Creative Sound BlasterX G5 Sound Card

Av i i Recensioner, 8 Mer

Behöver du ett externt ljudkort med lite extra finesser för gamers? Sound BlasterX G5 är ett sådant som bland annat förstärker ljudet av fotsteg.

Det kan finnas många anledningar till att man vill ha ett nytt ljudkort. Gällande datorer är det vanligaste att man byter det interna ljudkortet. Fast, det finns externa lösningar som även kan användas till mycket mer än bara datorn. Sound BlasterX G5 är ett bärbart ljudkort som med sina 11 x 7,4 x 2,2 cm och 145 g är lätt att ta med sig om man vill flytta ljudkortet mellan olika enheter såsom surfplatta, PS4, Xbox One och dator. Det finns emellertid inget inbyggt batteri vilket gör att man måste förse Sound BlasterX G5 med ström via USB-porten. Sound BlasterX G5 ansluts till PS4:an via USB medan du ansluter Xbox One via en optisk kabel.

Sound BlasterX G5 har stöd för upp till 7.1 surroundljud (24-bit och 192 kHz). Själv har jag enbart en 5.1-anläggning så den fick duga för testet. Nu är det dock inte enbart äkta surroundljud som Sound BlasterX G5 producerar. Den kan även omvandla stereoljud till virtuellt surroundljud vilket ger mer rymd åt ljudet. Ljudkvaliteten på det virtuella surroundljudet är riktigt bra. Den blir givetvis inte lika bra som äkta surround, men det blir betydligt luftigare ljud.

Ljudkortet är optimerat för spel, men fungerar givetvis bra även för musik och film. Med programvaran BlasterX Acoustic Engine Pro kan du göra egna profiler på en Windowsdator som passar spel, musik, film med mera. Programmet är lätt att använda. Det finns en hel del inställningsmöjligheter såsom equalizer, surround, crystalizer, basförstärkning och dialogförbättrare. Det följer med ett fåtal profiler till några spelgenrer och specifika spel såsom racingspel, Metal Gear Solid 5, Dota 2, RTS-spel och The Witcher 3. Jag tror dock att många vill skapa sin egen profil. Man kan ladda upp tre profiler (SBX) till Sound BlasterX G5. På så sätt får man tillgång till profilerna hur man än använder ljudkortet. Hårdvaruaccelerationen sker med audioprocessorn SB-Axx1. Tack vare profilerna kan man justera ljudet på ett effektivt sätt och exempelvis få bra musik eller intensivt actionljud. Oavsett vilket stoltserar Sound BlasterX G5 med ett riktigt bra ljud. Programvaran BlasterX Acoustic Engine Pro laddas ner från Creatives hemsida.

Sound BlasterX G5 har försetts med en mycket intressant funktion. Med ett enkelt knapptryck går ljudkortet ur SBX-läget och in i ett så kallat scoutläge. Jag var till en början tveksam till detta läge. Det ska nämligen förstärka fotsteg. Kan det verkligen fungera? Jo, faktiskt. Skillnaden är inte enorm, men fullt märkbar och kan givetvis innebära en klar fördel i exempelvis multiplayer FPS-spel.

Creative Sound BlasterX G5 har ett brett stöd för hörlurar. Tack vare en omkopplare klarar ljudkortet hörlurar med ett imponerande impedansspann från 32 Ω upp till 600 Ω.  Jag har testat Sound BlasterX G5 tillsammans med Creatives gamingheadset Sound BlasterX. Läs gärna min recension av Sound BlasterX H5. Det blev en mycket bättre ljudupplevelse på såväl min Playstation 4:a som datorn när jag anslöt headsetet via Sound BlasterX G5 än via enheternas 3,5 mm jack. Detaljrikedomen blev betydligt högre och scoutläget förstärkte fotsteg något. Eftersom man ansluter till Playstation 4 via USB blev jag tvungen att ha en irriterande kabel genom rummet. Testade dock inte på Xboxen då jag inte hade möjlighet till det. Xbox One ansluts via en optisk kabel. Dessutom måste Sound BlasterX G5 även anslutas till in en ledig USB-port för ström försörjning. Tänk på att det inte finns något stöd för kommunikation på Xbox One.

Det finns en hel del in- och utgångar på Sound BlasterX G5 som gör ljudkortet flexibelt. För den som vill har bästa möjliga ljudkvalitet finns en optisk in- och utgång som gör att man enkelt kan koppla ljudkortet till en surroundanläggning. Det är en optisk mini-Toslink och man kan även ansluta 2,5 mm Line in och ut i samma kontakter som de optiska. Det medföljer en kort, en meters optisk kabel. Vidare finns hörlurs- och mikrofonutgång och en mikro-USB-port för dator och ström. Dessutom finns överraskande nog en USB-port där man förslagsvis kan ansluta en mus, tangentbord eller USB-minne – praktiskt.

Jag gillar verkligen Creative Sound BlasterX G5. Det är ett mycket bra externt ljudkort med många möjligheter. Själv ser jag störst nytta till en dator med klent ljudkort, men man kan även koppla in en PS4, surfplatta eller annan portabel enhet. Bra ljud, flexibilitet och bra anslutningsmöjligheter gör att jag kan rekommendera Sound BlasterX G5. Dessutom har ljudkortet en mycket praktisk volymkontroll och ett värdefullt scoutläge.

 

SYSTEMKRAV

Windows

  • Intel Core2 Duo eller motsvarande AMD-processor (2,8 GHz eller snabbare rekommenderas)
  • Intel, AMD eller 100 % kompatibla moderkortschipset
  • Windows Vista (SP1 eller högre ), Windows 7 eller senare (32/64-bitars)
  • 1 GB RAM
  • 600 MB ledigt hårddiskutrymme
  • Tillgänglig USB 2.0/3.0-port (High Speed rekommenderas med drivrutin)

Macintosh&lt

  • OS X® 10.6.8 eller senare
  • 1 GB RAM
  • 600 MB ledigt hårddiskutrymme
  • Tillgänglig USB 2.0/3.0-port

BlasterX Acoustic Engine Pro programvara för Window/

  • Intel Core2 Duo eller motsvarande AMD®-processor (2,8 GHz eller snabbare rekommenderas)
  • Intel, AMD eller 100 % kompatibla moderkortschipset
  • Windows Vista (SP1 eller högre ), Windows 7 eller senare (32/64-bitars)
  • 1 GB RAM
  • 600 MB ledigt hårddiskutrymme

Det Bra

  • Flexibel
  • Anpassningsbar med tre profiler
  • Scout mode
  • Bra anslutningsmöjligheter
  • Bra 7.1-ljud

Det Dåliga

  • Det följer inte med någon laddadapter
  • Kabel genom rummet på Playstation 4 och Xbox One
  • Inget inbyggt batteri
8

Skriven av: Mats Ernofsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Efter en lång tid av fiktiva framtidskonflikter återvänder Call of Duty-serien till sina rötter, 1900-talets krig m… https://t.co/mhPLwbld6N
I Sonic Forces har Sonic Team försökt utveckla ett klassiskt Sonic-spel i modern tappning. Hur väl har de lyckats m… https://t.co/qkdspKuxJK
Once more into the fray. Uppsalabaserade studion MachineGames ger oss åter möjligheten att meja ner nazister.… https://t.co/qmRlUbjLSq