Batman: Arkham VR

Av i i Recensioner, 7 Mer

Batman Arkham VR

En vis man sade en gång ”Always be yourself, unless you can be Batman, then always be Batman”. Precis detta har Rocksteady Studios tagit till vara på när de skapat Batman Arkham VR. Det är ett spel som anstränger sig för att ge spelaren intrycket att hen inte bara befinner sig någon annanstans, men också är en annan person.

Spelet utspelar sig i Arkham-universumet där Jokern är död och hans infekterade blod nu är spritt till mycket fler än vad Batman först fruktat. Efter att både Robin och Nightwing har försvunnit tvingas Batman att söka genom Gotham för att finna sina medkämpar.

Till skillnad från de andra spelen i Arkhamserien är Batman VR nästan uteslutande fokuserat på det detektivarbete som var Batmans ursprungliga kännetecken. Spelet innehåller actionsegment, men dessa är icke-interaktiva, vilket är något av en besvikelse för mig. Med tanke på att andra spel har visat att närstrid är möjligt att representera i virtual reality får det mig att känna att det är något av en förlorad möjlighet att inte ha med någon strid i spelet.

Ett stor fokus har lagts i spelet på att få spelaren att känna sig som Batman. I en av öppningsscenerna genomgår man processen att ikläda sig Batmans dräkt och vapen. När slutligen huvan sitter på plats över huvudet visas en spegel där du som Batman kan granska dig själv. Detta är ett otroligt starkt berättarverktyg som verkligen förstärker känslan av att inte bara vara på platsen, utan att verkligen vara Batman. När du rör ditt huvud eller händer framför spegeln vänder sig Batmans spegelbild sig efter dina rörelser. Med lite inlevelse är detta en mycket övertygande upplevelse.

Genomgående i spelet är närvaron i scenen. Karaktärer tilltalar dig och behandlar dig som en riktig karaktär och framåt slutet av spelet används vissa mycket kraftiga berättartekniker för att kommunicera spelets slutgiltiga kapitel. Jag vill inte avslöja för mycket av upplevelsen, men jag var positivt förskräckt av spelets tredje akt.

Spelets gameplay är begränsat och känns någonstans mellan pussel och interaktivt berättande. Man känner sig närvarande i Gothams värld, men det känns sällan som att man spelar ett spel. Det känns mer som en interaktiv upplevelse. Med under två speltimmar är spelet dessutom kort nog för att ifrågasätta både dess status som spel och dess prisvärdhet då det ändå kostar €20. Hade spelet varit gratis hade det varit lätt att rekommendera då det är både välpolerat och intressant, men med denna prislapp är det mer för entusiaster och de som har en hög spelbudget.

Det Bra

  • Jag har aldrig känt mig mer som Batman
  • Genomarbetat och snyggt
  • Bra berättarteknik

Det Dåliga

  • Begränsat gameplay
  • Ingen interaktiv action
  • Kort upplevelse
8

Skriven av: Viktor Larsson

1 Kommentar Tillagda

Delta i diskussionen
  1. 25 maj, 2017 | Svara

    Nästa spel på önskelistan, helt klart. 😀

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN