Bragi The Dash Pro

Bragi The Dash Pro

Bragi The Dash Pro är en avancerad in-ear hörlur som är helt trådfri med en snäcka i vartdera örat. Tack vare bland annat 27 sensorer är The Dash Pro mer än bara ett par ordinära trådlösa hörlurar.

Bragis VD, Nikolaj Hviid, ville träffas för en demonstration före jag testade The Dash Pro. Han ville nämligen försäkra sig om att jag som recensent förstod alla finesser så att jag inte skulle skriva om The Dash Pro som ett par ordinära hörlurar. Nikolaj Hviid ser nämligen sin skapelse som så mycket mer än så. Han påpekade flera gånger att det är en liten dator med eget operativsystem (Bragi OS).

Han hade rätt i att det krävs lite tid för att lära känna The Dash Pro och lära allt som hör hörlurarna till. De är nämligen riktigt avancerade och jag fick använda dem under några dagars tid innan jag kände att jag var redo för en recension.

Som med alla in-ear hörlurar är det viktigt att använda rätt silikonproppar. Det medföljer fyra uppsättningar. Därtill kommer tre ”hättor” som även omsluter snäckorna och därmed förstorar dessa. Jag fann att för min del var det bäst med hättor. Då fick jag helt tätt mot örat vilket inte bara gjorde att de satt bättre utan även gjorde att basen blev riktigt bra. Får man inte tätt mot hörselgångarna blir basgången nämligen svag och ibland näst intill obefintlig. Så, mitt råd är att vara noga med att prova ut vilken propp eller hätta som passar dig bäst.

Design och laddningsbox

The Dash Pro är snygga. Snäckorna har en blank utsida och det som utseendemässigt gör det lilla extra är den snygga ljusdioden som lyser i en liten båge i nederdelen.

Laddningsfodralet är stort och tungt. Det är verkligen av hög kvalitet med ett aluminiumhölje och magnetfästen för snäckorna. Mycket av tyngden beror på ett väl tilltaget batteri som ska klara av att ladda snäckorna fem gånger. Eftersom batteritiden i snäckorna uppges vara fem timmar kan du lyssna på musik 30 timmar innan du behöver ladda fodralet.

Styrning

Snäckorna kan styras på olika sätt. Här finns en del problem. För det första kan man både svepa över utsidan av snäckan och trycka på den. Det är till en början ganska förvirrande och det är lätt att det blir fel, men det är en vanesak.

Vidare har The Dash Pro accelerometer och gyrometer som känner av rörelse och position. Exempelvis kan man svara på ett samtal genom att nicka eller skaka på huvudet för att inte svara. Denna styrning är verkligen perfekt om man inte har någon hand ledig, men sensorerna lider av barnsjukdomar. Den känner inte av alla nickar och ibland pausades musiken av sig själv. Problemen gör inte speciellt mycket när man styr musikspelaren eller ska svara på samtal. Det är bara att nicka en gång till, men om Bragi vill bli stora inom gaming (se nedan) så krävs bättre sensorer.

The Dash Pro kan även styras via röststyrning. Stöd finns för Apple Siri, Google Now och Microsoft Cortana. Man kan aktivera röststyrningen på ett intressant sätt – knacka på ansiktets okben. Hörlurarna har dessutom stöd för översättningstjänsten iTranslate. En månads provprenumeration följer med vid köp.

Andra funktioner

Ett problem med in-ear-hörlurar är att det kan bli svårt att höra trafik, med mera. The Dash Pro har aktiv genomhörning som gör att man kan samtala samtidigt som man lyssnar på musik. Genomhörningen är variabel vilket innebär att du själv kan avgöra hur mycket av omgivningens ljud du ska höra. Det fungerar jättebra, även om det blir en viss ekoeffekt. Det är dock något man snabbt vänjer sig vid.

Bragi har proppat i många sensorer och funktioner i The Dash Pro. Den har bland annat en pulsmätare och den känner av andningsfrekvensen. The Dash Pro känner automatiskt av om du springer, cyklar eller simmar (ja, snäckorna är vattentäta), men konstigt nog inte gång. Via appen kan man sedan se bland annat antal steg och distans för löpningen och antal längder man simmat och andningsfrekvensen.

Bragi The Dash Pro har en inbyggd MP3-spelare som dessutom kan spela AAC-filer. Det är bra om du har problem med batteritiden i din mobil. Du kan lagra låtar i hörlurarnas inbyggda minne. Det är 4 GB stort och rymmer upp till 1 000 låtar.

Framtiden

Vid en demonstration av Bragi: The Dash Pro berättade Nikolaj Hviid att företaget är mycket intresserade av spelbranschen. Han nämnde att pulsmätaren kan komma att styra vissa ljudeffekter. Rörelse- och lägessensorerna i The Dash Pro är än mer intressanta berättade han. Han nämnde att man i verkligheten kan låtsaskika runt ett hörn vilket resulterar i att man tittar runt hörn i spelet.

Jag håller med om att, ifall sensorerna och har låg latens (de har ungefär 30 ms latens) och fungerar tillräckligt bra, kan de verkligen bli ett kul inslag i spelandet. Varför inte ladda om med en nick, eller byta vapen genom att titta åt höger eller vänster. Det senare kan även användas till att svepa mellan olika alternativ i spel. Det blir spännande att följa framtidens utveckling. För att allt ska flyta tillfredsställande i spel krävs dock först förbättrade rörelse- och lägessensorer. Det duger inte med att sensorerna missar rörelser.

Slutligt omdöme

Det känns som om Bragi vill så mycket att det riskerar att bli för mycket för den som inte är en tekniknörd. The Dash Pro är trådlösa hörlurar med extra allt vilket syns på den saftiga prislappen (3 000 kr). Till det priset hade jag förväntat mig en equalizer, men den saknas. Dessutom har Bragi en del jobb med styrningen. Nu ska jag sluta vara negativ. Om du gillar tekniska prylar och vill ha det senaste så är The Dash Pro ett ypperligt val. Köper du The Dash Pro får du teknik i framkant och hörlurarna stoltserar bland annat med bra passform, effektiv genomhörning och testets bästa ljud.

Fakta

Pris (enligt Prisjakt februari 2018): Från 3 000 kr.
Batteritid: 5 h.
Extra batteritid med laddningsfodral: 25 h (30 h totalt).
Laddningstid: < 2 h (snäckor), < 2 h (laddningsbox)
Anslutning: Bluetooth 4.0.
Frekvensåtergivning: 20 Hz – 20 kHz.
Vikt: 13 g styck.
Övrigt: Vattentålig (IPX7), fyra uppsättningar silikonproppar, 3 hättor, accelerometer, gyroskop, pulsmätare, röststyrning, 4 GB minne, MP3-spelare, touchsensorer, stöd för Apple Siri, Google Now och Microsoft Cortana.

• Lång batteritid
  • Stort batteri i laddningsdosan
  • Utmärkt ljud (bäst i test)