Beware the Planet!

Beware the Planet!

Marsianer gillar kor – det vet väl alla? Så är du beredd att köra ut dessa utomjordingar när de invaderar jorden? Du har en hel armada av fiffiga maskiner och vapen till din hjälp.

När marsianerna når Barneys grödor har han inte tid att köra bort dem. Han måste på dass. Därför överlåter han jobbet åt dig. När året går och den kalla vintern kommer är Barney fortfarande på toa. Nu skyller han på att dörren frusit fast. Men, om man låser in sig på ett utedass ett helt år så kan man som spelare inget annat göra än att fundera över om Barney är den fegaste karaktär som någonsin skådats i ett datorspel.

Barney tycks dock smita ut från utedasset när ingen märker det. Han tillverkar nämligen en hel uppsjö av konstiga, men mycket användbara maskiner av material han har i sin lada. Till en början har man inte mycket att tillgå, men allt eftersom man spelar igenom berättelseläget får man nya vapen och andra maskiner.

Beware the Planet! är ett så kallat tower defense-spel. Med det menas att man bygger upp ett försvarssystem mot de som invaderar. Genren är inte direkt ny utan det finns en hel uppsjö spel att ladda ner från internet. Därför krävs något speciellt för att synas i mängden av spel. Det tycker jag att Beware the Planet! har. Såväl vapenarsenal som fienden gör nämligen att Beware the Planet! är ett kul spel.

Marsianerna kan bara springa på stigar så du bygger upp ditt försvar längs med dessa. Det gäller givetvis att tänka strategiskt och hushålla med de maskiner och kugghjul man har. Kugghjulen används för att köpa maskinerna och man får dem för det mesta genom att bygga speciella kugghjulsfabriker.

Bland vapnen finns bland annat torn som sprutar eld och en grill som spottar på marsianerna. Det finns även engångsvapen som på olika sätt används som bomber och minor. Dessutom finns maskiner som på olika sätt hjälper dig utan att för den skull vara ett vapen. Kylomaten är ett sådant exempel. Den kyler ner marsianerna och på så sätt rör de sig saktare. På vintern fryser maskinerna gärna till is och då kan det vara bra med en kamin som håller dina maskiner vid liv. Om du är rädd om dina kor kan du även placera ut konstgjorda kor i din hage som lurar marsianerna.

En annan mycket användbar manick är strålpistolen, eller zapparen som Barney kallar den. Detta vapen kommer från yttre rymden och är inget man placerar ut på spelplanen utan den styr man helt manuellt som en pistol. Det är dock väldigt viktigt att inte överhetta zapparen för då måste den vila en stund. Det känns som en hel evighet innan zapparen återhämtat sig och under tiden kan loppet vara kört och dina kor i marsianernas händer. Zapparen är ett mycket viktigt vapen rent strategiskt sett då den kan användas till olika saker. Givetvis kan man skjuta på fienden, men den kan även användas till att aktivera vissa vapen eller ta bort höbalar som ligger olämpligt placerade på spelplanen. Det märktes verkligen hur viktig zapparen var när jag spelade de få banorna där zapparen saknades.

Det finns en hyfsat varierad mängd marsianer. Alla har sina egna styrkor och svagheter. Vissa får man se upp med mer än andra. Exempelvis gäller det att ha koll på den galne vetenskapsmannen. Han kan skapa skyddsbubblor runt sig själv och de andra marsianerna. En annan marsian som man gärna bör besegra tidigt är den som kan stråla upp marsianer till rymdskeppet. Med honom på spelplanen riskerar man att kossorna försvinner alltför tidigt. En rolig marsian är hårdrockaren. Han kan bara spela ett ackord och det låter så illa att hans livvakter blir jätteilskna och då blir de svåra att handskas med.

Ofta får man välja vilka vapen och föremål man vill använda före varje bana, men i berättelseläget finns även en typ av banor med förutbestämda villkor där det finns en bestämd mängd kugghjul och ett förvalt antal maskiner. Dessa utmaningar är ett välkommet avbräck och när man klarar en sådan låses fler utmaningar upp som kan nås från en speciell rubrik i menyn.

Banorna i berättelseläget är enkla. Det var inte förrän jag kom till vinterns banor som jag fick en riktig utmaning. Det är bra för nybörjarna att spelet inte är speciellt svårt. Jag rekommenderar emellertid vana spelare att kryssa för veteran i menyn. Då blir banorna betydligt mer utmanande. Spelet blir då riktigt stressigt. Antagligen för stressigt för många. Därför skulle jag väldigt gärna ha sett en svårighetsgrad till mitt emellan den ursprungliga och veteran. Det hade balanserat upp spelet mycket.

Förutom berättelse och utmaningar finns ytterligare ett läge – bonusbanor. Här hittade jag spelets allra roligaste banor. Det finns två typer av bonusbanor. De med halloweentema var absolut spelets höjdpunkt. Jag tror inte att det är marsianer på dessa banor såvida de inte blivit otroligt skickliga att klä ut sig till spöken, studsande pumpor och Dracula. Tyvärr finns bara fem banor med detta tema och ytterligare fem som kallas ”Möt marsianerna”. De senare banorna var också riktigt roliga där marsianerna bland annat klätt ut sig till kossor.

Så till ett par riktigt irriterande detaljer i presentationen av spelet. Om man misslyckas med en bana tvingas man än en gång klicka sig igenom all dialog och eventuellt titta på vilka fiender man möter samt dessutom välja vilka maskiner man ska använda. Det går åt alldeles för mycket tid till detta i onödan. Sedan finns även en kostighet i utmanings- respektive bonusbanelägena. När man klarat en bana kan man inte välja nästa bana utan måste hoppa tillbaks till huvudmenyn (eller spela om banan om man vill det). Oförklarligt och ologiskt värre.

Beware the Planet! är inte bara ett spel i mängden av Tower defense-spel. Det sticker ut och är riktigt kul att spela. Härliga fiender och väl balanserade vapen och andra maskiner gör Beware the Planet! till ett spel du bör testa om du gillar genren. Sen är ju kossorna så gulliga att man absolut inte vill att de ska strålas upp till de onda marsianernas rymdskepp. Spelet är humoristiskt med kul marsianer och en udda karaktär som låser in sig på dass. Men, fler svårighetsgrader hade verkligen inte skadat.

• Mängder av udda vapen och maskiner
  • Bra skillnad mellan olika marsianer
  • Humoristiskt