Collection of Mana

Collection of Mana

Det av många väldigt omtyckta SNES-spelet Secret of Man ges åter ut till Switch tillsammans med Final Fantasy Adventure och Trials of Mana.

Secret of Mana har länge ansetts vara ett av de bästa spelen till den klassiska konsolen Super Nintendo. Som barn var det ett av de spel som motiverade mig till att lära mig engelska för att kunna spela spelet på egen hand. I dagarna släpps det tillsammans med två andra spel i samlingen Collection of Mana.

Square Enix var på 90-talet ett av de enda företag som kunde göra ett vettigt RPG. Jag minns min vän som hade skaffat en adapter för att kunna spela en amerikansk version av Final Fantasy VI på sitt SNES. Spel som Chrono Trigger och Earthbound var även de bortom den europeiska marknaden. Det vi dock fick var Secret of Mana. Ett spel med bra gameplay, fantastisk musik och av någon anledning simultan multiplayer för upp till tre personer i ett RPG. Det var så mycket att det var svårt att ta in för oss annars så svältfödda gamers.

Berättelsen i Secret of Mana är med dagens mått väldigt simpel till en början. Längs med vägen i detta relativt långa spel får man chansen att bygga en relation till spelets tre hjältar och deras strävan efter rättvisa och en ljusare framtid. Det som dock håller liv i spelet är främst musiken och spelets utmärkta gameplay. Realtidsstriderna är utmanande då de kräver att du har god timing i dina attacker men även en strategi för hur fighten bör vinnas. Det finns mycket att bemästra i spelet och en god utmaningskurva hela vägen till slutet. Spelet är färgglatt, underhållande och engagerande.

Spelets svagheter för någon som inte ser det genom samma nostalgifärgade glasögon som jag är nog främst hur simpelt och rent av banalt spelet framstår i jämförelse med många andra spel idag. Spelets första timmar är dessutom så pass enkla att det är svårt att föreställa sig att någon som är van vid moderna RPG:n skulle känna någon riktig utmaning. För att få ut det mesta ur Secret of Mana tror jag att man antingen bör vara någon som har spelat spelet tidigare eller har en känsla för retro-spel. Spelets pixel-grafik är också den mycket imponerande och tilltalar säkert retronördar av alla åldrar. Jag är mycket glad att man valde att gå med en portning av originalet snarare än den remake som gjordes till Playstation förra året.

Tillsammans med Secret of Mana, som jag anser vara huvudrätten i denna bento-låda, kommer två andra spel. Först Final Fantasy Adventure (eller Mystic Quest) som släpptes till Game Boy. Detta spel är den spirituella föregångaren till Secret of Mana även om det innefattar vissa element som är klassiska till Final Fantasy serien, exempelvis Chocobos. Det tredje spelet är dock för vissa personer det mest intressanta. Trials of Mana (eller Seiken Densetsu 3) är uppföljaren till Secret of Mana, släppt endast i Japan år 1995. Vissa moraliskt förkastliga personer på 90-talet kan ha spelat en emulerad version av spelet på PC med hackade språkfiler. Men bortom detta är det här första gången som den engelskspråkiga publiken får chansen att spela detta spel.

Trials of Mana påminner på många sätt om sin föregångare men visar även utveckling bland annat genom en mycket rikare och mer genomarbetad artstyle. Spelet behåller de mycket viktiga komponenterna i hur strider och karaktärsbyggnad fungerar även om menysystemet kändes mer naturligt i Secret of Mana. Ett av mina få klagomål med Trials of Mana är att spelmotorn ibland känns halvfärdig där Secret of Mana känns mycket mer passande. Trials of Mana skiljer sig också från sin föregångare genom att erbjuda sex spelbara karaktärer istället för tre. Mycket av berättelsen är densamma och de flesta karaktärer dyker upp på olika platser oavsett vem du väljer att spela som, men det är ett intressant sätt att dels ge spelare valmöjligheter i spelstil, men även ge olika perspektiv på samma berättelse. Precis som med många andra uppföljare är detta ett spel som på många sätt skulle tilltala den som tyckt om originalspelet.

Det finns många anledningar att vara nyfiken på Collection of Mana. Kanske har du aldrig spelat Secret of Mana, men varit nyfiken på denna klassiker? Eller har du, som många andra, spelat Secret of Mana, men inte Seiken Densetsu 3? För min egen del är det ett roligt sätt att åter få ta del av denna bit nostalgi. Oavsett ifall jag är hemma en regnig dag, på ett tåg som rusar genom Sverige eller i vår sommarstuga en sen kväll när myggen har tvingat oss att kapitulera uteplatsen.

• Många speltimmar
  • Högkvalitativ retrogaming
  • Lätt att spela tillsammans