Dark Souls III

Dark Souls III: The Ringed City

Dark Souls avslutas med en andra expansion. Är det även avslutningen på Dark Souls-serien?

Dark Souls 3: The Ringed City är den andra och sista uppdateringen till det möjligtvis sista spelet i serien. The Ringed City ämnar avsluta serien genom att äntligen ge kontext till vad slutet på eldens era betyder samt vad människans Dark Soul har för betydelse i världen. Den här uppdateringen är menad att ge dig en riktig utmaning, även de enklaste fienderna kan döda dig i ett slag om du inte levlat tillräckligt högt, jag skulle personligen rekommendera att din karaktär har en level mellan 80 och 125 för att få ut det mesta ur den här uppdateringen. Det finns många områden att utforska som riskerar att missas med anledning av det stora antalet nya fiender som får dig att panikartat leta efter ett gömställe där du kan återhämta krafterna.

Det råder viss förvirring kring hur man tar del utav denna uppdatering. Till skillnad från andra uppdateringar har The Ringed City inga klara instruktioner, men däremot finns två tillvägagångsätt att ta del av innehållet beroende på vad du gjort med din karaktär hittills i spelet. Om du inte har uppdateringen Ashes of Ariandel gäller det att ta sig genom spelet till sista bossen Soul of Cinder och teleportera till Kiln of the First Flame, titta till vänster och du finner en ny brasa som tar dig till Dreg Heap, vilket börjar den här uppdateringen. Har du däremot spelat Ashes of Ariandel finner du en ny brasa efter att du slagits mot Sister Friede.

När du äntrar Dreg Heap finner du dig omgiven av verkligt skrämmande fiender beväpnade med liar, vilka har för vana att dyka upp rakt under din karaktär. Det leder lätt till en spänd känsla då de ständigt försöker dra ner dig i avgrunden. Redan här kommer du i kontakt med datorstyrda karaktärer, bland annat The Stone Humped Hag som utrustar dig med nya vapen från uppdateringen Det var lite av en överraskning men inte ovanligt för den här uppdateringen. En annan anmärkningsvärd karaktär är Lapp som är lätt att missa men känns igen från tidigare spel. Det är fritt fram att dräpa dessa karaktärer, men det kan vara bra att veta att Lapp ger dig tillgång till en serie quests som låser upp spelfunktioner. Du får även chansen att bekanta dig med änglaväsen som bombarderar dig med starkt ljus och förbannelser och spelet testar tillfälligt din fingerfärdighet och förmåga att undvika faror. Dessa väsen är begränsade till enbart det här området och går att få bort och samtidigt som det är skönt att slippa dem så gav de spelet mer variation, vilket jag blev lite besviken att inte se mer utav.

När du besegrat slutbossen i Dreg Heap kommer du äntligen till The Ringed City, ett område som är vackert designat och innehåller några av spelets absolut svåraste fiender. De ordinära riddarna har uppgraderats och har blivit hyperaggressiva eld-baserade fiender som är dryga att slåss mot om de är tre eller fler på en gång. I staden träffar du på flertalet nya fiendetyper såväl som två Dark spirit invasioner som båda innehåller nya vapen men bjuder på en ordentlig utmaning om du inte rensat området ordentligt först. Här träffar du också på Shira som ger dig ett quest att besegra en av de gömda bossarna. När jag rörde mig genom The Ringed City fann jag att miljön med de trånga passagerna och snäva hörnen framkallade en lätt klaustrofobisk känsla som ledde till att jag spelade mycket mer försiktigt än vad jag gjorde i Dreg Heap, vilket var en välkommen förändring.

Allt eftersom jag begav mig djupare in i The Ringed City fann jag ett bekant ansikte i form utav Dragonslayer Armour, en återkommande boss från originalspelet. Striden mot honom var sig lik från tidigare vilket jag upplevde som positivt då jag fick användning för det jag tidigare lärt mig vilket gjorde det relativt lätt trots att striden blivit mer aggressiv och intensiv. Det absolut bästa, vilket verkligen höjde spelupplevelsen för mig, var belöningen efter att ha besegrat honom; en fan-favorit från tidigare spel som gjorde mödan väl värd.

För den som gillar PVP och nostalgi så blir du nog glad att veta att även i den här uppdateringen finns ett PVP-element, Spears of the Church, som återskapar The Old Monk-striden från första spelet. I The Ringed City får du sällskap av en annan spelare om du spelar online, och helt beroende på vem du möter så är detta antingen den lättaste eller svåraste striden i spelet. Om du föredrar att spela offline så misströsta inte, bossen kallar fram en skepnad som kan vara utmanande och samtidigt får du möjligheten att observera de olika vapnen som du senare får tillgång till för att se om det är någonting du gillar. Nytt med den här uppdateringen är att det är den första striden som du kan återställa och spela om flera gånger utan att öka svårighetsgraden, något jag personligen ser som positivt då det gav mig chans att träna teknik, spela mer PVP för skojs skull och samla fler själar.

I spelets sista område hamnar du direkt i den sista bosstriden, vilken är intensiv och ger en bra avslutning på berättelsen, men striden är inte helt utan problem. Miljön för striden är verkligt vacker och gav en känsla av det ultimata slutet på spelserien.

Slutligen känner jag att den här uppdateringen övervinner sin företrädare Ashes of Ariandel med stormsteg både ur ett handlingsperspektiv och generell spelupplevelse. Nackdelen är dock att utan att ha spelat båda uppdateringarna så missar man quest som är viktiga för handlingen, så om du vill uppleva allt som Dark Souls har att erbjuda så behöver du spela både Ashes of Ariandel såväl som The Ringed City. Det är inte helt oväntat, men en del spelare som inte spelat den tidigare uppdateringen kanske finner sig aningen fundersamma ibland. Bortsett från detta har jag verkligen uppskattat alla nya vapen och attacker och tycker att de flyter på galant i strid till skillnad från i de tidigare spelen. De nya och unika utmaningarna i den här uppdateringen har återuppväckt min förkärlek till Dark Souls-serien och jag är mer lockad än någonsin att spela om spelet från början som en level 1 karaktär för att se hur illa de där ängla-väsendet skulle förgöra mig. Bra jobbat From Software.

• Excellent design av nya fiender
  • De nya vapnen är bland de bästa hittills
  • Utmanande, men inte för svårt