Crackdown 3

Crackdown 3

Redan under Xbox Ones första levnadsår presenterades Crackdown 3 som en stortitel med extra allt. Nu, 5 år senare, är spelet här.

Det digitala molnet skulle agera som extra kraft för den stora förstörelse som spelet skulle erbjuda. Varenda byggnad skulle med en välriktad raket kunna förvandlas till bråte och kaos skulle bringas. Nu, efter mängder med förseningar och fem år senare installerar jag spelet på min PC och förbereder mig mentalt på att skapa det omtalade kaoset.

2010 släpptes Crackdown till Xbox 360 och lämnade väl några små krusningar på ytan hos både spelare och recensenter. Spelet erbjöd en öppen värld där man spelade en karaktär med superkrafter som kunde uppgraderas med hjälp av mängder med kraftkulor som skulle samlas in över hela staden. Att kunna hoppa jättehögt och sedan kasta sig ut för den högsta byggnaden i spelet utan att få en skråma var en häftig upplevelse som efter ett tag blev upprepande. Uppföljaren följde ungefär samma mönster men lämnade knappt någon krusning alls och det är därför det känns lite konstigt att Microsoft byggt upp denna tredje del som något fantastiskt och efterlängtat.

Ju längre tiden gick desto mer kändes det som att spelet hölls lite i skymundan och Microsoft själva började nog inse att de tryckte lite väl hårt på hajpknappen. Detta är såklart bara spekulationer från min sida men eftersom jag har spelat det färdiga spelet så känner jag att mitt resonemang håller rätt bra. Dock har jag haft en hel del roliga stunder med Crackdown 3 så sluta inte att läsa riktigt än.

Efter en höst med massor av tunga speltitlar som krävde hela min uppmärksamhet och lite därtill så kändes det faktiskt väldigt uppfriskande med ett spel som varken försöker vara mer eller mindre än just ett tv-spel. Spelet börjar med att den överpeppade Commander Jaxon (Terry Crews) skriker och gormar på sina armépolare att rycka upp sig och rädda världen från en ondskefull organisation. Allt går åt skogen och när Jaxon vaknar upp har hans krafter försvunnit och måste återfås med hjälp av kraftkulor och förstörelse. Spelet går att spela igenom med olika karaktärer men jag höll mig till Terry den största delen av äventyret.

Den ondsinta organisationen Terra Nova har tagit över stora delar av staden New Providence och det är upp till oss att ta tillbaka stadsdelarna en efter en. Detta gör man genom att slå ut olika delar i infrastrukturen för att på så sätt återfå folkets förtroende och hopp. Oftast handlar det om att besegra alla fiender på just det området eller förstöra maskiner. Man har hela tiden koll på hur mycket som behövs för att uppgradera olika superkrafter. Till en början tyckte jag det var väldigt underhållande att springa runt i staden och ställa till jäkelskap för att se siffrorna öka och mina hopp bli längre och längre. Dock är variationen låg och detta tar tyvärr ut sin rätt i det långa loppet.

Jag vill slå ett slag för kontrollen i spelet som jag tycker funkar ypperligt. En funktion som jag älskar är att man kan hoppa genom att trycka in den högra styrspaken vilket gör att man hela tiden kan hålla sig i rörelse och skjuta utan att behöva flytta tummarna. När man har vant sig vid det så är det svårt att gå tillbaka till att hoppa med de vanliga knapparna. Tillsammans med en stabil bilduppdatering och den nästan serietecknade grafiken tycker jag att Crackdown 3 ser och rör sig väldigt bra. Visst kan man hävda att spelet ser detaljfattigt ut men jag tycker att valet av grafik är helt rätt när det kommer till denna typ av spel.

Ett val som jag dock har svårt att förstå är att man har fokuserat en hel del på bilar i spelet. Att köra bil i ett spel där man istället kan hoppa flera kvarter i ett skutt känns ganska meningslöst. Att bilarna dessutom har noll fysik och tyngd gör det ännu mer oförståeligt. Man behöver såklart inte vara i närheten av någon bil när man spelar, förutom vissa sidouppdrag så det är inget större problem egentligen.

Spelets kampanj är ganska snabbt avklarad och inte speciellt svår. Spelets bossar är rätt fyndiga och roliga men väger inte upp det faktum att vägen fram till dem är upprepande och oengagerande. Det erbjuds inte många olika sorters aktiviteter och ofta känns det faktiskt som om jag har rest tillbaka nio år i tiden och spelar det första Crackdown igen. Om det är det som utvecklarna har velat få fram så har de verkligen lyckats.

Spelets multiplayer har varit omtalad just för att det är där man ska kunna förstöra sin omgivning med hjälp av molnets kraft. Detta är dock inte alls lika häftigt som det såg ut för nio år sedan. Visst kan man förstöra byggnader och skjuta sönder väggar men sättet det görs på imponerar knappast. Att spreja pistolkulor på en vägg och se en stor polygonklump falla bort är precis lika trist som det låter. Lika trist är det att spela då man automatiskt låser siktet på sina motspelare vilket tar bort all form av skicklighet. Jag har försökt hitta något positivt att säga om Crackdown 3:s flerspelarläge men jag kan faktiskt inte komma på något. Oinspirerande och slött utfört.

Som jag nämnde innan så har jag ändå haft en del roliga stunder med spelet. Att samla kraftkulor och se sina superkrafter öka är fortfarande väldigt tillfredsställande samtidigt som det är kul att ställa till kaos i staden. Man känner sig som en oövervinnerlig superhjälte emellanåt. Däremot är det samma upprepande gameplay som vi såg redan för nio år sedan och man undrar hur tankarna har gått kring utvecklingen av detta. Jag skulle inte vilja kalla det en besvikelse eftersom jag aldrig hade några tankar alls kring spelet innan release. Jag skulle däremot vilja kalla det för ett tröttsamt och slappt spel som knappast ger mig som spelare någonting spännande tillbaka.

• Bra kontroll
  • Okej kampanj
  • Superhjälteaspekten