Battlefield 2142

Av i i Recensioner, 2 Mer

Battlefield 2142

Det är nu, kallt räknat, en månad sedan Battlefield 2142 släpptes och spelet tycks ha fått sig ett ordentligt fotfäste bland försäljningssiffrorna. För vecka 44 läser jag här att spelet har en stadig andraplats, med facit tillhands känns det lite överraskande faktiskt. Som sagt har alltid serien av BF-spel haft en speciell plats i mitt hjärta, så även om jag inte hade laddat upp särskilt mycket förväntningar av Battlefield 2142 så var det likväl ett spel som jag med glädje såg fram emot.

Under tiden när jag installerade spelet satt jag och bloggade samtidigt som jag passade på att läsa en recension av spelet på nätet, det är alltid kul att se vad andra tycker. Personen i fråga skrev att Battlefield 2142 mycket väl skulle kunna betraktas som en expansion snarare än ett fristående spel, utan att för den delen kalla spelet dåligt. Utan att tala om proportionerna av den här tilltänkta expansionen så hade exakt samma tanke redan slagit mig. Som ett brev på posten kom svaret.

För oss som är gamla i gemet, veteraner från Battlefield 2, så känns allt bekant från början till slut. Med utrymme för modifieringar givetvis. I grund och botten är Battlefield 2142, precis som Battlefield 2, ett spel anpassat för att spelas online. Det går att spela spelet offline på samma sätt men mot bots, hur kul det är kan du säkert räkna ut själv. Efter lite lätta justeringar av knappar, ljud och grafik laddar jag upp serverlistorna av pågående spel, det finns en uppsjö att tillgå och man kan känna sig allt annat än utanför. I vanlig ordning, sedan Battlefield 2, drar jag igång en match av typen ’conquest assault’ där det i korta drag gäller att pressa tillbaka fienden samt ta över deras posteringar.

Innan din karaktär slungas in i på slagfältet får man välja att spela som endera ingenjör, spaningssoldat, skyttesoldat eller understöd. Alla har sina unika egenskaper och det är inte fullt så uppenbart att den ena klarar sig bättre än den andra, men när det tenderar att dra ihop sig och skottsalvorna snuddar hårdtopparna önskar i alla fall jag att någon med eldkraft och precision står intill mig. Från början har soldaterna en ganska enkel utrustning, det är först när man gett spelet ett par tio timmar online och ett par nya vapen/tillbehör har låsts upp som spelet börjar bli riktigt intressant och den här futuristiska känslan blir som mest påtaglig. Alla soldater kan anpassa sin utrustning, även om det från början inte finns mycket att anpassa så ser man redan från start vad som kommer att dyka upp i ett senare skede. Det blir givetvis en morot i sitt spelande om man lagt ögonen på någonting fint.

Redan från första sekunden på slagfältet så känns allt väldigt Battlefield 2, utan att ha fakta tillhands så törs jag gissa på att båda spelen använder sig av samma grafikmotor. Men att kalla det en nätt expansion vore en klar underdrift, båda spelen bygger på samma koncept och har många gemensamma nämnare men det känns som två skilda spel, alternativt som att Battlefield 2142 är en av tidernas största expansioner. När det väl kommer till kritan så kommer det nog mycket handla om en smaksak vilket av spelen man väljer, med tanke på att båda två lätt slukar tid så är det nog få som kommer att alternera mellan spelen.

Gillar man mer krig i realtid, vilket jag gör, så är Battlefield 2 det självklara alternativet. Där har vi rätt så rak action utan en massa avancerad teknik och luriga taktikupplägg. Battlefield 2142 bjuder på en mer avancerad krigsföring, det märks i utbudet av fordon, vapen och tillbehör. Ska vi vara petiga så borde egentligen Battlefield 2142 bjuda på något extra med tanke på teknikens utveckling, det skulle lika gärna kunna vara så att Battlefield 2142 kom före Battlefield 2. Faktiskt. Det är då främst en grafisk utveckling jag pratar om, som kunde vara på sin plats. Å andra sidan är det tacksamt när ett eftertraktat spel släpps och inte kräver ett grafikkort för 5000SEK. Men därmed är det inte sagt att Battlefield 2142 flyter på korkar…

Just den här typen av FPS, som spelas online, är nog spelare generellt sett rätt tacksamma gentemot. Om jag får gissa. Se ett spel som Counter-Strike, det ligger fortfarande på försäljningstoppen i Sverige och har funnits hur länge? Det närmar sig säkert tio år. Spelet är fult som stryk och erbjuder egentligen inget speciellt mätt i dagens mått. Fördelarna är att det i princip flyter felfritt på din nya mobiltelefon och att spelet är intensivt, men har man är hyfsat ny dator är spel som Battlefield 2 och Battlefield 2142 solklara köp framför CS. Vad jag försöker säga är att den här sortens spel inte har lika höga krav på sig när det kommer till grafiken, där är det av betydligt större vikt vad som döljer sig under skalet.

Kontentan av allt mitt nötande med Battlefield 2142 den senaste tiden resulterar i att jag högst sannolikt fortsätter spela Battlefield 2 istället, MEN enbart på grund av min smak. I mina ögon är båda spelen riktigt slipade och välbalanserade spel, men i mitt liv finns det enbart plats för en av dem… för ovanlighetens skull… 😉

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi