Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

Av i i Recensioner, 2 Mer

Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts

Rare har lagt ner hela sin själ på att skapa ett nyskapande spel med Banjo och Kazooie. Borta är det traditionella plattformshoppandet till förmån för mängder av fordon.

Känslorna lär svalla höga hos vissa då Rare har skapat ett nytt Banjo-Kazooie med ett helt nytt spelupplägg. Själv har jag (jag skäms lite för att säga det) inte spelat något av de tidigare spelen så jag har inget att jämföra med.

När jag startat Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts möts jag av en mysig värld med björnen Banjo och fågeln Kazooie i huvudrollerna. Till min stora förvåning var spelet textat på svenska, vilket är glädjande för de yngsta spelarna. Men, jag undrar om det går att läsa texten på en liten tjock-tv då textremsorna är ganska små (det ska komma en patch som löser detta, läs mer på Banjo Blog).

Hur som helst, första intrycket var mycket positivt. Jag gav mig in i Rares värld av charmiga karaktärer och färgglada miljöer. Som ett verk av the Lord of Games (L.O.G.) sitter Kazooie näst intill handlingsförlamad i en säck på Banjos rygg. Kazooie har dock ett mycket viktigt verktyg, en skiftnyckel med vilken hon bland annat kan lyfta upp grejer, även riktigt tunga sådana.

L.O.G. tycks veta allt om spelbranschen och tycker att Banjo-Kazooie är rena stenåldern och han utsätter nu detta radarpar för en mängd utmaningar. Givetvis finns häxan Grunthilda med på ett hörn. I sin jakt på världsherraväldet tycks hon inte speciellt intresserad av själva tävlandet utan gör istället allt för att jäklas med Banjo och Kazooie. Det här är inledningen på ett mycket charmig och aningen skruvad story.

Banjo och Kazooie ställs som sagt inför en mängd utmaningar. Det kan vara att leta reda på något som en vimsig figur slarvat bort eller att vinna ett race. Det kan också vara att laga ett antal grejer som finns lite varstans i spelvärlden. Utmaningarna kan närmast liknas vid ett stort antal minispel förlagda till sköna världar. Det gäller att klara utmaningen för att få pusselbitar som i sin tur låser upp nya utmaningar.

Samtliga utmaningar har en sak gemensamt, du måste använda något slags fordon. Du tar dig fram i princip över allt, på marken, till sjöss och i luften. Därför får du använda en uppsjö av fordon. Här finns racingbilar, taxi, helikoptrar, flygplan, lastfartyg och mycket mera.

Spelets absolut största styrka ligger i att du inte är begränsad till de fordon utvecklarna skapat. Du kan nämligen själv bygga dina egna skapelser. Du får allt fler och fler fordonsdelar allt eftersom du spelar och dom kan du sätta ihop precis som du själv vill och sedan anta spelets utmaningar. Behöver du sväva i det blå? Spänn fast ballonger eller använd mer traditionella vingar. Är terrängen tuff? Bygg en kraftig bil med rejäla hjul. Är det ett snabbt race? Bygg en racingbil med vrålstark motor. Är det en massa vatten som hindrar dig? Bygg en pråm.

På det här sättet ställs verkligen spelarens kreativitet i fokus och man kan lösa problemen på näst intill oändligt antal sätt. Vill du inte bygga så är det inte säkert att du behöver göra det eftersom det finns en hel del färdiga fordon. Dessutom finns även ett antal chassin som du kan använda som grund till ditt byggande.

Det är av stor betydelse hur du bygger dina fordon. Rare har skapat en avancerad fysikmotor där exempelvis extravikt påverkar ditt fordons prestanda eller sned tyngdpunkt kan straffa sig. Att finputsa sina fordon tror jag kan vara av extra stor vikt när man tävlar mot andra över Xbox Live.

Tyvärr räckte inte det otroligt välgjorda fordonsbyggandet för att övertyga mig om storheten i Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts. Inte heller den härliga humorn och eller de sagolika miljöerna var nog. Jag tyckte nämligen utmaningarna bara var halvkul, inte mer. För mig var dom inte tillräckligt inspirerande för att jag skulle vilja bygga de optimala fordonen. Jag rekommenderar emellertid dig som läsare att även läsa andras recensioner eftersom många är betydligt mer positivt inställda till Nuts & Bolts än vad jag är.

Det Bra

  • Fordonsbyggandet
  • Storyn
  • Miljöerna
  • Svensk textning

Det Dåliga

  • Halvroliga utmaningar
6

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi