Bound by Flame

Bound by Flame

Att bli besatt av en demon kan ha sina fördelar. Men om du lyssnar för mycket på den börjar det växa ut horn i pannan på dig. Är det så du vill ha det, eller vill du hellre vara god?

När Bound by Flame utannonserades var det nog fler än jag som fick höga förväntningar. Spelet såg ut som en blandning mellan Dark Souls och Kingdoms of Amalur, två spel som ligger mig varmt om hjärtat. Den första trailern gav mersmak och utvecklarna Spiders Studio såg ut att kunna leverera ett spel som skulle bjuda på tuffa varierande strider och stora bossar. Nu efter två genomspelningar måste jag tyvärr konstatera att spelet inte håller riktigt lika hög klass som spelen jag nämnde här ovan. Men det har varit två underhållande resor.

Jag får konstiga vibbar redan i inledningen av spelet. Efter att jag fått välja mellan en manlig eller kvinnlig karaktär (med väldigt begränsade utsmyckningsmöjligheter) får jag se ett intro som förklarar att världen härjas av de dödas armé och deras sju ledare. Karaktären jag spelar är en prisjägare som i början av spelet drabbas av en demon som bosätter sig i honom. Med hjälp av demonen och dennes eldkrafter ger jag mig iväg för att ta upp kampen mot dessa sju ledare.

Redan efter tio minuter inser jag att detta spel inte är så polerat och välskrivet som jag hade hoppats på. När man skapar sin karaktär så får man chansen att själv döpa den till vad man än behagar. Det förutbestämda namnet på karaktären är Vulcan vare sig man väljer det manliga eller kvinnliga könet. Jag gillar inte namnet Vulcan utan döper istället min hjälte till Rodger. När spelet startar möter jag en karaktär som förklarar läget. Men han envisas med att kalla mig för Vulcan, trots att jag vänligt men bestämt dissat det namnet innan jag började äventyret. Jag skrattar dock lite och tar för givet att just denna konversation har en bugg som sabbar mitt namnval. Tyvärr är det inte en bugg utan det kvittar vad man döper sin karaktär till. I spelets story kommer alla du möter ändå kalla dig för Vulcan, så lev med det!

I samma andetag som jag stör mig på att bli kallad Vulcan så slås jag av hur otroligt dåligt röstskådespeleri Bound by Flame innehåller. Röstskådespelarna levererar sina repliker med noll inlevelse och tillsammans med det dåliga manuset blir det en nästan en smärtsam och skrattretande upplevelse. Dock så ger jag inte upp utan jag fortsätter min resa och efter en stund får jag lära mig att slåss och att använda mina eldkrafter. Här börjar jag få förhoppningar om spelet för striderna är faktiskt riktigt roliga. Det är ingen större skillnad ifrån andra spel i genren men det flyter på bra och erbjuder väldigt mycket motstånd. Faktiskt så mycket motstånd att jag var tvungen att sänka svårighetsgraden till ”Lätt” ganska omgående.

Spelet erbjuder olika spelstilar vilket är väldigt välkommet. Du kan till exempel hoppa i realtid mellan att vara en starkare men långsam krigare med stora tunga vapen eller den lite svagare men snabbare krigaren som använder dolkar och liknande att försvara sig med. Jag fastnar direkt för den snabbare krigaren och det är den som jag väljer när jag går in i strider. Dock så har båda spelstilarna egenskaper som funkar olika bra beroende på vilket motstånd man möter så det lönar sig att hoppa mellan dem. Tillsammans med sin valda spelstil har man sina eldkrafter som är väldigt hjälpsamma när man ger sig in i strid. Alla spelstilar och vapen går att uppgradera i menyn med hjälp av alla erfarenhetspoäng man samlar på sig. Jag gillar systemet där man får chansen att utsmycka sina vapen och rustning med extra tillbehör för att göra dem starkare och mer tåliga. Systemet erbjuder massor av variation och det är roligt att pilla med.

När man avancerar genom genom alla trånga korridorer och hus som spelet erbjuder träffar man också på folk som ger dig en massa sidouppdrag. Dessa uppdrag bör utföras för att samla på så mycket erfarenhet som möjligt. Dock så är det inte jättelätt att hitta dem för att det finns inget som visar vilka karaktärer som erbjuder sidouppdrag och vilka som bara vill småprata. Därför måste man gå runt till varenda karaktär i hopp om att någon ska erbjuda ett uppdrag. Ett väldigt dumt beslut som jag började störa mig på väldigt tidigt i spelet. Kartan erbjuder också väldigt lite hjälp och den är krånglig att utläsa vilket gör att man ofta hamnar fel. Spelet är uppdelat i olika delar och när man väl klarat en del så är det inte säkert att man kan ta sig tillbaka till den förra delen vilket gör det lätt att missa många uppdrag. Under min första genomspelning så missade jag sju sidouppdrag i första delen enbart för att jag råkat gå vidare i storyn och inte kunde ta mig tillbaka. Då svor jag lite.

Demonen man bär på är en stor del av spelet och den gör allt för att man ska ställa till med så mycket problem som möjligt för folket. Storyn erbjuder många val som man får göra som spelare. Beroende på om man väljer att hjälpa eller stjälpa folket i världen förändras också ens karaktärs utseende. Lyssnar man för mycket på sin demon så börjar man att utveckla horn och se allmänt ruggig ut. Ju längre in i spelet man kommer desto fler följeslagare får man med sig och dessa kan man välja att ha med sig när man beger sig ut i strid. Dessa har också olika förmågor men allvarligt talat så känns karaktärerna mest i vägen och bidrar sällan till segrarna.

Bound by Flame är en multiformatstitel vilket innebär att det släpps till både den nya och gamla generationens spelkonsoler. Detta märks väldigt väl när det kommer till grafiken i spelet. När jag först började spela så tyckte jag att spelet såg fruktansvärt ut. Jag fick känslan av att spelet försökte ha realistiska miljöer och blev väldigt besviken tills jag upptäckte att spelet använder sig av målade miljöer. När jag väl upptäckte detta förändrades min syn på grafiken ganska drastiskt. Jag gillade den och den passar bra in i spelet. Dock så är det verkligen ingen titel som pressar de nya generationerna till stordåd direkt så förvänta er inget mer än en ganska tam men mysig inramning. Samma sak gäller musiken. Den är väldigt återhållsam och knappast något som man kommer ihåg. Spel i den här genren ska ha stora mäktiga arrangemang med körer som skrålar som om att världen kommer att gå under vilken minut som helst. Anonym är ordet som beskriver musiken bäst här tyvärr.

Trots svordomar och en hel del hyttande med näven så är det något som lockar med Bound by Flame. Jag har sällan tråkigt när jag spelar. Striderna, flytet och pillandet i menyerna gör att jag stannar kvar och det är kul att se sin karaktär utvecklas beroende på valen man gör. Många röster har höjts angående att spelet försöker ta sig själv på för stort allvar vilket jag inte riktigt håller med om. Visst, Bound by Flame innehåller en del sekvenser som ska uppfattas som hjärtskärande och vissa val ska vara jobbiga. Jag väljer att se på spelet som en underhållande actionrulle från åttiotalet. En sån som man inte ska ta på för stort allvar men som ändå har det där lilla extra som håller en kvar. Går man in med en sån inställning så tror jag att man får en hel del bra stunder med Bound By Flame.

• Roliga strider
  • Flytet
  • Bra system för uppgraderingar