Batman: Arkham VR

Gotham City kommer nog aldrig att vara säkert. Men om du löser några brott så kommer det kanske att bli lite säkrare.

Batman: Arkham VR skiljer sig en hel del från andra Batman-spel som finns på marknaden. Det gäller inte bara att spelet är i Virtual Reality utan även att man inte slåss en massa utan istället genom detektivarbete ska lösa några brott. Jag börjar med VR-delen.

Med Batman: Arkham VR tycker jag att Rocksteady Studios lyckats fånga kärnan i Virtual Reality på ett bra sätt. Spelet ska helst spelas stående. På så sätt kan man titta fritt runt sig i 360°. Sitter man tvingas man trycka på en knapp för att titta bakåt vilket faktiskt förtar en del av spelets charm – att det känns som om man verkligen är mitt inne i Gotham City. Den värld Rocksteady Studios byggt upp är verkligen härlig. Den fångar essensen av Gotham City perfekt och du är som sagt mitt inne i händelsernas centrum. Allt är snyggt gjort och det var en underbar känsla att se Batmans fantastiska fordon stiga upp ur underjorden i Batcave.
batman_arkham_vr02

Eftersom du använder Batmans händer flitigt bör du dessutom använda Move-kontroller. Det går att använda en vanlig handkontroll, men det blir bökigare och känslan av att vara Batman blir inte lika påtaglig. Du ser enbart Batmans händer, inte hans armar. Det är synd. Att händerna svävar fritt i luften förstör lite av den verklighetskänsla Rocksteady Studios byggt upp.

I traditionella Batmanspel åker du runt i Gotham City och bekämpar brottsligheten. Bland annat förekommer en hel del våld. Batman: Arkham VR är inte uppbyggt som de traditionella spelen. Här gäller det att med hjälp av olika ledtrådar lösa brott. Du tar dig till några brottsplatser. Där kan du exempelvis undersöka en död kropp med en skanner. Med den kan du analysera den döde och se om denne har några skador. Man kan även exempelvis även leta efter fingeravtryck och främmande föremål. Skannern är mycket fiffigt uppbyggd och du kan spela upp hela brottsförloppet och analysera det. Sedan gäller det att följa upp alla ledtrådar och man ställs inför en del problemlösning. Att lösa brottsfallen är stimulerande och när man väl klarat det låses 30 av Riddlers gåtor upp. Dessa gåtor hittar man runt om på de platser man redan besökt. Det är ett bra sätt att förlänga speltiden.

batman_arkham_vr03

Så till ett vanligt problem i Playstations VR-spel – illamåendet. Här har Rocksteady Studios lyckats bra. Jag blev aldrig illamående. Visst kändes det lite ostadigt på benen ibland, men det var allt. Kanske beror det på att man snabbt tar sig mellan olika punkter i rummet utan att gå.

Batman: Arkham VR är det bästa VR-spel jag hittills testat. Det är snyggt, kul att spela och dessutom fungerar kontrollen ovanligt bra. Helt enkelt ett riktigt bra sätt att uppleva Gotham City på. Lite kort bara, men å andra sidan är spelet billigt så jag tycker att man får valuta för pengarna trots allt. Sen passar kanske inte berättandet alla – det är underligt och på gränsen till bisarrt.

• Gotham City är underbart
  • Kul detektivarbete
  • Jag blev inte illamående