Diablo III

Av i i Recensioner, 7 Mer

Diablo III: Ultimate Evil Edition

Det har tagit ett tag innan ägare av Playstation 4 och Xbox One fått möjligheten att spela Diablo III. I denna version som ska innehålla den ultimata ondskan ingår även expansionen Reaper Souls.

Jag testade Diablo III till Playstation 3 för snart ett år sedan. Eftersom jag älskade Diablo III blev jag, och säkert många med mig, besviken när expansionen (eller DLC som det kallas när du laddar ned det från internet) Reaper Souls enbart släpptes till PC i mars. Det är först nu som Reaper Souls släpps till konsol. Ägare till Playstation 4 och Xbox One har över huvud taget inte kunnat spela Diablo III förrän nu. Har du spelat Diablo III på Playstation 3 eller Xbox 360 kan du emellertid ladda ner din karaktär från tidigare till nästa generations konsol och fortsätta spela där du var. Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition innehåller såväl grundspelet Diablo III som expansionen Reapers Souls samt några förändringar som inte funnits med tidigare8.

Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition har en stark handling med riktigt bra skådespeleri. Allt börjar med att någonting likt ett eldklot faller ner från skyn och förstör den gamle, vise gubben Deckard Cains hus. Hans barnbarn Leah tar hjälp av dig för att ta reda på vad som hänt. Det visar sig att Diablo, ett av de tre stora hoten mot världen, kommit tillbaka och därmed börjar din jakt på ondskans alla företrädare. En apokalyps närmar sig nämligen med stormsteg. Efter fyra akter tar spelet till synes slut då man besegrat Diablo. Det är här som det ursprungliga Diablo III slutar. Expansionen Reapers Souls tillför dock en femte akt med nya fiender, eller är det Diablo som återuppstått? Denna akt är lika välgjord som grundspelet, eller faktiskt till och med något bättre. Jag tycker nämligen att det är lite bättre sting i den femte akten jämfört med övriga.

Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition är ett hack ‘n’ slash-spel i sin sanna mening. Här stöter du på en otrolig mängd elakingar. Om du inte redan har araknofobi så hittar du grottor i spelet som verkligen försöker ge dig denna fobi. Här finns även skorpionliknande varelser som väller fram som en råttinvasion samtidigt som de tjattrar likt apor samt gravar ur vilka skelett och odöda kravlar upp. Små, fula varelser vilka är ettriga som ilskna getingar flödar fram mot dig. Här finns även bestar, spöken, gigantiska trollsländor, järnvargar, vandrande träd och mycket mera att slåss mot.

Spelet verkligen uppmuntrar spelaren till att döda så många som möjligt eftersom man får högre XP (experience points) om man dödar 10, 20, 30 eller om möjligt ännu fler på en gång. Det gjorde att jag gärna lockade med mig fiender för att på så sätt få fler att slakta (ja, det är slakt) samtidigt. På vissa ställen fanns verkligen många fiender. Kan du komma upp i hundra dödade under en och samma sammandrabbning? Mitt rekord är 125. Att begå sådana här massakrer är ett jättebra sätt att snabbt bygga upp XP och därmed också levla upp sin kämpe på.

Som rollspel är Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition fantastiskt med nästan hur många möjligheter som helst att bygga upp sin gubbe (eller gumma) på. Man startar som en av sex raser/kämpar – barbarian, crusader, monk, wizard, demon hunter eller witch doctor. Skillnaden mellan de olika kämparna är såpass stor att det uppmuntrar till att spela om spelet med andra kämpar senare.

