Castlestorm

Av i i Recensioner, 12 Mer

Castlestorm

CastleStorm är ett actionspel som kräver en del strategiskt tänkande. Spelet tycks ha hämtat en hel del inspiration från Angry Birds, men det har mycket mer djup än så.

Vid en första anblick kan man missta CastleStorm som en Angry Birds-klon, men så är inte fallet. Visst, spelmakarna har hittat influenser från världens mest nedladdade spel, men det är allt. Medan Angry Birds är ett pusselspel som egentligen är ganska ytligt så finns betydligt mer finess i CastleStorm. Utgångspunkten är att man ska försvara sitt slott och inta fiendens med hjälp av en hel del vapen.

Grunden är en katapult med vars hjälp man inte bara skjuter iväg pilar utan den kan laddas med en hel del kul projektiler. Till de mer udda projektilerna hör explosiva äpplen, bräkande får, en målsökande örn och en trolldryck som får fienden att byta sida och ansluta till dig. De olika vapnen är bra för olika saker och man kan ha fem projektiler aktiva samtidigt. Äpplena är exempelvis utmärkta för att bomba fiendens slott medan treuddade pilar är mer effektiva mot marksoldater. Om man inte lyckas besegra ett svårknäckt troll kan man istället kasta trolldryck på den så att den ansluter till dig och börjar förgöra fienden.

Du har dessutom ett flertal soldater som också har olika egenskaper. Katapultbäraren är exempelvis mycket bra på att attackera fiendens slott medan soldater med pilbågar eller svärd är bättre mot fotsoldater. Prästen hjälper dig på så sätt att han helar soldater. Soldaterna är inte bara bra på att slåss utan behövs också på de banor där man ska lägga beslag på fiendens flagga. Tänkt dock på att dina soldater faktiskt är sårbara mot din egen eldgivning. Det gör att det ibland kan vara svårt att träffa fienden och undvika att träffa sina egna soldater. En svaghet är att soldaterna tycks vara helt befriade från intelligens och är riktigt dumma.

Vidare finns några olika magiska egenskaper. Man kan exempelvis teleportera ner hjälten på slagfältet där han tar fram sitt svärd och slåss med det istället för att använda katapulten. En sorts magi kan användas för att hela soldater och en annan framkallar blixtar som slår mot fienden.

Ditt slott kan ändras efter dina behov så att du får de egenskaper du vill ha. Det finns ett antal slott som är färdigbyggda som alla har olika egenskaper. De har olika specialrum och huserar olika typer av soldater. Specialrummen ger slottet speciella egenskaper såsom att rekrytera en viss typ av soldater, ökar mängden mat eller gör soldaterna gladare och därmed ökar deras chanser till en lyckad strid. Det innebär att du inför varje uppdrag har möjlighet att välja det slott som passar uppdraget bäst, eller så kan du bygga ett slott med just de egenskaper du vill ha.

Uppdragen är ganska varierande och det är inte alltid man har tillgång till alla soldater eller projektiler. Exempelvis strejkar ibland soldaterna eller så är de så nödiga att de inte kan delta i strid. Då får man klara sig utan dem. På någon bana har ett trilskande får ätit upp repen i katapulten så då får man vackert klara sig utan katapulten. Det gör att man får en hel del variation mellan banorna. Att man dessutom låser upp fler och fler soldater, projektiler, magi och specialrum gör att spelet växer allt eftersom man spelar igenom kampanjen.

Ett uppdrag kan exempelvis vara att man ska bombardera och förstöra fiendeslottet, skydda sin eget slott, skicka soldater in i en grotta, skjuta ner flygande kalkoner eller bryta ner fiendens port så att man kan sno deras flagga. Dessutom finns några banor som är mer arenalika där man bland annat får slåss mot ilskna kalkoner.

Alla projektiler, trupper, rum med mera kan uppgraderas i flera steg men det kostar guld. Det gör att du själv kan välja var du vill ha dina starka sidor. Du kan välja att tokuppgradera några få grejer och trupper eller sprida ut uppgraderingarna på olika saker. Eftersom du behöver tänka strategiskt för att klara flera av banorna så kan det även vara helt avgörande vad du väljer att uppgradera. Att du bara kan ta med sig ett begränsat antal projektiler, magier och soldater ut i strid ökar behovet av strategiskt tänkande.

Tyvärr är själva storyn inte speciellt bra, men det gör inte så mycket. Storyn har en del humoristiska inslag såsom att det kan finnas för få toaletter och att soldaterna därför är så nödiga att de inte klarar av att strida. Spelet är färgglatt och mycket har designats med en humoristisk touch.

Jag blev glatt överraskad över CastleStorm. Spelet visade sig ha ett betydligt större djup än vad jag trodde från början. Det finns många olika saker såsom magier, slottsrum och projektiler som kan användas och uppgraderas på en mängd sätt. Det gör att spelet, trots en enkel grundmekanism, blir hyfsat variationsrikt. Lägg till bra multiplayer och co-op spel såväl lokalt som online och du får ett kul och actionfyllt spel som kräver en del strategiskt tänkande.

• Variationsrika uppdrag
  • Många saker att uppgradera
  • Strategiskt tänkande behövs