Animal Crossing: Amiibo Festival

Animal Crossing: Amiibo Festival

Välkommen till party med djuren från Animal Crossing. Spela som Digby och Isabell eller något annat djur. I Amiibo Festival finns ett brädspel och några småspel.

Amiibo Festival innehåller förutom ett spel även två amiibofigurer och tre amiibokort. Amiibofigurerna är små plastleksaker som står på en rund platta. De går alltså även att leka med i verkliga livet. Genom att röra med plattan vid den fyrkantiga symbolen under styrkorset får amiibon liv i spelet. Förutom de två amiibofigurerna Digby och Isabelle som följer med spelet kan du även använda alla andra amiibofigurer ur Animal Crossing-serien. Du kan dock inte använda Mario om du har honom.

Amiibokorten kan närmast benämnas som lightversioner av amiibofigurerna där man inte kan spara några data. Det följer med tre amiibokort och många fler kan köpas i handeln. Korten liknar samlarkort som exempelvis de med Pokémon. Varje kort har en speciell karaktär och alla har olika egenskaper. De tre kort som följer med Amiibo Festival har valts ut så att de kompletterar varandra på ett bra sätt. Kortet aktiveras precis som amiibofiguren genom att man håller det framför fyrkanten gamepaden.

Amiibo Festival består av två delar – ett brädspel och några minispel. På förhand lät det här som det perfekta partyspelet för hela familjen. Men, jag kan redan nu avslöja att så inte är fallet. Amiibo Festival är långt ifrån familjens höjdpunkt när de vill ha en mysig stund tillsammans. Det där kräver givetvis en förklaring.

Låt mig börja med brädspelet. Det är Amiibo Festivals hjärta. Det är här alla amiibofigurer bor. Till en början är det bara två, nämligen Digby och Isabelle, men om du har råd kan du köpa fler och låta dem bygga ett hus här. Du kan även bygga annat som en lekplats eller ett polishus.

Brädspelet är av ett ganska klassiskt snitt. Man slår en tärning och går runt på en spelplan. Fast se till att gå till brädets alla hörn. De är överdrivet värdefulla. Man skickar runt gamepaden bland de som spelar och tärningen slår man genom att hålla sin amiibofigur mot fyrkanten på gamepaden. Eftersom fyra personer kan spela samtidigt får två spelare spela utan amiibo ifall man inte springer till affären och köper nya.

Förutom klassiska rutor där man vinner eller förlorar pengar och glädjepoäng dyker hela tiden olika specialrutor upp. Dessa kan till en början vara ganska kul. På vissa vinner man kort eller får en fördel i form av att när någon slår exempelvis en femma får man automatiskt glädjepoäng. Andra specialrutor kan göra att allt blir omvänt – positivt blir alltså negativt, eller att det blir en fisketävling. Tyvärr är rutorna otroligt ojämna. Man kan vinna 50 pengar på en ruta vilket är nästan ingenting medan om man besöker en hörna får man minst fem glädjepoäng som motsvarar femtusen pengar.

Det intressantaste med brädspelet är definitivt kålrotsmarknaden. Man köper kålrötter i början av varje vecka och sedan gäller det att sälja dem till så högt pris som möjligt. Varje ruta har ett eget pris så det gäller att hamna på rätt ruta. Dessutom åker priserna rätt som det är upp eller ner. Kul helt enkelt, men det är faktiskt det enda som är riktigt kul med brädspelet. Man tröttnar nämligen fort. Här finns exempelvis inga minispel insprängda utan rutorna är ganska trista. Inte ens specialrutorna eller årstidsvariationen inspirerar någon längre tid. Det ser lite annorlunda ut beroende på årstid men spelplanen är densamma förutom en specialruta där man exempelvis plockar påskägg på våren. Att sedan samma texter visas om och om igen utan möjlighet att snabbspola förbi dem gör inget barn (eller vuxen för den delen) glad.

Då måste väl samlingen av minispel vara roligare? Nej, det är för det första en otroligt ynkligt liten samling minispel och de flesta spelar man ensam. Inte mycket till party där alltså. Man måste låsa upp minispelen med så kallade glädjebiljetter. Dessa vinner man genom att spela brädspelet eller något av minispelen. Ett av minispelen heter Mystery Campers. Gissa om gamepaden höll på att fara ut genom fönsterrutan när jag låst upp det för surt förvärvade glädjekort men inte kunde spela. Minispelet Mystery Campers kräver nämligen sex amiibokort. Gissa hur många jag har – tre, det är ju så många som följer med spelet. Att Nintendo gör en sådan här sak i ett spel är näst intill oförlåtligt.

Det finns ett minispel som är riktigt roligt. I det ska man hitta några timmerstockar och ett segel för att kunna ta sig från en öde ö. På ön finns bland annat mat som man måste ha för att överleva, djur som är fiender och diverse saker att skapa utrustning med. Det är roligt att utforska öarna efter saker, men tyvärr är spelet lite väl lätt. Ett stort plus är att det finns ganska många banor med stigande svårighetsgrad.

Nu kan givetvis inte ett bra minispel bära upp ett helt spel. Men, det finns inte mycket mer av värde. De få andra minispel som finns är antingen mycket dåliga, dåliga eller får knappt godkänt och de håller inte att spela gång på gång. Hur kul är det exempelvis att banka gubben i lådan (som man gör på tivoli) med amiibokorten? Definitivt inte när man tvingas spela ensam och inte kan mäta sin reaktionsförmåga med kompisarna. Det räcker inte att man lagt till en twist med sten-sax-påse.

Nu har jag sågat Animal Crossing: Amiibo Festival rätt rejält. Det är ett spel med mycket skralt innehåll. Det som finns har dessutom tveksamt underhållningsvärde. Så Amiibo Festival är verkligen inget spel jag kan rekommendera er att lägga under julgranen.

• Minispelet Desert Island Escape är kul

• Det mesta annat är inte kul
  • Engelska