Civilization Revolution

Civilization Revolution

Vad händer när jag tar kontrollen över Indien? Jag gör det till synes fredfulla landet till ett världsherravälde och krossar alla nationer under Ghandis fot! Ja, i alla fall i Civilization Revolution. Spelet skiner med en sockersöt aura à la Nintendo, och hemska dåd som att atombomba en grannation verkar lika simpelt och acceptabelt som det är för Mario att trampa på oskyldiga sköldpaddor.

Den stora frågan på allas läppar är dock om ett före detta RTS- (real time strategy) spel verkligen kan hålla standarden på en konsol, och om Xboxens ljuva ljus verkligen kan fylla saknaden av den gamla hederliga musen. Svaret är lite mer invecklat än jag först trott. Alla förutsättningar som man har haft inför detta spel, samt allt som det djupa, intressanta Civilization verkar ha blivit tvångsmatat med, har gjort denna efterföljare till Civilization IV till något av en flopp.

Alla spel har färgpalletter, eller nyanser av vissa färger. De mer realistiska spelen, till exempel, följer den nya trenden av att köra alla färger igenom ett begagnat kaffefilter för att verkligen visa den murkna verkligheten vi uppenbarligen lever i. Sedan finns det spel som Civilization Revolution som drar fullt ut och struntar i alla nyanser, och istället satsar allt på simpla, enkla färger! Detta skapar en barnvänlig, avslappnad stämning.

Jag har dock inte förstått vilka som spelet är ämnat för. Målgruppen som spelet skulle kunna tillhöra är bred, och den melankoliska substansen som man får när man blandar ihop allt som alla gillar är oftast inte någon lösning. Ett skinande exempel på detta är det förenklade spelläget. Alla vet att Civilization är synonymt med att bygga sitt eget imperium. Det alla kanske inte visste dock, är att Civilization Revolution betyder att man endast kan bygga ett imperium med FYRA olika metoder. Det är oerhört dåligt med tanke på att den stora charmen med Civilization var valmöjligheterna och de olika metoderna som man kunde vinna på.

Förenklingen är dock inte dålig på alla sidor. Teknologin i de föregående spelen har alltid varit en komplicerad och övermatad manick då vartenda vägskäl man stötte på krävde att man läste igenom en vägg med text för att skippa den medföljande skuldkänslan man fick om man bara valde utan att tänka. Här finns det inga textväggar minsann! Här ska du vara glad om du får lika mycket text som innehållsförteckningen på ett karamellpapper. I princip så är detta bra, men i slutändan så håller det bara inte. Man kan inte ta bort charmen i ett spel (floderna av text var faktiskt väldigt informativa!) och förvänta sig att de gamla fansen bara skall låta det gå! Nej Firaxis, absolut inte!

Nu när vi ändå är i ämnet floder, så skall jag passa på att notera att jag är ytterst besviken på spelets kartsystem. Jag kommer ihåg den tiden då jag kunde njuta av att ta över en gigantisk, proportionerlig simulering av den riktiga världen, i Civilization IV. Ni kan förvänta er att jag hade mina världsdominansplaner och kampanjer planerade i huvudet när jag satte igång skivan. Skulle det bli en till tre timmars kampanj för att ta över Kina? Eller ett tio timmars fälttåg till Afrika? Svaret var ett kallt, bittert och förödmjukande nej. Kartorna är minimala! Visst, lite halvdant proportionerliga (fastän jag lyckades ta mig från Indien till Japan utan att korsa någo större hav) men resten är minimalt! Det är löjligt, halvdant och absolut inte det som Civilization står för!

Jag förväntade mig självklart inte att spelet skulle vara ett underverk, det är ju trots allt ett RTS till Xbox 360, en konsol, vilket är en brant stup ned till misslyckandets dal, men jag måste erkänna, för att vara ett strategispel till en konsol så är spelet faktiskt väldigt kompatibelt.

Eftersom spelet är turordningsbaserat (tänk er Final Fantasy blandat med Age of Empires, eller en större form av schack) så finns det absolut ingen stress, man får all tid på sig att röra sig omkring på kartan och det faktumet att R-knappen kan användas för att röra sig snabbt mellan städer hjälper ju också.

Sedan kommer arméförflyttningen, vilket kan göras med en simpel dutt med A-knappen. Sedan finns det ju vägar som vanligtvist måste dras med musen, men frukta icke! Dom har förenklat spelet här med! Nu dras vägarna automatiskt, underbart va? Kontrollerna är alltså väldigt funktionella, och för att undvika trubbel har spelskaparna undvikit klurigheter som vägar och mer komplicerade kommandon.

Lyckligtvist slutar nedskärningarna där, de vanliga spellägena är självfallet kvar och ett nytt förbättrat onlineläge igenom Xbox Live. Det finns leaderboards, och nedladdningsbara kartor och scenarion för alla Xbox- och PS3-användare.

Ljusa färger, överreklamation och en pengahungrig producent. En evig törst att bli snyggare än föregångaren och riktigt tom på insidan. Ja, på många sätt och vis är Civilization Revolution som Natacha Pyre. Jag måste faktiskt erkänna att jag blev grovt besviken på detta spel, efter allt som jag hade hört om det. Då Sid Meier själv har sagt ”This is a kind of game I’ve always wanted to make” så kändes det som en rejäl smäll på käften när spelet visade sig vara en total förödmjukelse för Civilization franchisen. Det kan vara jag som har haft för höga förväntningar, eller så är det bara så att jag tycker att om man ändå ska betala cirka 700 kr för ett spel så skall det i alla fall vara ett bra spel, vi lever faktiskt inte kvar i den gamla Nintendo-eran då spel var någorlunda snälla mot plånboken! Men, men, det är bara att bita tag i det sura äpplet, Civilization Revolution blev inte Civilization IV:s andliga efterföljare, utan snarare en barnvänligare, förenklad version av det och istället för att revolutionera (som det kanske var tänkt?) så floppade det på många fronter. Spelbart, men inte så länge som Civilization IV.

• Underhållande för ett tag
  • Grafiken är charmig trotts allt
  • Alla soldater och sådant är kvar från gamla Civilization