Blue Yeti Microphone Blackout Edition

Blue Microphones satsar på att öka sin andel av mikrofoner hos gamers. Detta med ett paketerbjudande av Yeti tillsammans med Watch Dogs 2.

Den här recensionen handlar om mikrofonen Yeti Blackout och inte Watch Dogs 2 eftersom vi inte fick spelpaketet från Blue utan enbart mikrofonen.

Det är bäst att erkänna det direkt – jag är ingen mikrofonexpert utan har hittills nöjt mig med mikrofonen i mitt headset. Därför kan jag givetvis inte ge något expertutlåtande utan se min recension som skriven av en vanlig gamer som inte haft alltför stora krav på mikrofonen.

När jag fick paketet med Blue Yeti Blackout i min hand kunde jag inget annat än att förundras över dess vikt. Den höga vikten visade sig snart få en förklaring. Mikrofonen är en riktig bjässe för mig som är van vid headset. Totalvikten är modiga 1,55 kg, stativ inkluderat. Gillar du inte medföljande bordsstativ finns även fäste för annat stativ. Eftersom Yeti är stor och tung är den definitivt inte idealisk för att ta med sig på LAN-partyn.

blue_yeti04Yeti är riktigt snygg och känns som en mix av retro och nutid. Den finns i fem färger varav jag testat den svarta, Blackout edition. Det är inte min favoritfärg utan den guldfärgade är läckrare. Yeti ansluts enkelt till datorn via en ledig USB-port. Tack vare plug and play hittar datorn mikrofonen automatiskt och man slipper installera någon drivrutin manuellt. Det finns även ett uttag för headset på Yeti vilket är mycket användbart. Mikrofonen kan enkelt stängas av med en knapp.

Medan en mikrofon på ett headset har en uppgift – registrera ljudet från den som talar i mikrofoner – kan Yeti lösa betydligt fler uppgifter. Enligt Blue är Yeti perfekt för sång, musikalinstrument, podcast, voice overs, intervjuer, gaming, inspelningar på fältet, konferenssamtal och mycket mer. Det kräver givetvis mycket av mikrofonen.

Nu ger jag mig in på ett område som jag inte helt behärskar – tekniken i Yeti. Jag gör dock ett försök. Yeti är en kondensatormikrofon. På undersidan finns ett vred med fyra lägen med olika upptagningsmönster – stereo, tvåriktad (bidirectional), cardioid och flerriktad (omnidirectional). Det är viktigt att använda rätt läge beroende på typ av inspelning. Om du spelar, har en podcast, sjunger eller vill lägga på ljud på en film är cardoid-läget idealiskt. Detta läge är användbart i många situationer. Då plockar mikrofonen upp ljud från området framför den. Ljud från sidorna eller bakifrån registreras inte. Om du vill spela en spelning från ett band är cardoidläget däremot värdelöst. Det går nästan alltid utmärkt att använda stereoläget, men i vissa situationer föredrar du kanske flerriktad (omnidirectional). Då vidgas upptagningsområdet kraftigt. Flerriktad är också lämpligt för konferenser eller andra situationer där ljud kommer från alla håll. Bidirectional innebär att ljud tas upp fram- och bakifrån, men inte från sidorna. Detta med fyra olika upptagningsmönster lät ganska krångligt för mig, men det finns en snabbguide i manualen som ger guidning.

Så till ljudkvaliteten. Jag kan inte jämföra gentemot någon annan självständig mikrofon utan får fokusera på mina headset. Jag valde Steelseries Arctis 5 eftersom det, enligt min mening, har en utomordentlig mikrofon. Jag blev mycket överraskad över hur stor skillnad det är mellan Yeti och Steelseries Arctis 5. Jag tyckte att Arctis 5 hade suverän ljudkvalitet, men det är verkligen ingenting emot vad Yeti presterar.

Ljudet hos Yeti är enormt detaljerat och verklighetstroget. Mikrofonen registrerar alla ljud på ett ypperligt sätt. Ljudet känns professionellt och höjer kvaliteten på en podcast eller en gamingsession väldigt mycket. I förhållande till Yeti känns ljudet från Arctis 5 betydligt mer onyanserat. Det finns dock en nackdel med Yeti jämfört med headset. Yeti plockar upp väldigt mycket ljud. Ställer man in den i cardoidläget blir fokuset rakt fram och sidoljuden försvinner, men den plockar fortfarande upp mer ljud än ett headset. Det kan vara att rekommendera att sänka gain (känsligheten) på mikrofonen. Jag har dock inte kunnat testa Yeti i bullriga miljöer så jag vet inte hur den fungerar där.

Yeti är en mycket bra mikrofon som varmt rekommenderas av mig. Ljudet är mycket bättre än hos jämförande headset (Steelseries Arctis 5). Men känsligheten gör att fler ljud som kommer rakt framifrån registreras vid en spelsession.

MICROPHONE AND PERFORMANCE

– Power Required/Consumption: 5V 150mA
– Sample Rate: 48 kHz