Adobe Premiere Elements 4

Adobe Premiere Elements 4

Videoredigering kan vara väldigt roligt, speciellt om du har ett bra och allsidigt redigeringsprogram. Adobe Premiere Elements 4 riktar sig främst till hemanvändaren som på ett enkelt sätt vill kunna redigera sina filmklipp, men lämpar sig även för den som vill göra en lite mer avancerad filmproduktion.

En viktig egenskap för ett videoredigeringsprogram som riktar sig till privatpersoner är att det är lätt att använda och förstå sig på. I Adobe Premiere Elements 4 har man tagit fram ett gränssnitt som är enkelt att överblicka samt intuitivt att jobba i vilket gör att ovanstående egenskap uppfylls. Programmets arbetsyta delas in i tre delar där man har en tidslinje, en monitor samt en ”aktivitetshanterare”. På tidslinjen får du enkelt en översikt över den filmsekvens som du har skapat. Aktivitetshanteraren är indelad i tre delar: ”Edit” (redigera), ”Create Menus” (skapa menyer) och ”Share” (dela med sig).

Importera media
Under Edit-fliken kan du lägga till media till ditt projekt. Adobe Premiere Elements 4 klarar av att hantera en mängd olika filformat och kan även hantera HD-upplösning. Du kan enkelt ladda in filmat material från din DV-kamera men det går också bra att lägga till filer som du importerar från exempelvis DVD:er, från din mobiltelefon eller från hårddisken. Om du importerar mycket material kan det lätt bli svårt att hålla reda på alla filer. Därför finns det i Adobe Premiere Elements 4 en ”Organizer” som hjälper dig sortera och organisera dina klipp.

Att redigera i Premiere Elements
Det krävs inga direkta förkunskaper för att kunna klippa ihop en film i Adobe Premiere Elements 4. Du drar helt enkelt ner dina klipp till tidslinjen och lägger dem i den ordning du vill ha dem. Ifall ett klipp skulle vara för långt går det lätt att manipulera längden genom att dra i klippets ändar. Till detta kan du sedan lägga till en schyst titel, snygga övergångar mellan klippen samt lite bakgrundsmusik. Du kan även skapa DVD-menyer lätt genom att använda färdiga mallar. Efter inte allt för stor möda sitter du plötsligt där med en färdig film redo för att beskådas!

Visa världen dina alster
För att kunna visa din film för andra kan det vara en god idé att exportera ut den till ett mer lättillgängligt format. I den senaste versionen av Premiere Elements har man lagt en hel del krut på att användaren så enkelt som möjligt ska kunna dela med sig av sina filmer. Du kan till exempel spara ut din film till en rad olika format anpassade för att visas på datorn och på nätet. Det går också bra att bränna ut filen till DVD och Blue-ray eller lägga över den på DV eller CD. För den mer exhibitionistiskt lagda kan man också via programmet ladda upp sin fil direkt till YouTube.

Effektfullt
Finessen med Adobe Premiere Elements 4 är att det går väldigt lätt och snabbt att slänga ihop en film men om man vill ger det även utrymme för mer avancerad redigering. Det finns en hel rad effekter och funktioner som man kan applicera på sina video- och ljudklipp där man sedan kan manipulera fram önskat resultat genom att ställa in diverse parametrar. Programmets enkla upplägg i kombination med dess mer avancerade funktioner gör att det lämpar sig för såväl nybörjaren som den lite mer kunniga hobbyfilmaren. Om man inte är ute efter ett professionellt videoredigeringssystem men ändå vill ha ett program med bred funktionalitet så hör Adobe Premiere Elements 4 definitivt till ett av de bättre alternativen på markanden.

• Lätt att använda
  • Passar nybörjare såväl som hobbyfilmare
  • Många funktioner