Bravely Default

Av i i Recensioner, 2 Mer

Bravely Default

Den 11 oktober 2012 släpptes Bravely Default i Japan. Sedan dess har i alla fall Roger gått och väntat på en europeisk release. Nu över ett år senare är det äntligen här, och hans förväntningar är höga.

Spelet är ett så kallat JRPG (Japanese Role-Playing Game) vilket ofta innebär många timmar av konstig dialog, kristallsökande och klyschig handling. Bravely Default innehåller precis allt det där och det är en av anledningarna till du borde äga det till din Nintendo 3DS. Har du inget intresse alls för rollspel så kommer inte det här spelet få dig att ändra uppfattning, men har du velat prova på ett JRPG så är tillfället definitivt nu.

Utvecklarna Silicon Studio och rollspelsveteranerna Square Enix som ligger bakom spelserierna Final Fantasy och Dragon Quest har gjort ett utmärkt jobb med att anpassa ett så här stort och omfattande spel till det bärbara formatet. Har man någon gång spelat ett rollspel från Japan så vet man ungefär vad man kan förvänta sig rent storymässigt. Fyra vilsna själar med olika öden träffar på varandra och hamnar i en kamp om världens överlevnad. Den första vi stöter på är Tiz, en ung kille som förlorat allt och alla på grund av världens tillstånd. Han träffar sedan Agnes, en ung tjej med en egen fé som bär på ett stort ansvar och den enda som kan rädda världen från utrotning. Tillsammans med tjejtjusaren Ringabell och desertören Edea ger de sig iväg för att ställa allt till rätta.

Vi har som sagt hört historien många gånger förut men en av Square Enix styrkor har alltid varit att kunna framkalla känslor hos oss spelare som gör att vi känner med karaktärerna. Redan i deras tidiga spel där den begränsade grafiken gjorde det svårt att visa karaktärernas känslor så lyckades Square Enix få oss spelare att gråta floder och verkligen leva oss in i deras öden. Så länge de kan få mig att bry mig om karaktärerna jag spelar med så kommer jag att gå med på deras klyschiga historier.

Det märks mycket väl att det är Square Enix som ligger bakom Bravely Default. Har du spelat ett Final Fantasy-spel innan så är du redo att köra igång utan några som helst problem. Är du däremot ny inom genren så har du mycket att lära och gå igenom. Menyerna och valen är många och till en början så kommer allt att kännas överväldigande. Som tur är så går spelet igenom det mesta med dig så fort något nytt moment dyker upp så du får alltid tid att lära dig. Men var beredd att spendera ett par timmar bara på att försöka lära dig hur menyerna och spelsystemet fungerar. Det kommer att vara väl värt det.

I striderna tar man kontroll över sina fyra karaktärer i turbaserade omgångar. En enkel beskrivning är, först attackerar du sen attackerar fienden, eller tvärtom. I varje omgång får du välja en varsin handling som dina karaktärer ska utföra. Det kan vara att attackera, försvara eller att spara din tur. Just det här med att spara sin tur är något av det unika med det här spelet. Istället för att utföra en handling kan man välja att bara stå över sin tur och därmed ha två stycken handlingar i nästa omgång. Du kan också välja att använda ett par handlingar i förväg vilket då innebär att du kommer att stå på minus ett par rundor då du inte får utföra någon handling alls. I och med detta system så får man verkligen tänka taktiskt för hur man vill behandla striden. Är du säker på att du kan ta ut din fiende genom att ta ut dina handlingar i förväg eller är det värt att spara på sig några handlingar och släppa lös dem senare.

För att besegra fienderna behöver du vapen, utrustning och magier som kan köpas i städerna man besöker eller skaffas ute på slagfältet genom att besegra elakingar. För att få variation på sina attacker finns det ett så kallat jobbsystem där du får tilldela dina karaktärer varsitt yrke som under hela spelet utökas med nya förmågor beroende på hur mycket du använder det valda yrket. För du kan när som helst byta yrke på din karaktär om du inte känner dig helt nöjd eller bara vill nivåa (levla) upp dina yrken. Nivåa, eller levla som det kallas bland spelarna innebär att din karaktär utvecklas beroende på hur mycket strider du vinner. För varje vunnen strid vinner dina karaktärer erfarenhetspoäng vilket ökar dina attribut. Det finns massor av jobb att välja på och du får tillgång till nya genom att besegra vissa fiender. Det handlar om att välja sina yrken väldigt taktiskt då de har en stor betydelse för hur striderna slutar. Min uppställning innehåller en som kan hela mina allierade, en som kan kasta svart magi, en riddare som slår väldigt hårt och en alltiallo som kan det mesta men är inte expert på något. Det är bara att välja och vraka.

Bravely Default ser fantastiskt bra ut och miljöerna är otroligt vackra att utforska. Det ser nästan ut som en tavla handmålad med vattenfärg vilket gör att spelet får ett väldigt unikt utseende. 3D-effekten är lysande rakt igenom och alla små detaljer som utvecklarna lyckats få med gör mycket för stämningen. Röken från brasor och ugnar stiger upp genom skärmen på din 3DS och får det hela att kännas som en magisk upplevelse. Ett plus är att när du går in i menyerna så stängs 3D-effekten av för att underlätta navigerandet mellan all text.

