Broken Sword 5: The Serpent’s Curse

Av i i Recensioner, 6 Mer

Broken Sword 5: The Serpent’s Curse

Jag minns tillbaka på 90-talet och början på 2000-talet. Då duggade det tätt med peka-och-klicka äventyrsspel. Myst, Den längsta resan, Escape from Monkey Island och Atlantis var några spel. Sedan tystnade genren nästan helt för att åter ta fart för några år sedan. Det jag främst minns av äventyrsspelen från sekelskiftet var att de ofta var riktigt kluriga och att det inte alltid var självklart hur man skulle lösa problemen man ställdes inför. Dagens utvecklare har blivit bättre på att inte skapa omöjliga spel. Det ska jag säga direkt att problemen man ställs inför i Broken Sword 5: The Serpent’s Curse har nästan alltid en logisk lösning. Skulle man köra fast finns dessutom flera nivåer av tips inbyggt i spelet. Jag tar ett exempel. Den första nivån talar om vad jag ska leta efter. I nästa nivå får jag tips vart jag ska leta. I de två sista nivåerna förklarar tipsen nästan i detalj vad jag ska göra. På så sätt kan såväl den avancerade spelaren som nybörjaren spela igenom Broken Sword 5: The Serpent’s Curse.

De som spelat tidigare spel i Broken Sword-serien känner till huvudrollsinnehavarna – George Stobbard och Nico Collard. De råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. En tjuv stjäl en, enligt mig, väldigt ful tavla mitt framför ögonen på dem och dessutom skjuter han ihjäl ägaren till galleriet. Eftersom George är den som försäkrat tavlan så blir det naturligt för honom att utreda stölden och mordet. Nico hänger med på ett hörn eftersom hon som journalist gärna vill ha en bra story. Under spelets gång styr man mestadels George, men Nico gör lite inhopp lite här och där. Det hade dock varit trevligt om man fått styra henne lite mer.

Inledningen var minst sagt mystisk, och då inte på ett positivt sätt. För en extremt konstig polis som är en sorts guru på att lösa den här typen av brott uppträder mycket oprofessionellt. Dessutom undanhåller George och Nico bevis för polisen. En polis lämnar sin post och slutligen finns det en präst som bara svamlar om att tavlan är förhäxad. Som sagt, inledningen bådade inte gott men handlingen tog därefter flera vändningar och självklara saker visade sig långtifrån lika självklara efter ett tag. Det gjorde att spelet växte i mina ögon och det visade sig att storyn där tavlan stod i fokus blev ganska fängslande och manuset är definitivt spelets största styrka.

Däremot finns det en hel del att önska gällande röstskådespeleriet. Rösterna är lite stereotypa och framför allt håller de ojämn kvalitet. Känslan i rösterna är inte den bästa och jag kan inte annat än förundras över hur karaktär efter karaktär nästan helt utan känsla kommenterar mordet. Jaha, har det hänt ett mord – so what? Ja, så kändes det. Det är lite synd eftersom dialogerna ibland är ganska roliga. Speciellt kul kan det bli om man väljer att prata om något som är helt irrelevant för stunden. Då kan man få någon kul kommentar tillbaka. På andra ställen har man däremot dragit ut på dialogerna lite väl mycket och på dessa ställen hade det verkligen inte skadat med ett rappare berättartempo.

Broken Sword 5: The Serpent’s Curse är ett mycket klassiskt peka-och-klicka äventyrsspel. Du pratar med människor, löser problem och hittar saker som sedan används för att lösa olika problem. Som jag redan sagt är problemen ofta inte speciellt svåra att lösa och det kändes mycket som om utvecklarna gått på rutin och återanvänt problemlösningar från tidigare spel. Det var alltså inte mycket i problemlösningsväg som kändes nytt, men det gjorde inte så mycket utan det var hela tiden roligt att lösa problemen i Broken Sword 5: The Serpent’s Curse.

Bakgrunderna är snyggt handmålade stillbilder medan George, Nico och de andra karaktärerna har animerats. De smälter in i bakgrunden på ett bra sätt, men animationerna är lite väl enkla, småstela och ryckiga.

Som helhet tycker jag dock att Broken Sword 5: The Serpent’s Curse är ett bra äventyrsspel, mycket beroende på ett välskrivet manus. Tack vare tipssystemet riskerar man aldrig att köra fast. Fast, jag hade gärna sett lite mer originalitet i problemlösningen.

Jag har spelat Broken Sword 5: The Serpent’s Curse på Playstation Vita. Det finns även till mobiler, surfplattor och datorn. Spelet är uppdelat i två delar och du kan välja att köpa delarna var för sig eller i ett paket. Jag testade enbart den första delen eftersom den andra ännu inte släppts.

Det Bra

  • Bra story
  • Risken att köra fast är liten
  • Snygga miljöer
  • Kul dialoger

Det Dåliga

  • Inledningen var inget vidare
  • Animationerna
  • Ojämnt röstskådespeleri
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN