Destiny

Av i i Recensioner, 6 Mer

Destiny: The Taken King

Den tredje expansionen till Destiny är här. Det är inte Destiny 2.0, men nära. Åtminstone enligt GameElites skribent Viktor.

För ett drygt år sedan sprang jag genomvåt över bron till Skeppsholmen i Stockholm. Regnet smattrade mot min jacka när jag kom in genom porten till Bergrummet. En underjordisk bunker och utställningssal där både terrakottakrigare och Ming-vaser delat rum. Den kvällen var det dock fyllt med två saker, nördar och Destiny. Spelet skulle till att släppas till allmänheten och GameElite hade sin representant på plats.

Idag, ett år senare, släpps spelets tredje och största expansion, The Taken King. Expansionen bygger vidare på Destinys berättelse genom att introducera Oryx, far till den fallne Crota. Oryx är en demonisk krigsherre med en ofattbar styrka och ett klart hämndmotiv. Personligen så spelade jag varken The Dark Below eller House of Wolves, så jag känner mig falskt anklagad av Oryxs hämndbegär. Med inställningen att jag skulle behöva städa upp efter den knipa som andra ”hjältar” försatt galaxen i så löd jag ändå rådets kall. Handlingsmässigt är The Taken King ett snäpp över vad Destiny levererat tidigare. Skådespeleriet sätter en hög nivå för spel idag även om jag personligen saknar Peter Dinklage som rösten till Ghost. Nathan Fillion (känd från bl.a. Doctor Horrible) gör en god insats som Cayde-6 och lyfter de scener han är del av. Jag önskar att kampanjen hade varit längre, men Destinys styrka har alltid legat i dess återspelbara delar.

The Taken King är mer än en vanlig expansion. Bungie har tagit detta tillfälle att skapa Destiny 2.0. Både spelets loot-system, level-cap och light-system har alla fått uppgraderingar. Loot är nu mer frekvent, intressant och tillgänglig för spelare. Light kommer inte längre från specifika föremål utan är lite mer som WoWs ”combined item level”. Det är ett medelvärde av hur bra din utrustning är, vilket är ett bättre värde för matchmaking och ”du måste vara åtminstone så här awesome för att spela”-begränsningar. Alla ändringar ser jag som positiva, vilket inte är ofta man kan säga om expansioner. Självklart finns det även fler strikes och pvp-banor, så The Taken King är välfyllt för den som tycker om de många olika aspekter av Destiny som finns.

Varje klass har fått en tredje sub-klass, vilket är en stor förändring. Jag spelar själv Hunter och fick prova på sub-klassen Nightstalker. En void-inställd klass som verkar mer anpassad för PVP och co-op än PVE i min mening. Super-attacken Shadowshot binder motståndare och gör medelstark skada, men är svår att träffa med och ger inte samma hårda påverkan som ewempelvis Golden Gun. Jag tror säkert att den är coolare i andra spel-mode, men jag var inte imponerad. Många gånger så missade attacken helt och med tanke på hur lång tid attackerna tar att ladda upp så använder jag hellre något mer tillförlitligt. Det är dock väldigt kul att se att Bungie expanderar spelet på detta sätt. Nya subklasser är väldigt välkommet och ger mer utrymme i ett spel som annars varit för smalt i karaktärsinställningarna för att klassas som ett RPG, även om det varit väldigt brett i jämförelse med andra FPS.

The Taken King är som roligast när man spelar det tillsammans med någon. Den nya raid som kommer med expansionen är klimaxet är dock låst till sexmanna lag. Detta är förvisso inget nytt i raid-sammanhang. Som kronisk ensamvarg har jag missat både Illidan, Onyxia och The Lich King i WoW just för att jag inte har tillräckligt med spelande vänner. Det är tråkigt att missa slutstrider så pass regelbundet och med den typ av matchmaking som borde finnas idag borde inte detta vara ett problem längre. Destiny faller tyvärr kort här. Endast den med ett halvdussin vänner som alla spelar samtidigt har tillgång till den riktiga slutstriden.

Sammanfattningsvis är The Taken King en mycket välkommen uppdatering av förra året populäraste spel. För den som gillade Destiny så finns det mycket mer att hämta i ett snyggt och uppdaterat paket. Jag är mycket glad att Bungie verkar ha tagit till sig av den feedback de fått under året och gjort flera positiva förändringar i spelsystemet.

Det Bra

  • Bättre story
  • Nya subklasser
  • Bra PVP-banor

Det Dåliga

  • Kort kampanj
  • Sista striden endast raid
  • Aningen repetitivt
8

Skriven av: Viktor Larsson

Inga kommentarer än.

Kommentera

Kort Om GameElite

GameElites resa är lång. Allt startade i juli 1997 då Barnens Multimedia lanserades och år 2000 bytte sajten namn till RecLandet, en förkortning för RecensionsLandet. År 2005 bytte vi till vårt nuvarande namn, GameElite, och sajten fick en ny, uppfräschad design.

Vi ville med det profilera oss med vår huvudsakliga sysselsättning – spel. Designen från 2003 byttes inte förrän 2016 och hade vid det laget blivit rejält åldersstigen. Läs gärna mer om oss...

Tweets

Nintendo har dammat av Mario & Luigi: Superstar Saga för att passa Nintendo 3DS. #BowsersMinions… https://t.co/bmfVjwvNCL
Göteborgsbaserade indiestudion Skyglobin avslutar nu sin trilogi The Journey Down. Vad väntar Bwana och hans vänner… https://t.co/a9m5dNOpdv
Beetlejuice är en mycket excentrisk och busig figur, vilket borde passa bra in i LEGO-universumet. #Legodimensions… https://t.co/byC1Z34XUN