Destiny 2

Destiny 2

Efter att ha spelat otaliga timmar Destiny 2 på min PlayStation 4 så har jag äntligen fått lägga nävarna på PC-versionen av spelet. I denna recension så kommer jag mest att gå in på vad som skiljer versionerna åt samt ge min egen åsikt om spelet. Vill ni ha en djupdykning och närmare förklaring om vad Destiny 2 handlar om föreslår jag att ni läser Viktors recension (PS4).

Vi kan börja med att gå in på den största skillnaden vilket självklart är att du numera kan spela med mus och tangentbord istället för handkontroll. Det är givetvis en enorm skillnad då det blir betydligt enklare att precisionssikta och därmed spara ammunition, i alla fall när det gäller mig. Jag upplevde att jag sparade väldigt många fler kulor än när jag spelade med handkontroll. Det är dock alltid en risk när man konverterar en exklusiv konsolshooter till PC och därmed ett helt annat sätt att styra sin karaktär. Många gånger så känns styrningen inte alls så naturlig som den borde trots den överlägsna kontrollmetoden. Det kan givetvis påverkas av hur noggranna utvecklarna har varit under skapandet också. I Destiny 2 är detta dock inget problem utan övergången till mus och tangentbord känns helt naturlig och smidig. Otroligt skönt att konstatera. Jag vill ändå tillägga att det fungerar alldeles utmärkt att spela med handkontroll då spelet är utvecklat med det i åtanke från början. Jag tycker till och med att det är bekvämare att navigera runt i menyer på det sättet.

Nästa stora skillnad är möjligheten att kunna spela med snabbare bilduppdatering (fps). Till konsol är Destiny 2 låst till 30 bilder per sekund medan den till PC är olåst. Att spela i 30 respektive 60 bilder i sekunden är en enorm skillnad i flyt och tempo. Det är också skönare för ögonen. Lägg också till möjligheten att spela i den upplösning som passar dig bäst. Valmöjligheterna är helt klart fler vilket alltid uppskattas. Utöver detta så är Destiny 2 precis samma spel som konsolversionen.

Jag var verkligen inget stort fan av det första spelet och anledningen till det var nog lite mitt eget fel då jag inte visste vad jag gav mig in på. Jag hade aldrig spelat ett spel av den typen innan vilket ledde till att jag spelade det ”fel” om man kan kalla det så. Jag förväntade mig en storslagen kampanj som man kunde spela tillsammans men missade hela poängen med det så kallade ”end game” då det gäller att levla upp sin karaktär genom att utföra uppdrag på uppdrag. Fast å andra sidan så tyckte jag att Destiny hade alldeles för lite innehåll från början och det gjorde att jag tröttnade ganska snabbt också. Sen ryckte det tydligen upp sig med expansionerna och blommade ut till det spel som det var tänkt från början. Men då var det för sent för mig.

Till uppföljaren hade jag läst på och var beredd att tackla spelet och dess struktur som det är tänkt att spelas. Jag tog hjälp av några veteraner och kom snabbt in i tempot och samlandet. Det första jag gjorde var att spela igenom kampanjen som verkligen är ljusår bättre än i det första spelet. Ska jag jämföra det med andra kampanjer som jag gillar så hamnar det kanske inte jättehögt på listan men jag tycker att den var bra nog för att spela igenom och samtidigt lära mig menyer och liknande. Men jag rekommenderar verkligen att spela med personer som har koll på hur spelet går till för det är verkligen snålt med förklaringar och vad man kan göra i spelet. Det har dock blivit bättre på att förklara vad saker och ting betyder vilket underlättar.

Efter kampanjen följer då ”end game” och här tycker jag att det finns gott om saker att syssla med. Givetvis skall man spela tillsammans med andra för det är då som spelet blir roligast. Det jag lärde mig tidigt var att sluta springa runt och titta på alla fina miljöer, för Destiny 2 är verkligen ett vackert spel. Här är det istället tempo som gäller och ju snabbare man är klar med en Strike eller liknande desto snabbare kan man sätta igång med nästa. Allt för att få se sina siffror stiga. Eftersom man kommer att spela igenom dessa uppdrag många, många gånger så förstår jag att man till slut spelar dem på ren rutin. Jag tycker bara det är synd att man springer förbi dessa vackra miljöer utan att ens njuta av dem. Det är ett tecken på att denna sorts spel kanske inte tilltalar mig fullt ut. Men det finns gott om saker att göra och det är en klar förbättring från det jag spelade av föregångaren. Det är ett gediget hantverk och det märks att det har lagts mycket krut på att få en bättre helhet.

Efter en stund börjar jag förstå charmen med att se den där siffran stiga. Jag börjar lära mig strategier för att ta mig igenom uppdrag på snabbaste sätt och på så sätt kunna maximera min skörd av ny utrustning. Mitt mål är att komma upp i en level som gör mig redo för spelets raider. De där uppdragen då man tillsammans utmanar spelet till det yttersta. Det kräver samarbete och tålamod. Men att ta sig dit är ingen vidare svår uppgift. Bara tidskrävande. Destiny 2 är ett bra sätt att fördriva tid tillsammans med sina vänner. Man kan sitta och småprata om livet och allt runt omkring medan man tar sig an ett par uppdrag. Jag skall erkänna att jag fortfarande har kul med spelet och min plan att spela raid står fast. Vad som händer när väl det är gjort är för tidigt att svara på men det är nedladdningsbart material på gång och så länge de förser spelet med nytt material så ha jag en anledning att spendera lite tid med mina vänner samtidigt som vi spelar en mycket välgjord och underhållande förstapersonsskjutare.

• Roligt tillsammans
  • Vackert
  • Beroendeframkallande