Age of Empires III

Age of Empires III

Tredje spelet i Age of Empires-serien är här och nu är det dags att erövra den Nya Världen. Läs mer om hur jag tycker att utvecklarna klarat erövringen.

När jag börjar spela Age of Empires III (AoE III) känner jag mig hemma på en gång. Trots att tutorialen är en av de kortaste jag någonsin sett (åtminstone till ett spel så stort som detta) är det lätt att komma igång och spela. Till stor del beror detta på att spelet har samma upplägg som tidigare spel och spelsättet ser i princip exakt likadant ut. Mindre förändringar finns, t.ex. så behöver dina arbetare inte gå och lämna in de resurser de har arbetat ihop utan resurserna ramlar in kontinuerligt. Det här är ett spel till de som gillade föregångaren och kan inte räknas som nyskapande.

AoE III är ett realtidsstrategispel av klassiskt snitt. Du bygger en stadskärna, låter dina arbetare samla in resurser i form av mat, trä och pengar, och bygger samtidigt din jättearmé så du kan besegra fienden. Till skillnad från många liknande spel är AoE III riktigt välgjort. Det känns väldigt gediget och buggfritt och imponerar i de flesta kategorier. Ett plus är t.ex. att det klarar udda upplösningar, i mitt fall widescreen, mycket trevligt.

Den största förändringen i spelet är användandet av din huvudstad. Din huvudstad hemma i Europa gör sitt bästa för att hjälpa dig erövra Amerika. När du har ihjäl en fiende, sätter en byggnad i brand eller hittar en gömd skatt tjänar du poäng. När du har fått ihop tillräckligt med poäng omvandlas dom till rätten att skicka något från din huvudstad till din nya koloni. Ju mer du spelar ju mer kan du låsa upp i huvudstaden och desto mer har du att välja bland när du ska skeppa över något nyttigt. Det är inte omvälvande för spelet men ger lite mer valmöjlighet i det strategiska tänkandet. Ett välkommet drag som piffar upp.

Det första du gör innan du börjar spela är således att skapa din egen huvudstad. Det blir som att skapa en karaktär, du väljer namn och land du vill spela som och sen är det bara att köra. Du kan spela mot datorn, online eller följa en kampanj. I kampanjen följer du Morgan Black och senare hans ättlingar och det är riktigt gripande och kul. Storyn fungerar och känns trovärdig och den höll mig fängslad från början till slut.

Grafiken var annars det som fängslade mig mest och i första hand vattnet (hurra för pixel-shaders). Det skimrar och kluckar och sjöstriderna är underbara. De vanliga striderna var också snygga, speciellt hur byggnaderna ramlade isär när de attackerades. Fienden (och så klart även jag) reagerade olika på olika beskjutning. Roligast var att se på när de flög flera meter efter att ha träffats av min raketkanon med riktigt ös i.

Omdöme: Age of Empires III är ett riktigt gediget och bra spel. Det känns välgjort och underhåller i många timmar. Det som var tråkigt var att det var lite för förutsägbart. Det är inte nyskapande utan ger bara mer utav det goda. Vilket i och för sig är mycket bra för de som har gillat föregångaren, men lite tråkigt för oss som hade hoppats på mer.

• Grafiken
  • Kampanjen
  • Gedigen strategi