Animal Crossing: Happy Home Designer

Animal Crossing: Happy Home Designer

Bondesimulatorn Animal Crossing har fått en annorlunda twist. Det är Happy Home Designer där djuren inreder hem istället för att skörda eller mjölka kor.

Happy Home Designer har ingenting gemensamt med spelen i Animal Crossing-serien förutom att djuren är huvudpersoner. Det är inget nytt att man utnyttjar en känd spelserie för olika sidospår som inte har någonting med själva spelserien att göra. Man får tycka vad man vill om det, men jag anser att sådant kan kännas som om man försöker mjölka konsumenterna på pengar genom att locka med ett varumärke de känner till. Ibland är sådana sidospår riktigt dåliga vilket givetvis gör att man känner sig lurad. Men, lugn. Happy Home Designer är inget dåligt spel.

I Happy Home Designer anländer jag som nyanställd heminredare till stadens heminredningsfirma Nook’s Homes. Jag kastas direkt in i branschen när en tjej ber mig inreda hennes hem. Hon vill ha ett hem som är sött. I hennes bostad väntar några paket som visa sig innehålla bland annat en söt stol. Jag placerar ut möblerna i hemmet och öppnar några olika flikar för att se vad det finns för möbler och annat att använda. Jag får riktigt bra hjälp hur jag ska göra. Jag väljer tapeter, golvbeläggning, en matta, lite möbler och en stereoanläggning. Allt är sockersött och när jag är klar blir hon överlycklig och jag får se en animerad sekvens med henne i sitt nyinredda hem.

Det finns inte mycket att använda till en början men antalet prylar byggs på i en rask takt för att snart bli riktigt många. Vissa är fantasifulla, andra traditionella. Hemmen som jag inte den har alla olika teman och det finns vissa mål som måste uppfyllas. Det kan vara att hemmet ska innehålla något till familjens barn. Att uppnå målen är lätt och sedan är det helt upp till spelaren att designa hemmet som man vill. Vill man inreda med röda möbler trots att uppdragsgivaren önskar blå så är det okej så länge målen uppnås.

Det är inte bara insidan av husen som ska inredas utan du kan förse trädgården med blommor, träd, rutschkanor och mycket mera. Men innan man kan börja måste man bestämma vart det nya huset ska byggas. Det lustiga är att kartan inte fylls på med nya hus utan man kan bygga på samma ställe gång på gång så hittar man en läcker tomt behöver man aldrig byta. Kartan förblir dock helt tom. När man valt tomt väljer man antal rum och planlösning innan man kan välja bland hus som kan se ut allt ifrån ordinära till mer som slott. Förutom dessa hus vill stadens representant ha hjälp med olika uppdrag inne i staden. Det behövs bland annat skola och café.

Du kan när som helst återkomma till husen om du vill kolla in dina skapelser eller möblera om. Du kan dessutom koppla upp dig online och visa hela världen vad du skapat en rolig detalj som gör att du kan skratta åt dina kompisars skapelser.

Det finns ett intressant system för hur man lär sig nya förmågor i Happy Home Designer. Man köper nämligen dessa för intjänade pengar. Man kan köpa förmågorna i valfri ordning. Du kan exempelvis lära dig att designa egna mönster att använda på allt från paraplyn till tapeter. Eller varför inte en maskin där du kan styla om dig själv? Sen finns det enklare saker att lära sig såsom olika ljud eller fossiler.

Med Happy Home Designer introducerar Nintendo Amiibo-kort. Det kan beskrivas som en lightversion av plastfigurerna Amiboo. Det är kort med olika djur. Djuren får liv i spelet när kortet hålls framför NFC-läsaren. Om du har en New 3DS så har den en inbyggd NFC-läsare. Det är bara att hålla kortet framför skärmen. Har du en vanlig 3DS eller en 2DS måste du däremot köpa en speciell NFC-läsare.

Tyvärr tycker jag inte att Amiibo-korten är speciellt kul att använda i Happy Home Designer. De ersätter stadens olika invånare och du kan exempelvis låta ditt Amiibo-kort bli stadens lärare. Även om korten är billigare än plastfigurerna så är de inte billiga. Tre kort kostar 79 kr idag och det finns 100 kort som fungerar likt samlarkort. Fler kommer framöver. Därtill kommer eventuellt NFC-läsaren (249:- i dagsläget).

Animal Crossing: Happy Home Designer erbjuder en mycket mysig miljö där alla djur skapar en trevlig atmosfär. Det är jättelätt att skapa nya hem och kreativiteten är på topp. Men man känner inte att man blir speciellt belönad mer än att djuren blir glada. Till sist kan jag inte göra annat än att ställa frågan varför får man inget eget hem att inreda? Eftersom Happy Home Designer är så lätt att spela passar det utmärkt till barn, fast spelet har inte översatts till svenska.

• Väldigt mysig atmosfär
  • Lätt att skapa hem
  • Stimulerar kreativiteten