Def Jam: Icon

Def Jam: Icon

Vad kan vara pimpigare än ett sprillans nytt PS3 med silverfärgade detaljer och en yta så blank att man bokstavligen kan spegla sig i den? Jo, sagda PS3 med nya Def Jam: Icon i sig. Följ med mig till en värld av studsande hus och blåslagna listettor.

’Sup fool!

Låt mig börja med att säga att ifall du inte har någon som helst uppskattning för rap-musik, gangsta-kultur eller bling bling kanske du inte kommer få full utdelning av Icon. För dess skull är det inte helt bortkastat på de av oss som anser att melodifestivalen är årets kulturella höjdpunkt och att alla rappare låter likadant. Def Jam Icon är på många sätt ett traditionellt fightingspel med ett annorlunda djup. Det är sannerligen sin föregångares uppföljare men har tagit ett stort kliv både grafiskt och funktionsmässigt från förra generationen.

Där traditionella fightingspel djupnar i slagkombinationer och stances finns inget att hämta för Def Jam. Du har i princip högt och lågt slag som antingen kan vara starka eller svaga. Till detta finns även kast och takedowns men långt ifrån hadokens och helikoptersparkar. Vad vi möter här är istället interaktiva miljöer och ”enviorment hazards”. Varje bana har olika hotspots där brinnande bensintankar, knastrande elledningar och dunkande högtalare utgör faror. Båda spelare kan kontrollera dessa genom turntable systemet som tillkommit i Icon. Ifall du har tillfället och din motståndare är farligt nära en hazard kan du hålla nere L2 och börja scratcha med analogspakarna för att få banan att explodera både bokstavligen och musikmässigt.

Play it again, Sam

Innan varje battle har du tillfälle att välja såväl rappare som ledmotiv. Det finns en uppsjö av mer och mindre kända raplåtar och de känns verkligen passande till de omgivningar spelet utspelar sig i. Den rappare vars låt spelas har en boost men ifall din motståndare inte ligger på dig kan du luftscratcha så att din låt börjar spelas. Hela scratchsystemet ger en helt ny känsla till det annars väldigt skrala fightingsystemet och det märks att spelet designats med det i åtanke. De dynamiska bakgrunderna rör sig i takt till musiken som i sin tur återspeglar den kamp som utspelar sig mellan de två spelarna.

Introducing: Skeletor

Spelets enspelardel ”Build a label” handlar om en rappares väg från botten till att bli en erkänd rapstjärna. Det första du gör är att skapa en egen rappare. Editorn som används här är detaljerad och varierand inom sin rymd. Även om editorns bredd däremot är något begränsat (inga tjejer bland annat) så har man synnerligen mer frihet än i de flesta spel. Min rappare fick heta Skeletor och vara en kritvit, bentunn, skallig kille med insjunkna kindben och ett par ihopknupna pliriga ögon. Min vän gjorde senare en rappare som hette ”Heffaklumpen” och ni kan själva föreställa er hur han såg ut. Skeletor slängs snabbt in spelets handling och det är ovant att se en egenskapad karaktär animeras i cutscenes direkt. Ovant men sannerligen uppskattat.

Spelets handling är inte spektakulär. Du blir, efter ett slagsmål, vän med en av rapvärldens hetare managers som ”ser din talang”. Du får snabbt bevisa vilken kapabel sångare du är genom att spöa upp såväl journalister som påflugna fans. Spelet lär ut den nyttiga läxan att lösningen på alla livets problem är våld. Inte för att tvspels-världen vanligtvis är våldsbefriad men i ett sån här kontext känns det lite krystat.

Vart eftersom du gör framsteg i spelet kan du skaffa nya utstyrslar till din kille. Varför gå klädd i Jeans och linne när du kan cruisa runt i Adidas, do-rag och trackbyxor? Möjligheterna är många och klädernas utseende såväl som märkenas liknad lämnar inget att önska. Det ger faktiskt en viss uppmuntran att fortsätta spela när man sparar ihop pengar till en uppsättning guldtänder eller en 3kg tung kedja att bära runt halsen.

Def Jam: Icon är långt ifrån det bästa fightingspelet på marknaden men det gör i sanning något nytt och spännande. Jag rekommenderar att var och en som antingen är ett stort gangstarap-fan eller bara vill se ett riktigt snyggt PS3 spel provspelar Def Jam: Icon.
This’ been Skeletor, keeping it gangsta for all my peeps in G-sunda. Peace out!

• Nytt spelsätt
  • Garderobstorleken