Broken Sword: The Angel of Death

Broken Sword: The Angel of Death

Den blonde George Stobbart är åter tillbaka. Med samma förmåga att hamna i trubbel och med humorn intakt.

10-årsjubileum

Broken Sword – the Angel of Death är ett peka-klicka-äventyr med gamla anor. Det första spelet kom ut för tio år sen och The Angel of Death är nummer fyra i serien. Som vanligt gäller det att hålla ögonen öppna och samla på sig allt möjligt skräp för att sen kanske få använda det senare i spelet. Du styr din karaktär med tangentbord eller mus och så fort du kan interagera med något på skärmen så ändras muspekaren till t.ex. en mun (som indikerar att du kan prata med personen) eller en hand (vilket betyder att föremålet kan plockas upp).

George är en gentleman

Spelet tar sin början med att en vacker kvinna, Anna Maria, behöver din hjälp. I hennes familj finns ett gammalt manuskript som hon har börjat dechiffrera och som hon tror leder till en stor skatt. Tyvärr har några elakingar fått nys om saken och de vill gärna lägga vantarna på manuskriptet. När Anna Maria letar upp George är de hack i häl och som den gentleman han är hjälper han så klart en kvinna i nöd. Manuskriptet visar sig ha kopplingar till Tempelriddareorden som George i tidigare äventyr har stött på och hans gamla kunskaper kommer till nytta.

Bland Georges saker som han alltid bär med sig finns en PDA. Med denna kan han ringa samtal och kolla sina anteckningar (som i korta drag säger vad som har hänt). Då och då kan du också använda hans PDA till att hacka dig in i andras nätverk. Själva hackningen är ett minispel som går ut på att du ska leda en stråle rätt med hjälp av speglar och är faktiskt riktigt klurigt ibland. Precis som ett äventyrsspel ska vara!

Fullgod grafik

The Angel of Death påminner väldigt mycket om nummer tre i serien. Det är i 3D, samma grafik, samma George (!) och samma sorts pussel. Det enda som jag minns störde mig i trean är också kvar; smygande förbi vakter med pixelprecision. Som tur är finns det betydligt färre sådana ögonblick och precisionen är heller inte lika viktig. Inget störobjekt längre, bra jobbat!

Som jag nämnde så påminner grafiken om nummer tre i serien. Den är fullgod men bjuder inte på något extraordinärt. Ljudet är stämningsfullt och passar bra in. Vid framsteg (eller bakslag) skiftar ljudet till att låta mer spännande och pulsen höjs ett snäpp. Röstskådespelarna är överlag väldigt bra. Jag vet inte om det är samma person som spelar George som tidigare men nog låter han precis så som jag har tänkt mig i alla fall.

Vardagsironin är kvar

Den som har spelat något av de andra spelen i serien känner säkert till Georges humor. Den finns kvar även i fyran och höjer spelet ett snäpp. Jag kom på mig själv flera gånger med att tänka: ”jag gillar den här humorn”. Det är inga stora skämt det handlar om utan vardagsironi och tonläge men det är i de flesta fall klockrent (åtminstone om man har min humor).

Omdöme

Som ni säkert redan har listat ut så var Broken Sword: The Angel of Death ett toppenspel enligt mig. Det har det mesta; bra intrig, härliga personligheter, kopplingar till tidigare spel och toppenhumor. Det enda negativa jag kan komma på är att styrningen ibland inte var helt bra och att man inte kan klicka sig förbi dialoger om man råkar upprepa sig men det är något som går att leva med när resten lovar så gott!

• Humorn
  • Storyn
  • Pusslen