Destiny 2

Av i i Recensioner, 5 Mer

Destiny 2: Forsaken

Forsaken är en stor expansionen till Destiny 2. Roger har spelat och har koll på om Forsaken tillför något till Destiny 2 eller inte.

Destiny var aldrig ett spel som jag fastnade för. Visst var det vackert och Bungies känsla för strider var lika fantastisk som i Haloserien. Ändå greppade det mig aldrig och det berodde mycket på avsaknaden av en riktig kampanj. Man kastades in i en uppsjö av saker som man inte hade någon aning om hur de fungerade. Sen hände något. Destiny 2 släpptes och vi fick en ordentlig kampanj med grymma mellansekvenser och ett spelsystem som förklarades på ett mer pedagogiskt sätt. Självklart är det hemliga och oförklarade en del av Destinys kärna och det köper jag. Det enda jag begärde var lite backstory och en liten aning om hur spelsystemet fungerade. Det fick jag i uppföljaren och sedan dess har spelserien bara växt i mina ögon. Vi har fått två mindre expansioner som både har expanderat dess universum men också infört ännu mer saker som gör spelet mer lättillgängligt och förståeligt. Nu har den första stora expansionen släppts och jag fortsätter att imponeras.

I Forsaken bjuds vi på ännu en grym och varierad kampanj, nya strikes, en ny raid samt ett helt nytt multiplayerläge kallat Gambit. Utöver detta så har både lootsystem och vapen fått sig en uppfräschning. Vi börjar med kampanjen.

Efter ett misslyckat uppdrag dödas din gamla vapendragare Cayde-6 av Uldren och hans 8 baroner. Det är en tung och mörk inledning men också brutalt välspelad där tempot är högt och striderna är lika underhållande som vanligt. Jag spelar på PC och gång på gång slås jag av hur smidigt och väloljat spelet känns med mus och tangentbord. Detta gör att allt flyter på otroligt bra och gör spelet så fantastiskt underhållande att spela. Efter den tragiska inledningen bestämmer sig din Guardian för att hämnas Cayde’s död genom att söka upp och förgöra dessa åtta baroner och deras ledare Uldren. Just detta är ett drömscenario för mig och många som älskar kampanjer i spel. Här får vi i vilken ordning vi vill välja vilken boss vi ska leta upp och varje uppdrag tar oss igenom olika delar av det nya området kallat Tangled Shore. Detta område består av olika stenformationer som sitter ihop på olika sätt. Detta kanske inte låter så häpnandsväckande men har man spelat Destiny så vet man vilken talang utvecklarna har när det gäller art-design och miljöer.

Jag ska inte gå in för mycket på kampanjen utan jag kan bara glatt meddela att jag hade otroligt roligt med den och variationen på de olika bossarna var ett välkommet initiativ. Istället för att bara tömma magasin efter magasin så är vi här tvungna att lista ut hur de ska besegras och det kan vara allt ifrån att desarmera minor i en hektisk miljö till en fartfylld Sparrowjakt. Vi får också bekanta oss med en ny sorts fiende som kallas Scorn. Dessa använder ofta eld som vapen och erbjuder en efterlängtad variation i fiendedesignen. Som om inte det vore nog så introduceras vi till ett nytt vapen, nämligen pilbåge. Personligen så har jag alltid varit svag för pilbågar i spel så dessa användes flitigt av mig genom hela kampanjen.

Utöver kampanjen så får vi också nya strikes och detta är också en av sakerna som jag tycker Bungie gör bättre och bättre. Har du inte några polare i närheten så hittar spelet några åt dig och numera kan man också själv välja vilken strike man vill spela genom att besöka de olika planeterna. Ett välkommet inslag definitivt.

PvP (player vs. player) har aldrig lockat mig speciellt mycket i Destiny men i Forsaken bjuds vi på det nya läget Gambit som jag faktiskt har lagt en hel del tid på. Här spelar man i lag och skall samla på sig energikulor genom att döda fiender. Dessa kulor plockar man på sig och tömmer i en speciell behållare. Dör du med kulor på dig så tappar du alla och får börja om så det gäller att inte bli för girig. När behållaren är full så dyker en boss upp som skall besegras. Den som först har besegrat sin boss vinner omgången. Det finns dock några saker man kan göra för att förstöra för sina motståndare. Ibland får man möjlighet att invadera deras läger och på så sätt ställa till med djävulskap. De måste ta död på inkräktaren innan de kan fortsätta samla energikulor. När bossen sen är framkallad så finns det möjlighet att utföra vissa uppdrag för att fylla på sin motståndares bossmätare. Allt detta gör Gambit till ett riktigt roligt multiplayerläge som jag rekommenderar väldigt mycket.

Det har som jag nämnde ovan skett lite förändringar med lootsystemet och det är också numera möjligt att välja vilken vapenkombination man vill i sina vapenslots. Vill man ha tre pilbågar så går det alldeles utmärkt till exempel. Vi får också nya super-abilities till våra subklasser vilket gör variationen ännu bättre när man ska utforma sin karaktär. Det skall sägas att jag absolut inte är någon Destiny-expert utan jag håller fortfarande på att lära mig om både spelsystem och dess innehåll. Som relativt ny i sammanhanget så kan jag bara berömma Bungie för att de har gjort det mesta mer lättillgängligt för nya spelare. Det finns fortfarande några skavanker när det kommer till vägledning som jag skulle vilja se lite mer utvecklat dock. Ibland finner man sig vilse och har ingen aning om vad man skall göra för att ta sig vidare.

Jag kan med största säkerhet säga att Destiny 2 är ett av de vackraste spelen denna generation och i Forsaken få vi ta del av ännu större och snyggare områden. Jag fullkomligt älskar de färgsprakande miljöerna och varenda liten sten känns placerad med största möjliga precision för att allt ska få en samhörighet. Förutom de himmelskt vackra mellansekvenserna får vi nu också besöka ett av de mest spännande ställena i seriens historia, The Dreaming City. Detta ställe är fyllt utav pussel och mysterier som kommer att få varenda Destinyspelare att dregla. Det är också här som spelets raid utspelar sig men den får jag återkomma till då jag inte har haft möjlighet att testa den ännu.

Destiny 2 fortsätter att leverera spännande innehåll. Jag hade aldrig trott att jag skulle lägga ner massvis med timmar i denna spelserie men kombinationen av bra kampanj och fantastiskt gameplay blir det nästan beroendeframkallande roligt att spela. Att spela tillsammans med vänner fungerar jättebra och att bara hoppa in i sin kompis spelsession fungerar smärtfritt. Med ett soundtrack som slår det mesta i spelväg och en underbar design är det en fröjd att se sina stats öka i stadigt tempo. Destiny 2: Forsaken är utan tvekan det bästa jag har spelat i år än så länge.

Det Bra

  • Mer lättillgängligt
  • Snyggast i år
  • Gambit-läget

Det Dåliga

  • Opedagogiskt ibland
9

Skriven av: Roger Nilsson

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Det 13 år gamla World of Warcraft får ännu en expansion. Har Blizzard lyckats förnya spelet? Viktor har svaret på d… https://t.co/6jGCb0kyrc
Fresh ‘N Rebels nya hörlurar Clam har snygg design och aktiv brusreducering. Hur är ljudkvaliteten och komforten?… https://t.co/K61y3S4HHY
Bamboo Slate från Wacom är ett smart anteckningsblock för dig som snabbt behöver överföra vanliga anteckningar till… https://t.co/FGHAIb3rEi