Castlestorm

Av i i Recensioner, 7 Mer

Castlestorm VR

Kan ett tower-defense spel som utspelar sig i två dimensioner vara något för Virtual Reality? Läs vår recension så får du svaret.

Castlestorm har getts ut till alla format man kan tänka sig, till och med vad som idag är lite ovanligare plattformar såsom förra generationens konsoler. Nu är det dags för spelet att inta VR-plattformarna. Jag har testat spelet på Playstation VR, men det finns även till Oculus Rift samt Samsung Gear VR.

I min recension över Castlestorm 2013 liknade jag delvis spelet vid Angry Birds. Det är sant till en viss del. Då tänker jag på fysikdelen där man i Angry Birds kastar fåglar med olika egenskaper mot byggnader skapade av grisar. I Castlestorm attackerar man fientliga trupper och ett slott med diverse vapen som skjuts iväg från ens eget slott. Precis som Angry Birds är Castlestorm lätt att lära sig. Här slutar dock likheterna.

Castlestorm är betydligt svårare att bemästra än Angry Birds. Castlestorm är så mycket mer än det enkla upplägg Angry Birds stoltserar med. Vapenarsenalen är otroligt kul med inte bara standardvapen utan här finns även explosiva äpplen, målsökande örnar och mycket mera. Du har även marktrupper av olika slag som kämpar mot den invaderande fienden medan du tar hand om projektilerna.

Eftersom du har mängder av vapen och trupper till hands så får du räkna med att fienden inte bara har marksoldater och riddare utan plötsligt kan ett stort troll knacka på din dörr. Fiendens vapen är också sofistikerade, precis som dina.

Det krävs en hel del simultantänkande då man måste göra flera saker samtidigt. Förutom att bombardera fiendens borg med projektiler ska du som sagt hålla reda på marktrupperna. När ska du skicka ut trupper? Vilka trupper? Ska du spela som hjälten Gareth? Ska du skjuta med pilbåge på fiendens marktrupper eller ska du bombardera fiendens slott? Och i så fall, vilka projektiler är bäst? Du måste ta snabba beslut. Det är mycket som pågår samtidigt. Du måste ofta snabbt skifta mellan olika saker för att kunna slå ut alla fiender, slottet och fiendens vapen. Du kan ju inte riskera att fienden rätt som det är bryter igenom din skyddsvall bara för att du i iver gjort allt för att bombardera slottet.

Castlestorm är inte ett spel som jag trodde skulle bli ett VR-spel. Anledningen är spelupplägget. Castlestorm är ett tower-defense spel i 2,5 D. Med det menas att spelet i sig utspelar sig i sidled medan grafiken även är lite på djupet. Jag tycker dock Zen Studios lyckats bra. Det tack vare att man i VR-versionen tar plats i en medeltida biosalong. Du har till och med popcorn och läsk att gotta dig åt. Vänder du dig om så finner du kungen på tronen.

Alla animerade sekvenser visas som biofilmer och det känns som om man verkligen sitter och tittar, likt Caesar gjorde i colosseum i Rom, på själva slaget mellan de båda kungadömena. Man tvingas till och med titta lite, lite åt sidorna för att kunna se allt. Just det faktum att man inte har båda slotten till 100 procent inom synfältet gör Castlestorm VR en aning mer utmanande än originalspelet eftersom det blir något svårare att hinna ta snabba beslut.

För att spela Castlestorm VR på din PS4:a behöver du givetvis VR-headsetet. Mer behövs inte eftersom du använder konsolens handkontroll för att styra. Det fungerar alldeles utmärkt förutom en sak. Playstations headset har en begränsad upplösning vilket ger pixlig grafik. Just denna pixlighet var irriterande då den faktiskt gjorde att det var kunde bli lite svårare att se projektilbanan och därmed var pilar med mera skulle träffa. Annars är grafiken läcker. Det är häftigt att sitta på läktaren och se allt i 3D. Initialt kändes det som om spelupplevelsen förstärktes betydligt av VR-effekten, men efter att ha spelat ett antal banor blev det påtagligt att pixligheten störde påtagligt. Då ställde jag istället mig frågan om vad VR tillför Castlestorm? Inte mycket, om något alls faktiskt.

Förutom enspelarläget med bland annat en kampanj och en slottsbyggardel finns även ett bra multiplayerläge där du kan samarbeta med, eller om du så föredrar, strida mot en kompis.

Zen Studios har skapat ett VR-spel av ett spel som inte känns som VR-material. På Playstation 4 är headsetets grafik som sagt pixlig. Visserligen kan inte spelet lastas för det, men pixligheten är ändå spelets största svaghet. VR var kul initialt, men tillförde inget i längden. Det gör att jag föredrar det ”vanliga” Castlestorm: Definitive Edition framför Castlestorm VR till Playstation.

Det Bra

  • Snygg biosalong
  • Gäller att ta snabba beslut
  • Kräver strategi

Det Dåliga

  • Pixlig grafik (beror på headsetet)
  • Storyn
  • VR tillför inte mycket till spelet
7

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq