AirMech Command

AirMech Command

AirMech: Command är en sorts blandning mellan realtidsstrategispel (RTS) och multiplayer online battle arena-spel (MOBA).

En del av de nya spel som släpps för Virtual Reality (VR) är små upplevelser ofta begränsade till några minuters speltid. Det kan vara svårt att uppleva återspelbarhetsvärde eller djup i dem. En del andra spel försöker skapa en bredare eller djupare upplevelse. AirMech Command är ett spel som faller någonstans mellan dessa två punkter. Jag upplever spelet som en blandning mellan ett mobilspel och ett riktigt realtidsstrategispel (RTS).

Utan någon större bakgrundshistoria tar spelaren i AirMech kontroll över vad som i princip är en flygande Transformer för att leda trupper in i strid. Banorna som är varierande och relativt stora innebos av dig och en eller flera motståndare. Spelet går ut på att bygga enheter, ta över baser och i slutändan förstöra motståndarens bas. Din AirMech är nyckeln till allt detta då den strider i luften, på marken och även ger order till dina enheter. Spelet har ett högt tempo och låter dig aldrig vila, vilket är förväntat av ett modernt RTS, men ändå gör att det är svårt att spela längre spelsessioner. Eftersom du måste vara närvarande för att strida eller ge order flyger du ofta runt som en fembarnsförälder i januari som är sen till skolan, dagis och jobbet och behöver klä på alla sina barn deras jävla overaller på samma gång. Dina enheter är enkelspåriga och kan klara av kommandon som ”erövra”, ”attackera” eller det de oftast är bäst på ”stå stilla även om fienden är på andra sidan basen och förstör den”. Ifall man jämför med ett spel som Starcraft II så lämnar AirMech Commands AI och strategiska djup mycket att önska.

En stor del av spelet går ut på att klara uppdrag, låsa upp nya AirMechs och enheter och prova olika enhetskonfigurationer för att klara nya utmaningar. Här tycker jag att spelet lyckas väldigt bra med att erbjuda variation och djup. Det finns många, många enheter att låsa upp och även om vissa liknar varandra till en viss del finns det ändå rätt mycket finlir för den som vill gå ner på detaljnivå. Vanliga 1v1 uppdrag varvas med tower defense-liknande banor där din bas blir anfallen och måste försvaras. Att låsa upp nya AirMechs med nya förmågor driver också spelet framåt och tränar dig inför att möte mänskliga motståndare.

Spelet styrs uteslutande med den Xbox One kontroll som medföljer Oculus Rift och jag upplever en viss begränsning genom detta. Kontroller för klassiska spel som RTS och FPS kommer att vara den största utmaningen de närmaste åren innan nya genrer är tillräckligt väletablerade på den här nya plattformen. Att kontrollera sin AirMech med kontrollen känns naturligt, men så fort de strategiska elementen kommer in så känner jag mig genast fumlig och begränsad. Att markera enheter, ge order och flytta trupper känns helt enkelt fel med en handkontroll. Jag upplever också nästan en konstant ovisshet över vad som händer på kartan. Det finns visuella indikationer på detta, men de säger inte mycket och visas bara i vissa riktningar. Det händer ofta att jag satt igång och bygga en enhet och sedan blir tvungen att åka till en strid eller ge kommandon någonstans. Med fyra baser på banan glömmer man lätt bort den byggda enheten som bara står och skräpar tills man fem minuter senare hittar den igen.

Spelet är snyggt som ett välskapat mobilspel och skulle mycket väl ha kunnat finnas på en iPad eller en iPhone ifall det inte vore för VR-aspekten. VR används inte mycket i spelet annat än för kameran och 3D-effekten. Trots detta blir det en häftig upplevelse när man har så bra koll på vad som händer just nedanför en. Jag önskar att kameran var lite smartare dock. Man kan centrera kameran med Y-knappen, men oftast tänker jag inte på att sitta och hamra på Y för att kameran ska hänga med. Det gör att man ofta strider i utkanten av skärmen. Jag hade gärna sett en kamera som man kunde sätta till att följa ens AirMech istället.

Trots att AirMech är långt ifrån ett Starcraft för VR så finns det något här att hämta. Det är mycket speltid och ett ganska roligt lättviktigt strategispel som känns välanpassat till Virtual Reality. Kameran, kontrollen och spelets AI lämnar dock en del att önska.

• Mycket speltid
  • Många enheter
  • Variation i förmågor