Borderlands 3: Season Pass 2

Av i i Recensioner, 6 Mer

Borderlands 3: Season Pass 2

Vi är i en dyster framtid med Mad Max-influenser. Många spännande vapen och mycket, mycket lootande.

Vi har sett många tolkningar av hur framtiden kan se ut. Vissa av dem stolta och optimistiska som Mass Effect och Halo, andra tungt sci-fi inspirerade, men en aning mer dystra. Spel som Deus Ex och Half-life. Sen finns det de spelen som helt enkelt inte är lika optimistiska om mänsklighetens framtid överhuvudtaget. Fallout, Metro 2033 och förstås Borderlands.

Borderlands som spelserie är kombinationen av ett par grundläggande koncept. Spelen blandar snabb FPS-action med en strid ström av loot-belöningar. Allt detta draperat i en unik visuell stil som kombinerar Mad Max influenser med en comic book-style för att skapa Borderlands egna universum. Spelmässigt påminner det en del om Hellgate London, det minst sagt dystopiska MMO som skaparna bakom Diablo II tog sig an efter sitt magnum opus.

Världen är stor och fylld med uppdrag, fiender och mer loot-boxes än du orkar öppna. Spelets kampanj tar dig mellan olika världar som alla påminner rätt mycket om varandra. Det är skräpigt, kravallstängsel överallt och en uppsjö av fiender och monster. Borderlands har ett rikt visuellt språk, men ofta känns världarna som kala, oinspirerade banor. Det blir påtagligt hur mycket som är hopsatta delar och ofta känns det som att man spelar i kulisser snarare än en rik, levande värld. Jämför man exempelvis med Far Cry-serien är det mycket lättare att förlora sig i Far Cry-världen än i Borderlands.

Att samla föremål är en stor del av spelet och man kan lätt spendera rätt mycket tid med att försöka avgöra vilket vapen som är bäst i stunden. Jag älskar looting och anser att det ofta är den bästa delen av spel som Diablo och World of Warcraft. Men i Borderlands finner jag det väldigt svårt att få en magkänsla för olika vapen utan att provskjuta dem en hel del. Det finns en inbyggd item score i varje föremål, men jag fann den opålitlig då många av de bästa föremålen tyvärr är de quest rewards man får under resans gång. Det är förstås kul att få bra vapen från main quests, men det vore också roligt att bli belönad för alla loot-lådor man öppnar längs vägen. I regel innehåller varje rum du passerar två till sex loot lådor. Dessa innehåller hälsa, ammunition, pengar och ibland också ett dåligt vapen (som du säljer för pengar). Fördelen här är att du får öppna många loot-lådor. Nackdelen är att du får öppna MÅNGA loot-lådor. Efter ett tag börjar loot-öppnandet kännas mer som en syssla än ett nöje. Jag hade mycket hellre sett en mindre mängd loot-lådor, men med mer relevant innehåll.

Spelets sätt att hantera ammunition lämnar mig kluven. Även med ett par kapacitets-utökningar känns det som att man lätt får slut på ammunition för sitt favoritvapen. Man skulle kunna argumentera att ammunition i mindre seriösa FPS som Borderlands inte är nödvändigt, men fördelen är att det ofta tvingar en som spelare att växla mellan olika vapen och försöka spara den bästa ammunitionen till när den behövs. Om jag hade fått ändra något i sättet Borderlands gör sina vapen på så är det att tillåta skill-mods på vapen och rustning istället för att ha detta som en separat slot. Det hade möjliggjort mycket roligare varianter av de builds man kan göra i spelet och varit en välkommen krydda till loot-jämförelserna.

Under min speltid iklädde jag mig Operative-manteln som Zane. En infiltratör med särskilda vapenfärdigheter. En spelstil jag är både van och bekväm med. Jag hade förväntat mig mer sniper-action, men fann att (som ensam spelare) så behövde jag ofta växla mellan att hantera fiender både i närstrid och på större avstånd. Zanes förmågor är en blandning mellan illusioner och praktisk användning. Han kan skapa en sköldvägg för ditt lag, skapa en illusion av sig själv (som kan skjuta) eller helt enkelt montera en enorm laserkanon på axeln och skapa kaos. Det här sista skill-trädet (”The Professional”) tillkom med Season Pass 2 expansionen. I mina ögon tillför den inte jättemycket till Zane som karaktär. Det är förvisso ett roligare alternativ än den flygande attack-roboten SNTNL, men man skulle kunna haft mer roligt med ett helt nytt skill-träd i min mening.

En annan nyhet i Season Pass 2 är spelläget Arms Race. Här kastas spelaren in i mitten av en frusen arena i stil med spel som Fortnite eller Warzone. Här spelar man inte mot andra spelare utan mot monster och bossar för att kunna samla på sig häftiga föremål innan stormen ”the murdercane” slukar banan. Till en början är det rätt utmanande då man börjar varje match enbart med ett par basvapen och utan några skills alls. Under matchens gång kan man hitta rätt häftiga föremål. Den som klarar sig hela vägen och besegrar slutbossen i mitten av banan kan sedan ta med sig en handfull föremål ut till huvudspelet. I stort är spelläget ett kul sätt att grinda lite extra vapen till spelets kampanj. Det är utmanande, men en aning ensidigt efter ett par genomspelningar. För den som vill ha en fullgod Borderlands-fix på 15 minuter så är det perfekt.

Borderlands 3 är det första spelet i serien som jag spelat på allvar och även om jag tycker om idén med ett högaction-FPS med en tung loot-komponent så är jag inte så förälskad i Borderlands som jag skulle kunna vara. Dess larviga och stundtals osmakliga humor känns bättre lämpad för 13-åringar och dess gameplay är ok, men inte mycket mer. Spelutvecklaren Jaime Griesemer som arbetade på Halo-serien är känd för att ha sagt att ”In Halo, there was maybe 30 seconds of fun that happened over and over and over and over again. And so, if you can get 30 seconds of fun, you can pretty much stretch that out to be an entire game.”. Detta har sedan dess blivit något av ett mantra för FPS-genren. Hitta 30 sekunders gameplay och upprepa dem genom spelet. Problemet med Borderlands är att deras 30 sekunder inte är så rackarns roliga. Jämfört med spel som Destiny, Call of Duty eller Diablo faller det till föga i gameplay, loot-system och skill-trees i mina ögon.

Det Bra

  • Många spännande vapen
  • Många sätt att spela på
  • Split-screen multiplayer

Det Dåliga

  • Kulissliknande världsbyggnad
  • Låg humor och ljummen story
  • Looting känns som en syssla
6

Skriven av: Viktor Larsson