Assassin’s Creed IV: Black Flag – Freedom Cry

Det kokar bland slavarna i det franska Västindien. Ett uppror är nära och lönnmördaren Adéwalè har vigt sitt liv åt att frita slavarna från fransmännens förtryck.

Freedom Cry är en fristående expansion till Assassin’s Creed IV: Black Flag. Spelet går att köpa separat, fast om du har ett säsongskort till Black Flag så ingår Freedom Cry och du kan ladda ner det fritt. Eftersom det är en expansion så är spelet något kortare än ett fullt spel – det varar drygt tre timmar – men å andra sidan så är det inte speciellt dyrt i inköp så man får valuta för pengarna.

Freedom Cry har ett inom spelvärden något ovanligt tema. Precis som Assassin’s Creed Liberation HD som jag nyligen recenserade så handlar Freedom Cry om det grymma slaveriet i Västindien. Året är 1735 och fransmännen skeppar in mängder av tillfångatagna afrikaner till sina plantager i Västindien. Lönnmördaren Adéwalè spolas iland i Saint-Domingue efter ett skeppsbrott. Som tidigare slav som numera är fri allierar Adéwalè sig med slavarna i Västindien. Han viger sitt liv åt att frita slavar och skapa ett uppror.

Jag önskar att man skrivit ett lite mer omfattande manus. Manuset är nämligen väldigt ojämnt. Mestadels är manuset tyvärr något intetsägande och det finns för få avsnitt som verkligen griper tag i dig som spelar. Fast, det fanns avsnitt som verkligen grep tack i mig, exempelvis en scen där man tvingades att begrava många svarta efter ett halvlyckat försök att frita slavar på ett slavskepp.

Mestadels av spelet befinner man sig i land i den lilla staden Port-au-Prince på Haiti. Här är uppdragen lite väl enformiga och handlar mycket om att lönnmörda, spionera, inta plantager eller skugga olika personer. Sidouppdragen i Port-au-Prince är än mer enformiga. I dessa små uppdrag ska man frita slavar som antingen sårats, sitter i fängelse, ska säljas eller är på rymmen. Det tycks inte finnas någon ände på dessa sidouppdrag och om man gillar dem kan man förlänga speltiden en hel del. Att inta plantager var riktigt kul. Det innebär inte att man stövlar in och manglar fienden. Nej, istället bör man hålla sig osynlig och lönnmörda plantagens förmän och soldater en efter en. Om man blir upptäckt inser de vita nämligen att ett uppror är på gång och de börjar då mörda slavarna vilket givetvis är emot ditt syfte.

Väldigt många uppskattade möjligheten att strida med piratskepp i Assassin’s Creed IV: Black Flag. Tyvärr har denna del en lite undanskymd roll i Freedom Cry. Det finns visserligen ett par uppdrag där man beger sig ut till sjöss, men jag hade gärna sett några fler. Gillar man sjöröveriet finns dock flera sidouppdrag i Freedom Cry där man ska frita fångarna på slavskepp. Då gäller det att sänka skeppen som skyddar slavskeppet för att sedan borda och frita slavarna. Dessa uppdrag är det roligaste i hela Freedom Cry. Jag kan dock inget annat göra än att önska att det funnits ytterligare några slavskepp, så kul var det nämligen.

Mitt helhetsintryck av Freedom Cry är att det är ett bra, men kort spel, som är i behov av större variation. Fler uppdrag till sjöss hade inte skadat och framför allt hade det inte skadat med större variation i sidouppdragen.