Deadcore

Deadcore

Deadcore är något så ovanligt som ett spels om blandar element från pussel-, plattform- och FPS-spel. Det är ett spel som kommer att pröva ditt tålamod mer än en gång.

I bakgrunden av alla stora titlar som håller oss spelare i handen och säger precis vad vi ska göra har det börjat dyka upp fler och fler spel som väljer en helt annan väg. Spel som tvingar oss att ta reda på handlingen själva, att dö om och om igen för att nå slutet, att ständigt slipa på våra highscores för den absolut bästa poängen. Jag personligen älskar dessa spel när de låter mig utmana mig själv. Deadcore hamnar i den senare kategorin spel bredvid titlar som Super Meat Boy, 10 Second Ninja, I Wanna Be That Guy och framförallt Portal. Jag skulle nog helst av allt vilja kalla det en mix av Mirrors Edge och Portal.

Deadcore ger dig ingen vidare introduktion utan du börjar på en plattform och det enda du vet är att du kan titta åt alla håll, hoppa och styra likt vilket förstaperson skjutarspel som helst. Det finns en handling, men du uppmanas själv hitta den genom att plocka upp diverse saker längst banorna. Storyn talar om en man som försöker fly från… någon. Jag ska vara helt ärlig så hittade jag inte alla när jag spelade och de jag fann var så långt ifrån varandra att handlingen blev för osammanhängande. Och ärligt talat brydde jag mig inte. Däremot gav det mig en anledning att besöka banorna igen för att leta mer noggrant.

Till en början kan man bara styra och hoppa, men allt eftersom blir banorna svårare och man låser upp möjligheten att dubbelhoppa, flyga genom luften och ett gevär som kan aktivera plattformar, öppna dörrar och aktivera/avaktivera fiender och hinder. Deadcores bandesign är vad som står ut mest i det här spelet vilket är tur när spelets framgång hänger mest på det. Banorna är väldigt listigt uttänkta och många sektioner innehåller även flera väger att välja mellan. En av vägarna är oftast den snabbaste och spelet vill att du ska välja den snabbaste även om du inte är tvingad till det. Du får poäng utifrån hur snabb du är och blir ständigt påmind om hur sakta du spelar via klockan på ditt gevär.

Geväret är rätt intressant eftersom det inte finns många fiender rent traditionellt. Du kommer inte få skjuta ner horder av zombies (som nästan titeln på spelet kan få dig att tro), aliens eller soldater, men ditt avtryckarfinger kommer ändå få gå varmt. Det primära användningsområdet för geväret är att manipulera miljön. Det finns plattformar som behöver flyttas, raketplattformar som behöver aktiveras eller avaktiveras och vissa block som kommer till liv och försöker knuffa dig mot ditt öde. Ofta behöver man skjuta medan man är i luften för att ändra färdväg annars kan man se fram emot att falla mot sin död. Längre in i spelet kommer sektioner där man använder geväret för att ändra gravitationen.

Som många andra spel av liknande sort hanterar Deadcore död på ett väldigt bra sätt. Checkpoints är generöst utplacerade så man känner aldrig att man behöver kämpa sig igenom allt för svåra sektioner i rad. Men det råder inga tvivel om att du kommer att dö i det här spelet så pröva igen, dö, pröva igen och sedan dö lite till. Det finns även ett räkneverk som håller koll på hur många gånger du dött. Risken finns alltid i sådana här spel att det känns orättvist och som att spelet straffar en onödigt men i de flesta fall skulle jag kunna påstå att det var mitt eget fel att jag dog. Det finns dock sektioner i spelet där man skall hoppa mellan laserstrålar vilket blir väldigt svårt när man spelar i första person. Det är väldigt svårt att veta exakt vart din karaktärs hitbox börjar och sluta och flertalet gånger när jag trodde att jag utan tvivel skulle ta mig igenom dog jag. En aning frustrerande men inget som förstör upplevelsen allt för mycket.

En av mina absoluta favoritsaker med Deadcore är hur mycket av världen som faktiskt ritas upp samtidigt. När som helst kan du som spelare blicka över kanten och se tidigare hinder som du klarat, vägar som du valde att inte ta och tittar du upp ser du det enorma torn av hinder du har kvar att erövra.

Deadcore är inte ett spel för alla. Det finns ingen story som håller dig fångad utan det krävs att du gillar utmaningar och har tålamodet att dö och testa igen ofta. För de som tycker om detta finns det mycket att hämta. Spelet innehåller förutom sitt så kallade storyläge även möjligheten att spela i så kallade speed runs. Man känner alltid att man har full kontroll över karaktären tack vare den supertighta styrningen och pusslens svårighetsgrad ökar stadigt och tvingar dig tänka lite utanför boxen.

• Bra kontroller
  • Utmanande
  • Intressant mix av genrer