Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty-serien tar klivet in i en fiktiv framtid där kolonisatörerna på Mars försöker bryta sig loss från moder jords styre.

Call of Duty som spelserie gör ibland ett hopp på sin egen tidslinje. Spelserien började som många andra krigsspel som ett andra världskriget-spel. Med sitt fjärde spel gjorde man tidsförskjutningen framåt i tiden till det som både Call of Duty och så många andra krigsspel hänvisar till som ”en snar framtid”. Jag minns detta som en så pass stor förändring i vilken typ av action och politisk intrig som var möjlig för spelet. Samt att både vapen, teknologi och gadgets genast blev mycket mer spännande. Spelserien har sen dess följt denna tidslinje med undantag för Black Ops-spelen. I min mening har det inneburit mer spännande, relevant och provokativt berättande. Med Call of Duty: Infinite Warfare är man nu redo att ta ytterligare ett steg in i framtiden till något som är någonstans Modern Warfare och science fiction.

Call of Duty: Infinite Warfare visar upp bilden av en jord som vuxit sig större än mänskligheten kan hantera. Många av dess naturliga resurser är utarmade och koloniseringen av Mars är inte bara påbörjad, utan sen länge genomförd. Precis som så många gånger tidigare i historien frånsäger sig Mars sitt fädernelands förmyndarskap och skapar Settlement Defense Front (SDF). En Marsiansk krigsstyrka med det slutgiltiga målet att ta kontroll över hela solsystemet. Ifall det vid det här laget börjar låta som science fiction så är det för att det är precis vad det är. Även om det är krigsglorifierande och något USA-centrerad science fiction så är den ändå välskapad. Tankarna förs fort till Syfy-kanalens populära TV-serie, The Expanse, som skildrar vilken typ av spänningar som mycket väl skulle kunna uppstå i en värld där människan sprider sig till flera planeter. Spelets uppdrag och banor är mycket mer varierade och spännande än vad jag vanligtvis förväntar mig av krigs-FPS. Uppdragen varierar från månen Europa till huvudstäder på kontinenten Europa. Stora strider båda inuti och utanpå enorma rymdskepp som för tankarna till Star Destroyers från Star Wars. Rent spelmekaniskt är mycket det samma med ett par nyheter, men omslagspapperet runt dessa spelmekaniker är rent holografiskt.

cod_infinite_warfare_01

För att vara satt i en så pass avlägsen framtid hade jag hoppats på lite skojigare vapen. Många av vapnen man hittar i spelet är antingen pistoler, automatvapen, shotguns eller sniper rifles. Inte mycket nytt alltså. Jag hade gärna sett Infinity Ward ta ut svängarna lite här. Kanske ett litet, litet lasersvärd eller en kombinerat jetpack/raketkastare. Om man ser på spel som Resistance: Fall of Man till PS3 kan man se ett bra exempel på ett futuristiskt spel med mycket underhållande vapen. Den plats där Infinity Ward släpper lös kreativiteten är i de olika föremål som kan användas istället för granater. Bland dessa har min favorit varit Seekers, en granat med ben som bäst kan beskrivas som en blandning mellan en face-hugger och ett rött skal. Nog för att ge även den mest erfarne spelare mardrömmar.

En häftig nyhet i spelet är dogfighting-läget som återkommer ett antal gånger under kampanjen där spelets protagonist Nick Reyes flyger en blandning mellan en X-wing och en JAS 39 Gripen antingen över en stad eller i yttre rymden. Detta är en välkommen kontrast till den stora mängd markstrid som spelet annars erbjuder. Läget påminner starkt om spel som EVE:Valkyrie, Elite Dangerous eller Lylat Wars för dem av oss som är riktigt gamla. Många av de sidouppdrag som spelet erbjuder är just av denna typ, så det finns mycket innehåll för den som gillar den här typen av dogfighting. Jag kände dock aldrig att sidouppdragen gav mycket utan att det snarare var samma gameplay om och om igen. Kampanjen erbjuder en del större strider i detta läge, men jag hade gärna sett något liknande striden runt dödsstjärnan i Star Wars, något som mycket väl hade gått att göra i Infinite Warfare.

cod_infinite_warfare_08

Kampanjen i spelet är, som alltid, en aning kort men levererar ändå en matig spelupplevelse som är svår att kritisera som bristande i innehåll. Röstskådespeleriet är i toppklass och vi ser även ett gästspel av Kit Harington (mest känd som Jon Snow från Game of Thrones) som den hårdragna och väldigt snygga antagonisten Admiral Koch. Kampanjen är cinematisk, på många sätt episk, underhållande och riktigt, riktigt snygg. Det förvånar mig hur långt man har kommit grafikmässigt för denna typ av spel. Framtiden är här och den är jättesnygg.

Spelets multiplayer har inte sett samma omvälvande förändringar som kampanjen, utan är väldigt lik den typ av multiplayerspel som fanns i Black Ops III. Dubbelhopp, väggspringande, killstreaks och långsamt uppbyggande supervapen finns fortfarande kvar. Det finns ett par små nyheter, men inget som omdefinierar spelet. Call of Duty har alltid haft väldigt bra multiplayer och även om tempot har ökat med tiden så är det fortfarande en rolig upplevelse. Det finns massor med spellägen, banorna i Infinite Warfare är både snygga och varierade och den som vill applicera sig kan verkligen hitta återspelsvärde här.

Call of Duty: Infinite Warfare är ett spel som tar ett nytt grepp på en redan framgångsrik genre och höjer ribban vad gäller historieberättande och scenografi. Trots mindre förändringar till multiplayerläget så är det ändå ett mycket relevant tillskott till spelserien och förhoppningsvis ett nytt högvattenmärke för genren.

• Bra grafik
  • Varierade banor
  • Intressant story