BlazBlue: Continuum Shift

BlazBlue: Continuum Shift

Tycker du Street Fighter IV är för västerländskt och stelt? Välkommen till BlazBlue!

BlazBlue: Continuum Shift är utvecklat av Arc System Works som ligger bakom Guilty Gear serien. Det finns många likheter med Guilty Gear men BlazBlue känns mer stilistiskt. Något båda har gemensamt är deras hutlösa tempo och överdrivna attacker. Spel som Street Fighter IV, Tekken och liknande går i slow motion i jämförelse. BlazBlue är precis som Street Fighter IV en 2D-fighter men där slutar likheterna. Om du gillar Street Fighter är det inte helt självklart att du kommer att tycka om BlazBlue. Men gillar du fighting är det mer eller mindre din plikt att i alla fall testa det för du kan gå miste om något riktigt bra.

Spelet är som jag förstått en uppföljare till BlazBlue: Calamity Trigger som släpptes förra året. Grafiken och ljudet är detsamma men spelet har uppdaterats med en rad nya attacker, nya banor, story och nya spellägen. Det låter farligt likt en expansion för mig men eftersom jag inte spelat föregångaren kommer jag inte ta hänsyn till eventuella likheter med det spelet.

Något som säkert tilltalar många är att man i grunden bara har fyra knappar att hålla reda på. En knapp för svag attack, medel och hård attack. Den fjärde knappen är en så kallad Drive-attack unik för varje karaktär. Tack vare detta är spelet relativt lätt att komma in i men tro inte att spelkontrollen saknar djup. Det finns en ofantlig mängd olika kombinationer och specialattacker att lära sig. Till en början är det lätt att bli överväldigad av alla mätare på bilden när man skall slåss och det tog ett tag innan jag fick kläm på vad de var till för.

BlazBlue: Continuum Shift är en otroligt snygg fighter där det händer mycket på skärmen på samma gång. Stundvis kan det kännas en aning mycket men man vänjer sig efter en stunds spelande. Spelet har 15 karaktärer som alla är unika och då menar jag inte bara sinsemellan utan också jämfört med andra fightingspel. Några exempel på fighters är vampyren Rachel med ett levande paraply och en stor katt hon kan sitta på, Ragna med sitt svärd som är lika långt som honom själv och Taokaka som är en kattflicka. Karaktärerna är väldigt skruvade och följer inte alls den traditionella mallen för hur de bör vara i denna genre. Detta medför en uppfriskande känsla och det gör spelet unikt.

Fighterna är hur läckra som helst och andas japansk animekultur. Allt från rösterna, animeringarna, musiken till grafiken känns som utsliten ur en anime. Beroende på vilket språk man valt (engelska eller japanska) skriker alla karaktärerna ut sina specialattacker titt som tätt vilket tar en stund att vänja sig vid. Jag hade lite svårt för detta när jag hörde mer röster än slag som träffade stundvis.

Startskärmen i BlazBlue är enkelt utformad där alla valmöjligheter bara är spaltade rakt upp och ner. Den hade kunnat vara lite snyggare när resten av spelet är så slipat. Men WOW vilka val det finns. Här finns de vanliga lägena som Arcade, Versus, Score Attack och Challenge Mode. De lägen som intresserade mig mest var Legion, Story, Online, Tutorial och Training. Legion kan jämföras med läget Survival i andra fighting spel. Här ska man överleva så många fighter som möjligt, men istället för att bara slåss hela tiden tar man över delar på en karta. Story är ett försök, om än misslyckat i mina ögon, att få inte lite mer handling bakom fighterna. Spelets story är oväntat djup men den presenteras på ett så tråkigt sätt att man i slutändan bara sitter och trycker förbi allt för att få slåss. Jag hade gillat om spelet hade haft mer animerade mellansekvenser istället för stillbilder på karaktärer som pratar med varandra. BlazBlue har även ett väl utmejslat online system där man kan utmana människor över Internet. Jag upplevde inga som helst problem när jag spelade online utan allt flöt på precis som offline. En kul detalj är att man kan spela in sina matcher.

Kanske det mest värdefulla av alla lägen är Tutorial. Här har Arc System Works verkligen sett till att göra BlazBlue: Continuum Shift tillgängligt för alla oavsett hur duktig man är. I Tutorial får man en genomgång av precis allt man kan tänkas göra i spelet. Man får möjlighet att med hjälp få träna på vanliga attacker, specialattacker, kombinationer, grepp och även olika strategier. De förklarar även alla mätarna och hur man bäst använder sig utav dem. Utan det här läget hade spelet varit enormt svårt att lära sig. Ytterligare ett exempel på hur utvecklaren försökt göra spelet roligare för nybörjaren är inkluderandet av Beginner Mode. Detta läge gör att man genom att peppra på knapparna kan få till specialare som egentligen krävt betydligt mer timing och precision. Läget är inget att rekommendera för de mer inbitna men det är ett välkommet läge för någon som aldrig spelat ett fightingspel tidigare.

Jag gillar fightingspel som Tekken och Street Fighter men konstigt nog känns faktiskt BlazBlue som ett roligare spel. Designen är så over the top att det inte är sant och det händer ofta att man får skratta åt de helt galna attackerna. Grafiken är ursnygg och fighterna går i ett skrämmande tempo. Tycker du att Street Fighter IV går för sakta eller att attackerna inte är spektakulära nog då är BlazBlue spelet för dig. I mina ögon är BlazBlue: Continuum Shift det bästa 2D-fighter spelet som finns på marknaden.

• Unika fighters
  • Hur snyggt som helst
  • Lätt att lära, svårt att bemästra