Coconut Dodge Revitalised

Coconut Dodge Revitalised

Gillar du kokosnötter? I så fall måste du nog tänka om ifall du ska spela Coconut Dodge Revitalised. Krabban Clawrence hatar nämligen dessa nötter som bara landar på hans skalle.

Coconut Dodge gavs ursprungligen ut som ett minispel till Playstation Portable (PSP). Nu har spelet dammats av och fräschats till för att passa Playstation Vita samt fått tillägget Revitalised i namnet. Eftersom jag inte spelat Coconut Dodge till PSP så kan jag inte redogöra för på vilket sätt spelet förändrats. Själva banorna ska, om jag förstått det rätt, inte ha genomgått några större förändringar.

Coconut Dodge Revitalised laddas ner från PSN och är helt gratis för dig som har ett plus-abonnemang. Har du inget sådant abonnemang kostar spelet i nuläget 23:-. Som du säkert förstår är spelet inget hardcorespel utan påminner mer om de casualspel som finns till mobiltelefoner och Flashspel man spelar i webbläsaren.

Kontrollen är extremt enkel. Du kan bara flytta krabban Clawrence i sidled. Trycker du in X rör du dig snabbare och ett dubbeltryck på X-knappen ger Clawrence turbofart en bit. Att använda X-knappen blir snart ett mycket viktigt inslag för att klara nivåerna en bit in i spelet. Trots att turbofunktionen är snabb så är precisionen förvånansvärt bra vilket gör kontrollen mycket behaglig att använda.

Spelupplägget är lika enkelt som kontrollen. Undvik kokosbollarna och samla allt annat, speciellt ädelstenar och olika specialföremål, men även guldklumpar. I vissa delar av banorna faller kokosnötterna och alla samlarföremål slumpartat medan i andra delar formar de labyrintformade passager. I labyrinterna är guldklumparna ofta lättare att nå än ädelstenarna, men de ger inte lika många poäng. Därför får man välja mellan en lite enklare passage som ger färre poäng och en svårare där risken att få kokosnötter i skallen är större.

Förutom samlarföremål finns även ytterligare två typer av föremål. Vikingahjälmar gör dig temporärt odödlig och hjälmens horn krossar nötterna och de ger faktiskt poäng istället för att skada dig. Badbollarna som man ska hålla i luften ett visst antal gånger. Lyckas man med det så ger gula badbollar dig poäng medan blå bollar gör att spelplanen saktar in lite. Det är mycket viktigt för att man ska kunna klara vissa knepiga passager.

Förutom standardspelläget finns ytterligare fyra spellägen. Alla är för en spelare och du kan inte kolla hur duktig du är i jämförelse med dina kompisar. Speciallägena saknar nämligen highscore-tabeller. En sådan finns bara för huvudspelläget vilket är synd. I Maze Master spelar man igenom vissa av labyrintpassagerna. Här är det viktigt att ta alla ädelstenar eftersom man måste få nästan den teoretiskt maximala poängen för att få godkänt på en bana.

I Keepy Uppy-läget ska man bolla med badbollar. Det gäller att hålla dem i luften så länge som möjligt. Slutligen finns två versioner av standardspelläget som heter Hardcore och Impossible. I Hardcoreläget har du bara ett liv vilket givetvis gör allt mycket svårare. Impossible är än svårare. Det är faktiskt väldigt svårt då alla föremål är svarta och därmed svåra att skilja från varandra.

Det finns även några troféer i Coconut Dodge Revitalised. De är riktigt svåra att klara av så utmaningen är därför stor.

Det finns totalt 30 nivåer i standarspelläget, men om du dör måste du starta om från nivå ett. Det gör att du hela tiden jagar high-score. Spelet är ganska vanebildande med gullig grafik och skön musik, men jag hade gärna sett lite mer variation mellan de olika spellägena.

• Ganska vanebildande
  • Enkelt att spela
  • Perfekt att spela i korta pass