Musiken är också förtrollande vacker, som alltid när det gäller Square Enix. De vet precis vilka toner och melodier som ska användas för att få ut den maximala känsloeffekten hos spelaren. De engelska röstskådespelarna och deras dialog håller tyvärr inte samma klass. Det blir nästan olidligt jobbigt att lyssna på dem när de under en känslomässig sekvens utbrister i någon form av stön och skrik. Väldigt obehagligt. Som tur är kan man välja att använda de japanska originalrösterna vilket gör upplevelsen mycket mer angenäm.

I mina yngre dagar så spelade jag otroligt mycket rollspel och jag har plöjt ner hundratals timmar i speciellt Final Fantasy. Att få timmarna att räcka till var mycket enklare på den tiden och de senaste åren har jag helt enkelt inte haft tiden och orken att spela igenom ett 70-80 timmar långt spel rollspel. Ett av problemen, speciellt med de japanska rollspelen, tycker jag har varit just all onödig tid man lägger ner på att ta reda på vart man ska härnäst. Säg att du har lagt ner 30 timmar på ett spel och sen kommer något annat i vägen och du kanske inte spelar spelet på en vecka. När du sedan startar upp det igen så har du förmodligen glömt vart du var på väg och varför du skulle dit. Då tröttnar i alla fall jag och orkar inte springa runt och leta som en yr höna. Detta har utvecklarna tänkt på i Bravely Default så rastlösa personer som mig själv snabbt kan återgå till äventyret utan att behöva lägga en extra timme på att försöka minnas vad som hände senast jag spelade. Tack vare den extra skärmen på 3DS så har jag snabb tillgång till kartan där platsen jag är på väg till alltid är markerad och trycker jag fram menyn så finns alltid min lilla fé där och berättar varför jag är på väg just dit. Detta går såklart att stänga av om du tycker om att utforska allt på egen hand. Jag gillar att man har det valet, samt att det finns olika svårighetsgrader att välja på. Allt det här gör att spelet känns otroligt mer lättillgängligt än de flesta spel i genren och det gör att tempot hålls uppe.

Jag skulle också vilja slå ett slag för ett otroligt beroendeframkallande inslag i spelet vilket går ut på att återuppbygga Tiz´s by. Genom att hitta andra spelare via nätet så placeras de som byggarbetare i byn. Med hjälp av dem kan du bygga upp nya affärer som säljer vapen och förmågor. Dessa affärer byggs upp i realtid så står det att det tar 30 timmar att bygga en affär så tar det 30 riktiga timmar innan du får tillgång till sakerna i affären. Ett tips är att välja något som tar lång tid att bygga precis när innan du ska sova och sedan sätta din 3DS i viloläge. Då fortsätter arbetarna att bygga även när du själv sover. Ju mer arbetare du placerar på den specifika affären desto snabbare byggs affären upp. Väldigt intressant och underhållande mellan striderna.

Du kan också lägga till vänner som också äger spelet och låta dem hjälpa dig i strider när du behöver det. De kan också ta hjälp av dig. Det fungerar som så att du väljer en attack som du vill att din karaktär ska utföra när din vän behöver hjälp. Ju högre erfarenhet din karaktär har desto bättre attack kan du bistå din vän med. Det som gör denna finess väldigt spännande är att du får bara ta hjälp en gång utav varje vän. Sen är den attacken förlorad för evigt.

Som ni förmodligen har förstått så rekommenderar jag Bravely Default väldigt mycket. Det har dock sina brister. Som jag nämnde innan så är de engelska rösterna horribla och bör bytas ut mot japanska eller stängas av helt. Du träffar ofantligt mycket karaktärer i spelet och vissa av dem känns väldigt obehagliga. Den japanska kulturen med stönande flickor i korta kjolar gör sig väldigt påmind här och den perverse gubben som man träffar på får i alla fall mig att rygga tillbaka lite. Handlingen är klyschig och tillför definitivt ingenting utöver det vanliga men i och med att utvecklarna gjort spelet så lättillgängligt så får handlingen ett helt annat tempo vilket gör att jag lättare kan hänga med. Timmarna flyger iväg och det finns alltid något spännande att göra.

Jag minns inte senast jag drogs in så här i ett japanskt rollspel och det är ett väldigt gott betyg. Jag är glad att det inte heter Final Fantasy trots att det lika gärna kunde ha gjort det då det innehåller allt som ett Final Fantasy brukar innehålla. Jag är också glad att utvecklarna försöker föra genren framåt, även fast det är snigelfart som gäller. Bravely Default är ett utmärkt äventyr att gotta ner sig med när julmaten är uppäten och alla vännerna har gått hem.

Det Bra

  • Fantastiskt vackert
  • Karaktärsutvecklingen
  • Bra stridssystem
  • Bybyggandet
  • Musiken

Det Dåliga

  • Samma gamla historia
  • De engelska rösterna
  • Vissa karaktärer är obehagliga
  • För lite nyheter
8

Skriven av: Roger Nilsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN