Captain Toad: Treasure Tracker

Captain Toad: Treasure Tracker

Hjälten, Captain Toad, som sågs i ett minispel i förra Super Mario 3D World har fått huvudrollen i ett nytt spel från Nintendo.

Ett av Nintendos egna spel till konsolen Wii U under året är Captain Toad: Treasure Tracker. Ett spel som passar bäst för något yngre, men som många av Nintendos spel egentligen inte har någon övre åldersgräns.

Captain Toad är ett tredimensionellt pusselspel där perspektiv och ett öga för detaljer spelar stor roll. Upplägget på de flesta banor är detsamma där en kubformad värld presenteras flytandes i intet där en stjärna och andra hemligheter måste hittas. Kontrollerna är enkla så länge man kan greppa konceptet med två analoga spakar för styrning av Toad och kameran på samma gång, någonting som är essentiellt för att lyckas i spelet. Jag fann att även om kamerakontrollen är nödvändig för att spelet ska kunna vara lika upptäckarvänligt som det är så kändes det som att jag var tvungen att ändra kameran i princip hela tiden.

Captain Toad är ett aktivt pusselspel. Många av banorna handlar helt enkelt om att göra rätt saker i rätt ordning men timing och kvickhet är också nödvändiga då nästan varje bana har någon typ av fiende som jagar Toad. Captain Toad är ett minst sagt fredligt spel. En och annan shy guy kommer man att hoppa på eller få en kålrot i ansiktet, men annars är spelet väldigt barnvänligt. Banorna känns nog varierade både i pusselform och i utseende. Det som satt Super Mario-serien över andra serier i plattformsgenren är just bandesignen och variationen. Detsamma gäller för Captain Toad. Antalet banor är inte riktigt lika många som i ett Mario spel, men varje liten kub känns ändå som sin egen. Spelet är en fröjd att se på och får mig att önska att Nintendo hade tagit steget in i HD-världen tidigare. Varje del av banorna känns genomtänkt och även de läskiga delarna av spelet känns lika gulliga som dess huvudperson.

Svårighetsgraden i spelet går även den att variera beroende på hur svårt man vill göra det för sig. Det enklaste sättet att klara varje bana är att bara hitta stjärnan. Man kan också samla tre juveler på banan och det är nog motsvarigheten till ”normal” i många andra spel. För den som vill ha lite mer utmaning så har varje bana en egen utmaning som ”klara banan utan att bli sedd” eller ”klara banan med bara tre tryck på pekskärmen”. Jag tror att den bästa målgruppen för spelet är barn mellan sex och tolv år då kontrollerna och timingen kan göra det svårt för de allra minsta men spelet är inte riktigt utmanande eller varierande nog för en något äldre spelare.

Det är just i produktionsvärdena som man börjar rättfärdiga köpet av ett spel som gott och väl skulle kunna ha varit ett spel för surfplattor. Man kan inte blunda för den uppsjö av spektakulära pusselspel som finns för mobila enheter för bråkdelen av priset av ett konsolspel som Captain Toad. Spel som Monument Valley, Shadowmatic eller Trainyard är alla utmanande och roliga, rent av vackra. Med detta sagt så gör den stora mängden banor och den höga kvalitén på grafik och ljud att man får förnyat hopp för konsolspel och deras framtid.

• Grafiken
  • Gulligt
  • Mycket innehåll