Codename: Panzers – Phase Two

Av i i Recensioner, 2 Mer

Codename: Panzers – Phase Two

Redan när den första fasen i Codename Panzers invaderade min dator handlade det mesta om strategi och ordnat kaos under andra världskriget. De fungerade då och kommer säkerligen fungera nu också. Men vad har egentligen hänt vid fronten och vilka nya grepp bjuds vi på när slagfälten återskapas i Codename Panzers: Phase Two?

Spelet bjuder på tre olika kampanjer som utspelas i Nordafrika och Italien. De är allierade, axelmakterna och partisaner som drabbar samman och sprider förstörelse. De vimlar av olika stridsfordon att kontrollera och de tar sin lilla tid att förstå hur man ska låta sina trupper agera på bästa sätt.

Eftersom erfarenhetspoäng, som man kan bygga ut sin armé med, delas ut efter varje slag är de både viktigt att spela smart och köpa smart. Visst är de kul med grymma stridsvagnar, men vad händer när ammunitionen tar slut eller när en pansarbrytande kula letat sig in i skrovet? Transporter, ammunitionstruckar, sjukvårdare och reparatörer spelar alla sin roll. I princip alla andra världskrigets krigsmaskiner finns representerade, men det är hur man använder sina styrkor som avgör om man vinner kriget eller inte.

Att i klasiskt manér markera varje trupp man förfogar över och trycka på anfall lönar sig sällan. Istället får man hålla koll på sina trupper och tänka taktiskt hela vägen ut. De egna trupperna är heller inte speciellt intelligenta. Personligen skulle jag knappast ge mig på en stridsvagn med ett gevär men i Panzers värld går det tydligen alldeles utmärkt.

Lyckas man inte hålla koll på trupperna och klarar sitt uppdrag med nöd och näppe kommer det också bli ännu svårare att klara nästa uppdrag eftersom att erfarenheten blir liten. Risken är att man kommer bli tvungen att spela om ett uppdrag man redan har klarat eftersom man inte gjorde det tillräckligt bra. Bra för taktikern, dåligt för nybörjaren.

En nyhet som känns riktigt trevlig är nattuppdragen och hur ljud och ljus spelar in din krigsföring. En tyst soldat är en bra soldat något som varje militärmusikant borde känna till. Med andra ord kan en smygattack löna sig samtidigt som att stridsvagnarna kommer betydligt närmare fienden utan helljusen påslagna. Givetvis blir man mer begränsad i mörkret så fördelar och nackdelar vägs mot varandra.

Spelets grafik är trivsam och omgivningarna känns tidsenliga. Att flytta in i ett litet hus på landet för att i lugn och ro beskjuta stridsvagnar gör att miljöerna också kan utgöra fördelar för olika trupper. Sitter man själv i tanken så kanske lite luftunderstöd med taktisk bombning av huset gör saken annorlunda.

Däremot kommer mellansekvenserna få även den minst kräsne spelaren att rynka på näsan. Vad hände? Glömde spelmakarna bort story och grafik och gjorde scenerna en kvart innan spelet var klart? Risken känns överhängande.

Spelet är i mångt och mycket en upprepning av det första spelet. Där man har lagt mest krut är egentligen multiplayerdelen. Även om man inte kan spela över nätet så är de fritt fram att spöa skiten ur sina kompisar över nätverk. Internetspel vore pricken över i.

Omdöme: Gillade man det första Panzers så kommer man att gilla uppföljaren. Strategitänkande och planering är ett måste och det kan ofta ta ett par försök innan man klarar uppdragen på tillfredställande nivå. Inget för den som gillar röj och action, striderna kan bli ganska långsamma och utdragna. Är storyn viktig är de också lite av ett bottennapp. Däremot finns de många intressanta detaljer för de som gillar när de lönar sig att vara lite eftertänksam och har koll på sina trupper.

Det Bra

  • Strategi på riktigt.
  • Snyggt med miljöer som spelar roll för utgången.
  • Kicka kompisarna som skjuter först och frågar sen.

Det Dåliga

  • Hemska mellanscener.
  • Var de svårt första gången blir de svårare sen.
  • Kanske borde kallas ”Phase One and a Half” istället?
5

Skriven av: Mats Ernofsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi