Blitzkrieg 2

Blitzkrieg 2

Ale har återigen gett sig ut på andra världskrigets slagfält. Hur står sig Blitzkrieg 2 i jämförelse med andra krigsspel?

Andra världskriget har nog använts som tema åt flest krigsspel sen tidernas begynnelse, både i otroligt realistisk och otroligt orealistisk form. Blitzkrieg 2 visar sig vara annorlunda ifrån de flesta andra krigsspel om andra världskriget, men frågan är om originalitet är allt som behövs för att ett spel ska få hög klass.

Det är nog ingen som inte vet något om andra världskriget, från dom som kan räkna upp slag, årtal, generaler och sorters pansarvagnar, till dom som vet ungefär vilka som slogs emot vilka var. Blitzkrieg 2 hör till den första delen och har en ganska hög exakthet av var, hur och när slagen utkämpades. Du kommer nog inte bli besviken av att spelet känns orealistiskt eller fånigt. De länder man kan kämpa som är USA, Tyskland och Ryssland. Men bara för att du är Tyskland kommer du inte att få höra Mein Führer i varannan mening och Sovjetvibbarna i den ryska kampanjen är ganska små även om dom finns där.

Spelet bygger på Command and Conquer: Generals, både grafikmässigt och på spelstilen. Dock finns det en liten, men ack så viktigt detalj: Du bygger inte trupper utan du kallar in förstärkningar. Hur fungerar nu det? Jo, i början av banan får du ett visst antal Reinforcement Points, oftast 4 eller 5, vilka du kan använda för att kalla in förstärkningar. Ju längre fram i spelet du kommer, desto fler sorters förstärkningar kan du använda, bland annat infanteri, pansarvagnar, bombflygplan, luftvärn och mer. Beroende på vilka punkter på banan du kontrollerar kan du få förstärkningar från flera håll och skära av din fiendes förstärkningar. Använd för få förstärkningar och du förlorar, använd för många och dina poäng i dom andra banorna minskar. Här kommer strategin in inte bara på den banan du kör, men även på andra banor.

Varje lag har sin egen specialitet, amerikanerna har ett underbart flygvapen, tyskarnas pansarvagnar är både tunga och snabba och ryssarna, tja, deras infanteri kanske inte är välutrustat, men dom väldigt många! Detta faller även tillbaka på funktionen ”Super Weapons”… Alla lag har sitt eget supervapen, vilket i USA’s fall är en massivt bombning som med största säkerhet kommer skicka en fiendebas tillbaka till medeltiden. Tysklands supervapen har jag hört ska vara V2-raket och Rysslands supervapen misstänker jag än en flod av soldater…

Blitzkrieg 2 är både realistiskt och fartfyllt, med en blandning av Close Combat-liknande infanterikrig och Command and Conquers pansarvagnsslag. Grafiken är superb, där detaljer som en gungande gunga eller några kor ger en realistisk bild av ett krig som utspelar sig där städer och gårdar en gång har legat. Detta gör dock att spelet kräver mycket av din dator och laddningstiderna är oftast längre än vad dom borde vara.

Dessutom finns det fler bekymmer, där det största är AI:n. Eller rättare sagt, dina egna truppers AI. Jag vet inte hur man kan lyckas göra ett spel där ens pansarvagn tänker att man ibland bara kan skjuta en annan pansarvagn om man står tre meter ifrån den. Eller hur Fog of War, det vill säga det begränsade synfältet, kan göra att fienden kan se dig, men du kan inte se fienden. I en öken! Kort sagt är frustrationen inte långt ifrån detta spel, där du kommer att slita dig hår när ditt infanteri inte kan göra något annat än vara kanonmat. Om du inte är datorn såklart.

Sammanfattningsvis är Blitzkrieg 2 ett nyskapande spel, som använder ett koncept som jag i alla fall aldrig har sett förut i något strategispel. I början av spelet kommer du garanterar att gilla, om inte älska, detta snygga och häftiga spel. Men ju mer tiden går, desto mer börjar du förbanna dina egna trupper och undra ifall det inte vore bäst att kapitulera…

• Snyggt och realistiskt
  • Nyskapande och bra idéer.

• Kräver mycket av din dator