Dance Factory

Dance Factory

Lagom till Beach 2007 släpper Codemasters ”Dance Factory”, dansmattespelet som ska få alla förslappade spelnördar att resa sig från soffan och skaka loss framför tv:n. I ”Dance Factory” har man försökt ta dansmattekonceptet till en ny nivå genom att låta spelaren dansa till sin egen musik. I tanken låter detta som en alldeles strålade idé men hur fungerar det i realiteten?

För den som inte är familjär med dansmattespel följer här en kort beskrivning. Dansmattespel spelas med hjälp av en dansmatta som i princip har samma funktion som en handkontroll men i stället för att använda händerna använder man fötterna för att trycka på knapparna. På tv-skärmen visar pilar vilken knapp på dansmattan som ska tryckas ner och när. Det kanske inte är ”dans” i dess rätta bemärkelse men det ger i alla fall möjlighet till att stampa i takt till musiken på ett underhållande sätt.

Spelets upplägg

”Dance Factory” är i grund och botten ett traditionellt dansmattespel med den skillnaden att spelaren laddar in egen musik att dansa till. Man kan spela ensam eller utmana kompisar och det finns ett antal olika spellägen. Mest grundläggande är Normal-läget där man rakt upp och ner dansar till den musik man har valt. Andra lägen är till exempel Creature där du skapar dig en figur som dansar med i bakgrunden, och Fitness där du får upp statistik om bland annat antalet förbrända kalorier per låt (bör dock tas med en stor nypa salt). Det finns också möjlighet att koppla in en Eye Toy-kamera och till min förtjusning lades då ytterligare en dimension till i spelet, nämligen två händer. Om man tyckte att det var svårt att hänga med tidigare så är det med Eye Toy-kamera extra svårt. Dessutom får man se sig själv i bild och sina tafatta försök till att hänga med i stegen.

En dansrevolution?

Även om det låter som att Codemasters har tagit fram ett nyskapande och roligt spel på papperet är jag tyvärr ganska besviken på det slutgiltiga resultatet. Till att börja med tar det väldigt lång tid att ladda in musiken. Det kan jag i och för sig ha förståelse för men när mitt minneskort blir fullt så att jag inte kan spara låtarna börjar mitt tålamod tryta. Även om grafiken inte är det mest centrala i dansmattespel är den i ”Dance Factory” lite väl simpel och tråkig. De dansande figurerna har dålig upplösning och det finns endast ett fåtal grafikbakgrunder att spela till.

Det enda egentliga triumfkort som spelet har är just det faktum att man själv kan välja vilken musik man ska dansa till. Det sker genom att spelet läser av den inladdade låten och skapar danssteg. Tyvärr fungerar även det halvdant. För låtar med mycket variation eller där takten inte är så utmärkande blir det lätt osynk mellan steg och musik vilket är svårt att dansa till. Spelet har också en tendens att repetera kombinationer av steg, något som i längden blir tjatigt. För låtar där spelet inte lyckas så bra kan man själv skapa sin egen dans i Record-läget genom att spela in de steg man gör till en viss låt. Tyvärr kan man inte gå tillbaka i efterhand och redigera sin dans utan man får bara en chans på sig att skapa steg till en hel låt.

Eftersom jag trots allt tycker att ”Dance Factory” har ett roligt koncept är min förhoppning att spelets brister bara är barnsjukdomar och att dessa kan förbättras i efterföljande spel på samma tema. Codemasters ska i alla fall ha beröm för att de försökte och för att de banar väg för framtida spel i genren.

• Den musikaliska valfriheten
  • Eye Toy-läget

• Osynkade danssteg