BlazBlue: Continuum Shift Extended

Av i i Recensioner, 2 Mer

BlazBlue: Continuum Shift Extended

PS Vitas premiär har kantrats av ganska många spel. Ett av dessa är BlazBlue: Continuum Shift Extended som visade sig vara ett avancerat 2D fightingspel som även passar nybörjare.

Jag vill inte karakterisera mig själv som en hardcore fightingspelare. Snarare har jag ganska lite erfarenhet av genren. Därför var det med spänning som jag tog mig an BlazBlue: Continuum Shift Extended. Då min erfarenhet är begränsad insåg jag snabbt att det var bäst att börja med lektionsdelen (tutorial). Den visade sig vara extremt noggrann så om du är en hardcore spelare så finns en risk att den blir alldeles för grundlig. Det visade sig emellertid ganska snabbt att lärodelen var smått ovärderlig för mig. Den tar upp allt värt att veta för att bli en skicklig BlazBlue-spelare.

Det allra första som slog mig var den makalösa 2D-grafiken med färgsprakande animationer. Den handmålade grafiken är tokigt färgglad och skärmen bokstavligen exploderar av ljus, färg och ljudupplevelser. Om PS Vitan haft lukt så skulle den riktigt ha osat av det urjapanska spel som BlazBlue: Continuum Shift Extended är. Varje karaktär är verkligen unik och animationerna speglar mycket väl karaktärernas natur.

Totalt finns 19 fighters. Det tycker kanske vissa av er som läser denna artikel är få, men variationen är extrem från karaktär till karaktär. Det gör att 19 fighters absolut inte känns för få. Här finns gentlemannafightern, kattkvinnan, mannen med änterhaken, muskelmonstret och så mannen vars docka du har full koll på.

BlazBlue: Continuum Shift Extended bjuder på ett remarkabelt djup men är ändå ett bra val för nybörjaren tack vare flera svårighetsgrader och en bra lärodel. Att det sedan finns ett speciellt stridschema kallat ”stylish layout” som ersätter den lite mer avancerade ”technical layout”. Med ”stylish layout” känns det lite som om autopiloten är delvis inkopplad. Det blir exempelvis enklare att sätta olika kombos.

Spelets djup kan delvis åskådliggöras med det stora antalet val i utgångsmenyn – hela 16 stycken. Är det något slags rekord för fightingspel? Dessa spel blir av naturliga skäl roligast om man spelar mot en kompis vilket du givetvis kan göra över nätverk. Men BlazBlue: Continuum Shift Extended bjuder även på massor av enspelarlägen. Storyläget är urjapanskt och det är min rekommendation att slå på japanskt tal med engelsk text. Då får man den ultimata japanska spelupplevelsen.

Finns det då inga svagheter med BlazBlue: Continuum Shift Extended? Jo, men de är lätta att leva med. Ljudet är en svaghet. Den låter lite burkig och är inte riktigt vad jag förväntar mig hos ett PS Vitaspel. En annan svaghet är att man inte kan söka på spelare med ett visst stridschema. Då tänker jag på ”technical” och ”stylish layout”. Sen tyckte jag att spelet blev lite väl japanskt, men det är definitivt något som inte är speciellt svårt att leva med. Det enda av spelets negativa sidor som är lite irriterande är de långa laddningstiderna.

Istället överväger det positiva med marginal. BlazBlue: Continuum Shift Extended är ett urjapanskt fyrverkeri i tvådimensionell fighting. Det finns så mycket positivt att säga om spelet. Jag kan nämna designen, speldjupet och mängden spellägen. Ett givet val för såväl fightingentusiasten som nybörjaren inom genren.

Det Bra

  • Bra träningsmöjligheter
  • Massor av spellägen
  • Djupt
  • Bra även för nybörjaren

Det Dåliga

  • Långa laddningstider
  • Ljudet
  • Går inte att söka efter visst spelschema
  • Väl japanskt?
8

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq