Diablo III

Diablo III

Det bästsäljande spelet Diablo III gavs ut för över ett år sedan till PC och inte förrän nu får konsolägare chansen att göra mos av demoner, odöda och andra fantasymonster.

Å andra sidan är ett år kanske inte så lång tid med tanke på att Blizzard tog hela tolv år på sig mellan tvåan och trean i Diabloserien. Att Blizzard har dissat konsolspelare totalt genom åren och gjort de två första Diablo-spelen datorexklusiva gör att många konsolspelare suttit som på nålar för att äntligen få spela Diablo III.

Jag har inte spelat Diablo III på någon dator så jag kan tyvärr inte jämföra konsol- med PC-versionen. Det kanske vissa av er ser som en svaghet, men nu kan jag istället koncentrera mig fullt ut på hur Diablo III fungerar på konsol. Det finns ju alltid en farhåga att en portning från dator till konsol inte ska bli så lyckad, främst beroende på att kontrollen skiljer sig så mycket åt. Jag kan dock lugna alla oroliga spelare med att kontrollen fungerar mycket bra i Diablo III. Diablo III känns som helgjuten på PS3:an förutom att spelet laggar ganska frekvent.

För er som inte känner till spelserien så är Diablo III ett hack ‘n’ slash rollspel som utspelar sig i en fantasyvärld. Jag minns med glädje tillbaka på tidigare spel i serien och på en annan av mina favoritserier, Baldur’s Gate som är en liknande spelserie. Att hacka och skiva hundratals och åter hundratals monster må låta enformigt, men jag älskar dessa båda serier.

Tjugo år har gått sedan demonerna kastats ut från världen Sanctuary. De onda krafterna är dock tillbaka och spelet börjar med att du måste rädda den unga Leahs morbror Deckard Cain från undergång sedan en komet öppnat helvetets portar i Deckards hus och tagit med sig honom ner i underjorden. Plötsligt översvämmas världen av odöda, demoner, bestar och annat som gör livet surt att leva. Du anländer till den belägrade staden New Tristam som du sedan använder som utgångspunkt för dina äventyr.

Först måste du välja klasstillhörighet och kön på din hjälte. Det finns fem klasser och eftersom samtliga har olika egenskaper så kommer spelsättet att skilja sig en del åt beroende på vilken klass du väljer. När du nått level 10 så kan du även välja en så kallad hardcorekaraktär.

Barbaren (barbarian) förlitar sig helt på sin styrka. Hans vrede ger honom speciella och kraftfulla attacker och han, liksom munken (monk), förlitar sig på närstrider. Munken är dock lite snabbare och har inte riktigt samma styrka. Demonjägaren (demon hunter) är inte lika förtjust i närstrider utan använder hellre pilbåge, handgranatliknande bomber och armborst. Häxdoktorn (witch doctor) är en shaman som gillar voodooliknande förmågor medan trollkarlen (wizard) mest använder magi såsom eld och blixtar och kan bland annat teleportera sig själv kortare sträckor.

Allt eftersom man levlar upp sin karaktär låser man upp en mängd olika förmågor (skills) som man tilldelar handkontrollens olika knappar. Det finns sex grupper av aktiva förmågor och tre passiva. De aktiva tilldelas olika knappar för exempelvis primära attack, defensiv, magi och sekundär attack. Då det totalt finns fyra olika förmågor att välja mellan till varje knapp och då förmågorna går att uppgradera kan man skräddarsy sin karaktär på en mängd olika sätt vilket verkligen ger ett bra djup åt spelandet. Ett exempel på förmågor är att barbaren som via magi kan dra till sig en fiende och försvaga honom. Ett annat exempel är att häxdoktorn som kan framkalla två hundar som strider med honom.

Det finns även mängder av vapen, klädesplagg, rustningar och annat i Diablo III. Ett bälte kan exempelvis göra så att du återskapar liv när du har ihjäl en fiende medan en amulett kanske ökar mängden guld du hittar. Ett vapen gör inte bara skada och en rustning skyddar inte bara utan de kan ha en mängd andra egenskaper som att de ökar din snabbhet, livskraft eller din vishet. Att det finns så många föremål med så många olika egenskaper gjorde att jag la ner ganska mycket tid på att hitta den rätta kombinationen av föremål för att bli så bra som möjligt.

Föremålen och vapnen får man på olika sätt. Exempelvis tappar de fiender du besegrar föremål och det finns kistor lite var stans med värdefullt innehåll. Dessutom stöter man på handelsmän, dels i New Tristam men även runt om i Sanctuary. Man kan även ta med sig föremål till smeden som smälter ner dessa och skapar nya vapen, rustningar och annat användbart. Auktionshuset som fanns i PC-versionen har emellertid skrotats så nu kan man inte köpa föremål av andra spelare.

Det finns inte bara mängder av föremål utan det kryllar verkligen av fiender i Diablo III. Att möta 10-20 eller ännu fler på en gång tillhör spelarens vardag. Tack vare att det finns många olika typer av fiender och då dessa är fantasifullt utformade tröttnar man aldrig på att mosa otyg. Här finns vandrande träd, spöken, teleportörer, djävulslika demoner och mycket mera.

Även landskapet och miljöerna är fulla av variation. Även om du spelar om spelet på en högre svårighetsgrad så kommer du att besöka platser du inte sett förut tack vare att delar av banorna skapas av en slumpgenerator. Jag gillade exempelvis ett ställe som hette Agony speciellt mycket. Här fanns bland annat djävulska fällor, tortyrredskap och demoner som kom upp ur brinnande hål.

Kontrollen fungerar som sagt riktigt bra. Man når såväl förmågor och föremål från ett cirkelformat gränssnitt som är riktigt lätt att använda. Och tack vare att varje knapp är ”programmerbar” med en viss typ av förmågor så är det lätt att sätta sig in i och lära sig kontrollen. En annan bra detalj hos kontrollen är att man använder den högra styrspaken för att rulla undan fienden. Det är mycket användbart för att undvika fientliga attacker.

Höjdpunkten i Diablo III är möjligheten för upp till fyra personer att spela tillsammans i ett co-op-läge. Vänner och främlingar kan hoppa in och ur spelet när som helst och det går att spela såväl online som lokalt framför en konsol. Fast det blir väldigt rörigt om man spelar fyra på samma konsol.

Det finns mängder av förmågor, vapen, fiender och platser att utforska vilket verkligen ger variation åt slaktandet av monster. Diablo III är ett grymt bra spel som bara växer och växer hela tiden med tuffare fiender, grymmare vapen och häftigare förmågor allt eftersom man spelar. Att samarbeta med kompisar är som sagt spelets höjdpunkt. Vill du dessutom klara spelet på samtliga svårighetsgrader så har du mycket att göra med åtskilliga timmars spelande. Synd bara att spelet hackar av och till. Det gör att spelet inte får full pott i betyg utan Diablo III får nöja sig med en nia.

• Variationsrikt
  • Många timmars speltid
  • Kontrollen fungerar mycket bra på konsol