Absolver

Absolver

Absolver är ett nytänkande och martial art-fokuserat actionrollspel. Men se till att variera dina attacker om du vill överleva.

Det är inte ofta som spel överraskar mig nuförtiden. Oftast vet jag vad jag får utan att ens ha börjat spela. Även om jag trivs i gamla mönster så är det alltid lika välkommet när en titel försöker sig på något annorlunda och lyckas väldigt bra. Absolver är en sådan titel som påminner mig om att det fortfarande finns gott om nyskapande idéer i spelvärlden.

Absolver är ett kamsportsfokuserat actionrollspel som hämtar influenser från Dark Souls-serien. Inte bara genom strider utan även i miljöer och utforskande så påminner det väldigt mycket om den oförlåtande aura som Dark Souls och Bloodborne lever på. Ett litet misstag kan kosta dig både liv och framsteg.

Spelets berättelse är inte lika luddig men inte heller självklar till en början. Du spelar en krigare som ska försöka bevisa att den är värdig nog att gå med i fredsfrämjande gruppen Absolvers. För att detta skall lyckas behöver du som spelare utforska olika områden i jakt på bossar och hemligheter som tar dig närmare ditt mål. Ni som är bekanta med upplägget i till exempel Dark Souls kommer inte att ha några problem med att komma igång. För er andra så kommer det att krävas en hel del tålamod innan det går upp för er hur spelet skall spelas. Här går det inte bara att rusa in i en strid i hopp om att blandade knapptryckningar skall segra. Det gäller istället att taktiskt välja sina attacker och utföra dem vid rätt tillfälle. Fienderna du möter lär sig väldigt snabbt att försvara sig om du använder samma attack hela tiden vilket håller dig alert.

En av de mest intressanta sakerna med Absolver är dess stridssystem och hur du kan modifiera det för att passa just din spelstil. Istället för att bara slå och sparka använder du dig av en kortlek med olika attacker på. Dessa kan du länka ihop till kombinationer som du sedan använder dig utav i strid. Det är ett väldigt komplext och genomtänkt system som skapar mängder av valmöjligheter. Under spelets gång lär man sig nya attacker och låser upp fler platser för att göra kombinationerna längre. Senare får man också möjlighet att lära sig fler stilar vilket ytterligare tillför variation. Systemet påminner om det vi såg i Remember Me.

En annan aspekt som får Absolver att sticka ut är dess onlinefunktion. Du är nämligen inte ensam i dessa områden utan du möter andra spelare som jobbar mot samma mål. När man stöter på en spelare så kan men helt enkelt välja att slå följe och tillsammans utforska miljöerna och ge sig på bossar. Är man på bråkhumör kan man istället ge sig på stackaren och visa vem som bestämmer på servern. Man kan givetvis också helt strunta i varandra om man hellre vill det. Detta gör att äventyret känns mer levande och man vet aldrig om det är en vän eller fiende man stöter på.

Jag spelade igenom halva äventyret med en vän och det gjorde upplevelsen ännu bättre enligt mig. Vill man göra upp utanför äventyret så erbjuder spelet ett PvP-läge (Player vs Player) där man får chansen att mäta sina krafter mot varandra. Det som kan bli lite rörigt är att det kan vara svårt att träffa rätt med attackerna när man spelar tillsammans. Ofta råkar jag attackera min kompis istället och eftersom varje livspixel är viktig så känns det onödigt att förlora liv på det sättet. Annars tycker jag att kontrollen funkar riktigt bra.

Jag måste även nämna att Absolver ser fantastiskt ut. Hela spelet påminner om en tavla målad med vattenfärg och skarpa penseldrag vilket får spelet att se väldigt unikt ut. Designen håller också hög nivå men jag hade önskat att utrustning och masker som man plockar på sig skiljde sig mer från varandra. Mycket av spänningen med att möta andra spelare är ju att sticka ut rent estetiskt med utrustning som kanske inte den andra har. Där tycker jag att spelet tappar en given poäng. Jag tycker också att fiendedesignen är väldigt enformig. Jag hade önskat att de skiljde sig mer från varandra och detta gäller även bossarna. De skiljer sig inte heller så mycket från de vanliga fienderna och där hade jag hoppats på något mer storslaget.

Absolver är inte speciellt långt. För mig tog det ungefär fem timmar att ta mig igenom kampanjen. Personligen så uppskattar jag lite kortare och mer kompakta upplevelser. Här tycker jag dock att spelet tar slut alldeles för tidigt. Jag hade precis börjat få koll på stridssystemet och mina attacker när sista bossen dyker upp. Det betyder ju också att jag gillar spelet så mycket att jag gärna hade spelat ett par timmar till. När kampanjen är klar finns det som sagt PvP-aktiviteter att ägna sig åt och om du vill så kan du fortsätta att levla upp din karaktär. Men personligen så tog det roliga slut när eftertexterna rullade. Det ska dock dyka upp gratis nedladdningsbart material och det kommer jag definitivt att ta mig en titt på.

Att jag blir överraskad i ett tv-spel är som sagt något som inte händer så ofta nuförtiden. Därför välkomnar jag Absolver med öppna armar och jag tycker att utvecklarna Sloclap har gjort ett kanonjobb. Det har ett djupt stridssystem, ett unikt utseende och en riktigt intressant onlinefunktion.  Det har en del vassa kanter som kunde ha slipats till en aning men det är definitivt ett spel som jag rekommenderar en genomspelning.

• Djupt stridssystem
  • Vackert och unikt utseende
  • Onlinesystemet