Call of Duty: Modern Warfare 2

Call of Duty: Modern Warfare 2

Inifinity Ward är tillbaka med en direkt uppföljare på spelet som ensam utmanade Halo 3 när det släpptes. Allting tyder på att Modern Warfare 2 kommer lyckas med samma bedrift.

Äntligen är Infinity Wards bidrag till Call of Duty-serien här. Som bekant för många är det två olika utvecklare som gör spel i Call of Duty-serien vartannat år. Utvecklarna Treyarch släpper versioner med världskrigen i fokus medan Infinity Ward 2007 tog serien i en helt ny riktning med Call of Duty 4: Modern Warfare. Där fokuserade man mer i nutida konflikter. Personligen fann jag Modern Warfare mycket mer intressant eftersom det var lättare att relatera till. Men det som gjorde Modern Warfare till en så stor hit var mest troligt den enormt bra story spelet innehöll och det väl utformade multiplayer läget.

Call of Duty: Modern Warfare 2 toppar sin föregångare på de flesta sätt. Spelet innehåller till att börja med mycket bättre grafik. Allt från vapen, animationer och miljöer ser nu ännu mer levande och realistiska ut. Det häftigaste är att det hela tiden händer något i bilden och aldrig någonsin saktar spelet ner. Ibland måste man blinka lite extra för man är inte van att spel flyter på så här bra.

Storyn i Modern Warfare 2 lever tyvärr inte upp till den i första spelet men den är för den delen inte dålig. Man märker direkt att utvecklarna hämtat stor inspiration från kända actionfilmer. Många spelmoment är som direkt hämtade ur filmer vilket ibland gör storyn lidande när för mycket fokus läggs på spelmomentet och inte varför det sker till att börja med. Ibland blir det också lite väl ”over the top”, men så är ju fallet i de flesta stora Hollywoodrullar så varför inte här?

Kanske det största och enda klagomålet jag har på det här spelet är längden på storyläget. Jag klarade ut spelet på under fyra timmar vilket kan ses som kortaste laget. Däremot kan det vara värt att nämna att under de fyra timmarna hade jag konstant kul och kände aldrig att jag stötte på någon upprepande uppgift likt andra spel av denna genre. Fick jag själv välja spelar jag hellre ett kortare spel som är skräddarsytt för att bli en optimal upplevelse än ett långt spel med massa tråkiga partier. Storyn i Modern Warfare 2 kan då och då vara väldigt hemsk och våldsam så ha i åtanke att åldersgränsen på förpackningen sitter där av en anledning. Det finns speciellt en scen i spelets början som har väckt väldigt stora rubriker i media. Skulle man dock känna sig känslig blir man i god tid innan både varnad och erbjuds möjligheten att helt skippa den delen.

Att göra storyläget kortare är ett medvetet val av Infinity Ward när de lagt mer krut på det nya Spec Ops. Det är ett genialt spelläge där man kan spela själv, fast bäst blir det med en vän, på uppdragsbaserade banor. Uppdragen är varierande och erbjuder alla en utmaning. På den tuffaste svårighetsgraden blir det riktigt marigt och man vänjer sig till slut vid att börja om på nytt. Spec Ops har enorm potential att hålla Modern Warfare 2 vid liv när Infinity Ward redan nu utlovat att de kommer släppa nedladdningsbara uppdrag till spelläget.

Modern Warfare 2 innehåller tre delar och den sista och största delen är naturligtvis multiplayer. För de som undrat kan jag på en gång tala om att det här spelets multiplayer slår ettan på alla sätt och det är ingen liten bedrift. Allt känns mycket mer balanserat men samtidigt så bekant. Trots den känslan har utvecklarna ändå lyckats trycka in mängder med nya funktioner som än en gång garanterat kommer se till att rekordmånga människor spelar det online framöver. Spelet innehåller likt sin föregångare löjligt många vapen som alla har tillbehör att låsa upp. Att spela online är väldigt beroendeframkallande främst på grund av att man hela tiden får XP. Känslan kan jämföras med att spela vilket rollspel som helst á la World of Warcraft. Man kan helt enkelt inte sluta för man vill hela tiden låsa upp nya nivåer, vapen, perks och kill streaks och de nya death streaks som tillkommit.

För den oerfarne är en perk en egenskap man kan välja till sin karaktär som påverkar hur man spelar. Det finns till exempel perks som gör att man springer fortare, laddar om fortare, kan skjuta genom väggar och så vidare. Man kan dock bara använda tre i taget så det gäller att tänka över vilka man behöver beroende på bana och motstånd.

En kill streak är en bonus man kan få efter man dödat nog många i rad. Dessa kan till exempel vara radar till laget, helikopter attacker och andra häftiga saker. Infinity Ward har verkligen fläskat på med antalet kill streaks som finns denna gång. En death streak är rätt likt kill streaks fast tvärtom. Om du dör för många gånger i rad ger spelet dig en liten boost som kanske kan hjälpa dig ta dig ur svackan.

Det var länge sedan jag spenderade så mycket tid online med ett spel och jag har inga intentioner att sluta efter denna recension är klar. Infinity Ward har enligt mig satt ribban för hur man skapar en bra multiplayer upplevelse.

Det finns verkligen inte mycket att klaga på här förutom den korta storyn. Ska jag verkligen hitta något jag stört mig på skulle det i så fall vara att man fortfarande inte kan spela fler än två kooperativt. Spec Ops läget är låst för två personer oavsett om man spelar med delad skärm offline eller med någon över internet. Story läget är helt låst för en spelare. Jag hade önskat att man kunde få uppleva storyn samtidigt med en vän. Och varför kan man inte fler än en spela online från samma konsol? Detta var något som jag verkligen gillade med Halo 3 som jag saknar i många spel.

Modern Warfare 2 är det bästa Call of Duty-spelet även om story läget inte trumfar föregångaren. Storyläget är fortfarande en otrolig upplevelse från början till slut. Vore det inte för att händerna behövs till att styra hade jag definitiv matat popcorn med en åtminstone. Gillar du att spela online kommer du ha något att göra tills dess att nästa Modern Warfare släpps. Helst med tanke på att det kommer nya banor i Spec Ops. Call of Duty: Modern Warfare 2 är den bästa multiplayer upplevelsen som finns på marknaden just nu och ett måste för varje fan av FPS-genren.

• Spec ops
  • Otroligt snyggt
  • Bra multiplayer