Batman: Arkham Origins

Av i i Recensioner, 6 Mer

Batman: Arkham Origins

En ung och oerfaren Batman tar sig än Gothams skurkar. Är Batman redo att ta sig an superskurken Black Mask det trots att han bara bekämpat skurkar i några få år?

Rocksteady Studios, som står bakom Batman: Arkham Asylum och Batman: Arkham City, gjorde i TV-spelsvärlden vad Christopher Nolan gjorde på bioduken. De lyfte upp Batman till nya höjder med grymma TV-spel och en filmserie värdig en av de mest ikoniska serietidningshjältarna. Det känns därför lite svajigt och osäkert nu när RockSteady har lämnat över staffettpinnen till det mindre beprövade WB Games Montréal. Har de lyckats göra en värdig uppföljare till Rocksteady Studios spel eller har de dragit Batmans becksvarta slängkappa i smutsen?

Handlingen utspelas, som alltid när Batman står i fokus, i Gotham City. Tanken är att Batman: Arkham Origins ska vara en föregångare till de tidigare spelen i serien men handlingen är ändå i princip helt fristående. Batman är vid det här laget endast 26 år gammal och har spenderat ett par år som brottsbekämpare. Saker och ting gick hyfsat enligt planerna till dess att superskurken Black Mask sätter ett pris på Läderlappens huvud. 50 miljoner dollar, och detta trots att det är julafton och allt! Batman hamnar nu plötsligt i hetluften. Alla vill åt honom och det är dags för det kliande bat-nävarna att få komma fram ur byxfickan för lite skurknitande.

Det märks tydligt att WB Games Montréal inte fallit långt från äppelträdet när det kommer till utvecklandet av Batman: Arkham Origins. Någonting som många fans troligtvis hade sett fram emot var att få spela i ett Gotham fullt av civila, laglydiga medborgare att ta hänsyn till. Så är inte fallet i Batman: Arkham Origins som istället utspelas i ett Gotham helt tömt på liv, förutom de kriminella element som plågar staden. I Arkham City fanns det en förklaring till bristen på civila, spelet utspelades nämligen i en avspärrad fängelsezon i staden, men i Origins är det svårt att motivera folktomheten.

En annan likhet med föregångaren är hur striderna fungerar. Som tur är detta spelseriens föregångare, och att förändra något i grunden hade varit ett stort misstag. Slagsmålen flyter på samma meditativa och tillfredställande sätt som vanligt med några få extra gadgets, som till exempel ett par handskar som elchockar fienderna. Precis som tidigare kan man låsa upp nya förmågor ju längre fram i spelet man kommer.

En nyhet är ett minispel där Batman ska analysera brottsplatser genom att studera 3D-animationer av brottsförloppen. Det är en kul liten gimmick som tillförts, men det saknas djup i spelmomentet.

Ju mer man spelar Batman: Arkham Origins förstår man att det är Arkham City i ett nytt fodral. Arkham Origins står inte på egna ben utan lutar sig allt för mycket på sina storebröder för att förtjäna att benämnas som uppföljare. Klivet mellan Arkham Asylum och Arkham City var stort, men i fallet med Arkham Origins har man bara tagit ett litet futtigt skutt. Självklart kommer fans av serien ha roligt mer Arkham Origins, men om de förväntade sig något nytt kommer de till en början bli besvikna. Särskilt eftersom handlingen känns som spelets svagaste punkt. Här hade man chansen att gripa tag i spelarna med en riktigt mustig berättelse, men den faller platt utan särskilt mycket dramatik. Varför vågade WB Games Montréal inte ta ut svängarna? Kanske var det budgeten som satte stopp, eller så la man helt enkelt ribban för lågt. Sammantaget kan man ändå inte avfärda Arkham Origins. Det gör vad det ska, nämligen levererar en sjysst stund med action, men det känns mer som en expansion än som ett eget spel.

Det Bra

  • Fortfarande bra strider
  • Kul med ett vintrigt Gotham

Det Dåliga

  • Få nyheter
  • Simpel handling
7

Skriven av: Ola Lundin