Crossbow Warrior: The Legend of William Tell

Wilhelm Tell är en Schweizisk nationalhjälte. Följ med på hans äventyr där han med armborstet i högsta hugg kämpar mot habsburgarnas ockupation.

Oavsett om legenden om Wilhelm Tell är sann eller inte så berättar Crossbow Warrior: The Legend of William Tell berättelsen om hur han blev odödlig för den Schweiziska nationen. Crossbow Warrior hade kunnat bli ett riktigt, riktigt bra spel, men som vissa andra indiespel avspeglas en bristfällig budget i spelet. Nu låter det kanske som om jag totalsågar Crossbow Warrior, men det gör jag inte, men ändå. Läs vidare så ska jag förklara.

Crossbow Warrior: The Legend of William Tell är i grunden ett sidscrollande plattformsspel. Man springer, hoppar och skjuter med den något korpulente Wilhelm Tell. Eftersom spelet vill berätta historien om hur en vanlig bonde blev en nationalikon förväntas en bra story. Tyvärr fallerar spelet lite på den fronten. Jag blev aldrig hänförd och för mig känns inte Wilhelm Tell som den legend han blivit.

Vissa delar av banorna är gömda under jord och de nås ofta genom att man skjuter prick på en tavla. Här finns en av spelets svagheter. Det är så bökigt och det är en långsam process att sikta. Tryck in en knapp på handkontrollen alternativt på tangentbordet. Håll den inne och ändra siktet – sakta, sakta. Inte speciellt kul alltså. Sen har vi det här med kontrollen för övrigt. Den är hopplös rent ut sagt. Den reagerar dåligt och det är jättelätt att missa avsatser. Det kan bli ödesdigert eftersom man riskerar att dö. Ett dödsfall innebär att man tvingas starta om från början av banan. Det är dock ingen katastrof då samtliga 29 banor är ganska korta.

Det finns fyra olika typer av banor. Som jag redan nämnt finns rena plattformsbanor. En annan typ är runnerbanor. Nu är de inga oändliga banor som i vissa runnerspel utan även dessa är relativt korta. Här springer Wilhelm automatiskt och det gäller att ta sig fram på banan genom att exempelvis hoppa från båt till båt till brygga och så vidare. Den dåliga kontrollen gör dock att det lätt sker ofrivilliga misstag som gör att man måste starta om banan. Den tråkigaste bantypen är de där man ror en båt i dimman. Det gäller att undvika klippor när man ror fram i labyrintformade banor. Roligast är dock Crossbow Warrior när man tvingas använda armborstet. Detta trots att siktet som sagt inte är det roligaste.

Banorna är uppbyggda för att man ska spela om dem flera gånger. Det finns nämligen tre mål på varje bana. Samla alla edelweissblommor, hitta ett gömt äpple samt klara banan på tid. De två första målen är inte så svåra, men tidtagningen är ofta näst intill övermänsklig, i alla fall för mig.

Nu har jag skrivit väldigt mycket dåligt om Crossbow Warrior: The Legend of William Tell. Trots det hade jag svårt att lägga ifrån mig handkontrollen. Jag svor åt kontrollen, förundrades över att spelet ibland var ganska snyggt för att i nästa stund vara extremt fult och blev förbannad på siktet. Ändå fortsatte jag att spela. Det är något i det relativt enkla konceptet som trots allt fängslar. Därför får Crossbow Warrior: The Legend of William Tell godkänt i betyg även om många enskilda komponenter får klart underkänt.

• Jag hade svårt att sluta spela

• Jag har sällan blivit så frustrerad på ett spel på grund av:
  • Dålig kontroll