstås att se detta både som positivt och som negativt, för korta spel är inte nödvändigtvis något dåligt. Speciellt inte när världen redan är fylld med gigantiska spel som Metal Gear Solid V, The Witcher 3 och Fallout 4. Och särskilt inte när det finns en anledning att spela om spelet, som exempelvis samlarföremål och dylikt. Ser man sedan på Abzus pris, vilket ligger på omkring 150 – 200 kr på Playstation Store och eller Steam, så tycker jag att spellängden är helt rimlig, speciellt med tanke på hur välgjort Abzu är i alla andra anseenden. Kort sagt är Abzu ett underbart spel, så pass underbart att jag skulle råda i stort sett alla med en dator eller en PS4:a i besittning att åtminstone ta er en titt.

Det Bra

  • Otroligt vackert
  • Förvånansvärt funktionell undervattenskontroll
  • Utforskarglädje
  • Fiskar
  • Gripande ljudbild
  • Mäktiga omgivningar
  • Mystiken

Det Dåliga

  • Väldigt kort
9

Skriven av: Sannie Jönsson