Call of Duty 3

Call of Duty 3

Andra världskrigetspel har aldrig varit min passion och jag hoppades att Call of Duty 3 till Wii skulle kunna ändra det. Call of Duty 3 utlovade ett nytt styrsystem och en fräsch syn på några av andra världskrigets mindre kända strider.

För den som aldrig spelat Call of Duty kan spelen enklast beskrivas som historiskt korrekta krigsspel . På många sätt är det som andra första persons shooters (FPS) men med lite äldre vapen, lite färre demoner och lite mer realistisk hälsa.

Precis som i tidigare Call of Duty-iterationer kommer spelaren inte spela en roll utan flera under spelets gång. Du kommer att slåss tillsammans med fransmän, kanadensare och även en och annan skotte med hemsk accent. En stor del av spelets charm faller i händerna på dina multinationella vänner. Lyckligtvis är röstskådespeleriet i spelet mycket bra och får mig verkligen att uppskatta varje cutscene. Att fransmännen faktiskt talar franska med varandra även när du är i närheten är en uppskattad detalj. Varje mynt har två sidor och det har även ljudet i Call of Duty 3. Även om musiken och rösterna i spelet är mycket bra så är de få och oändligt loopade ljudslingor som jag varje minut hör, inte det. Inte en enda tysk soldat har lärt sig fler än fem olika meningar att ropa till varandra och gissa om de gillar att ropa saker när de strider.

Spelets AI är för den delen ett av de områden som lämnar mest att önska i spelet. Förutom att skjuta mot dig samt kasta en granat då och då gör verkligen inte motståndarna någonting, utom att skrika samma repliker om och om igen förstås. Med sådan bra AI som i Gears of War, F.E.A.R. eller ens Half-Life ute på marknaden är det svårt att nöja sig med det motstånd man får i Call of Duty 3. Utmaningen blir istället dess nästa svaghet, tempot. Call of Duty 3 tillåter inte spelaren att ligga i skydd och plocka motståndare tills alla ligger på marken med ansiktet i leran. Det finns alltid en fiende kvar som inte kommer fram eller ve och fasa så spawnas nya fiender i oändligheten à la Goldeneye. Det är fullt förståeligt att man inte kan belöna en spelare som vägrar avancera. Problemet är att det heller inte tillåter spelaren att spela aggressivt, eftersom även om du är försiktig och tar din tid så kommer en fiende som du inte kan se eller en fiende som skapas på ett ställe du redan skjutit dig. Allt detta tillsammans gör att det blir en väldigt osäker och seg upplevelse att spela många moment i spelet.

Vad är det då som skiljer Call of Duty 3 till Wii från de andra versioner som finns ute? Det första många skulle säga är den grafiska kvaliten. Spelet har inte lika bra grafik som de andra versionerna men det gör inte mycket. Spelets grafik är bra och den får mig att känna mig som en del av upplevelsen. När jag väl gör det så är jag nöjd. Det stora nya med Wii är ju dess unika kontrollsystem och det används till fullo i Call of Duty 3. Vapnet siktas helt och hållet med Wii remomoten och kontrollerna är mycket bra när man väl blivit lite van vid den. Jag vill inte gå tillbaka till en vanlig handkontroll efter att ha spelat Call of Duty 3 med Wiis kontroller. De moment där du får använda din Wiimote och nunchuk tillsammans är överlägset de mest spännande momenten i spelet. Under ditt första uppdrag klättrar du in genom ett fönster där en fiende överfaller dig och tar tag i ditt vapen. Du måste nu kämpa för ditt liv och rycka i vapnet tills fienden släpper och sedan snabbt placera vapnets kolv i ansiktet på honom genom att först pumpa frenetiskt och sedan svinga med kontrollerna. Efter en sådan närstrid känner man sig riktigt tagen på ett hittills okänt sätt. Under en annan del av spelet flyr spelaren, tillsammans med två fransoser, i en jeep undan tyska soldater och tanks. Spelaren får då styra bilen genom att placera kontrollerna som om han skulle ha haft händerna på en ratt. Dessa spelmoment ökar inlevelsen i spelet något enormt och är det jag kommer att sakna mest när jag slutar spela Call of Duty 3.

När man talar om att sluta spela ett spel bör vi nämna en av spelets stora svagheter, dess brist på multiplayer. Spelets kartong utlovar multiplayer online men verkligheten är en grym, solitär verklighet och spelet stödjer inte ens splitscreen. Avsaknaden av splitscreen kan jag förstå då ingen annan version har det utan endast online multiplayer. Hur förståeligt det än är förhindrar det inte att spelets livslängd kortas ner avsevärt.

Call of Duty 3 är på många sätt en regelrätt uppföljare men dess brister är många. Det som slår hårdast är avsaknaden av multiplayer vilken gjorde Call of Duty 2 till en sådan stor succé. Kunde inte Activision ha väntat med spelet till nästa år då online multiplayer ska vara varit tillgängligt för Wii?

Spelet ger ändå många fina upplevelser. Främst genom de moment där spelaren interagerar fysiskt med spelet men även genom en välberättad och realistisk handling. Ifall du är ett fan av den här typen av spel kan Call of Duty 3 vara ett spel för dig, men multiplayerdelen var det roligaste i tidigare Call of Duty 2 så kan jag inte rekommendera spelet.

• Röstskådespeleriet i cutscenes
  • Fysisk interaktion

• Dålig AI