Det finns även många förmågor (skills) att låsa upp som på en mängd sätt ger dig fördelar i striderna. Det är dock inte nog utan det finns också en fruktansvärd massa vapen, skydd och andra föremål. Dessa hittar du ute på slagfältet när du plundrar fienden eller så kan du köpa dem av någon handlare alternativt smeden. Själva plundringssystemet (loot) var inte speciellt bra i grundspelet. Man fick nämligen alldeles för mycket grejer och mycket av dessa var mest skit. Det har man rättat till i Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition. Numera finns färre, men bättre grejer att plundra än tidigare. Det finns för övrigt även fler möjligheter för smeden nu än tidigare när det gäller att skapa nya vapen och föremål. Dessa ger dig som spelare en mängd förmågor. Variationen mellan föremålen är enorm. Jag byggde exempelvis upp en kvinnlig korsfarare (crusader) som inte bara var stark utan även kunde läka sig själv med hjälp av helande förmågor hos vapen och skyddsutrustning.

Världarna är ganska stora, eller åtminstone känns de så om man bestämmer sig för att mangla ner alla fiender och undersöka varenda vrå i spelvärlden vilket jag gjorde. Jag provade även vid några tillfällen att undvika fienden och ta mig igenom banorna så fort som möjligt. Då visade det sig att världarna inte vara så stora som jag först tyckte. Denna sistnämnda teknik är dock inte att rekommendera eftersom du då inte levlar upp din kämpe tillräckligt fort vilket efter ett tag resulterar i en alltför klen kämpe. Mitt råd är att mangla så många fiender du kan. Det ger inte bara XP utan är dessutom kul.

Man får besöka en stor mängd grottor och andra platser. Om du återkommer till en plats där du tidigare röjt bort alla fiender ska du inte bli förvånad över att fienden är tillbaka och att platsen inte är sig lik. En av styrkorna i Diablo III och dess expansion är nämligen att grottor med mera till viss del slumpas fram. Det gör att om man behöver gå tillbaka i spelet för att exempelvis bygga på XP så känns inte spelet lika enformigt som det hade gjort om banorna sett likadana ut från gång till gång.

Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition kan med glädje spelas ensam, men spelets allra största styrka är samarbetsmöjligheterna. Ni kan vara upp till fyra personer som tillsammans går på korståg mot det onda. Detta funkar jättebra och är kanonkul. Antingen gör ni det online eller offline. Givetvis ökar glädjen att spela tillsammans än mer om man spelar lokalt i samma rum. Tänk dock på att spelet lätt blir en kaosartad tillställning då fienderna aldrig tycks sina och om ni är fyra som spelar samtidigt blir det än rörigare än om man spelar ensam. Det finns dock en räddning – ett tryck på R3 och du lyser upp och kan hittas i all röra på skärmen

Nu har jag mest skrivit om Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition som ett eget spel. Du som spelat Diablo III tidigare undrar kanske vad som är nytt Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition. Först och främst har spelet nu en extra akt. Dessutom är max level numera 70. Det har tillkommit en spelbar hjälte, nämligen korsfararen (crusader). Dessutom har det bland annat tillkommit nya förmågor och föremål. Plundringssystemet har som sagt blivit bättre. Istället för kvantitet har man nu satsat på öka kvaliteten på de saker man hittar. Det finns heller inget auktionshus som fanns i PC-versionen. Så du behöver inte oroa dig för att bli skinnad av köp inifrån spelet. Sedan finns ytterligare ett gäng förändringar som jag inte tar upp nu.

Sammantaget medför alla förändringar att Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition blivit betydligt bättre än originalspelet men trots allt är det bara en expansion. Har du spelat Diablo III på dator eller en äldre konsol? Tänker du i så fall köpa Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition till Playstation 4 eller Xbox One? Då måste jag avråda dig. Spelet är inte värt 600 kronor om man bara ser det som en expansion. Köp då hellre (spelet) expansionen till din äldre konsol alternativt PC. Däremot är det ett givet köp för dig som aldrig tidigare spelat Diablo III. Det är ett fantastiskt spel trots, eller kanske tack vare, kaoset som uppstår. Om du äger en äldre konsol så är Diablo III: Reaper Souls – Ultimate Evil Edition billigare och därmed mer prisvärt även för dig som har grundspelet. Hur är då skillnaden mellan Diablo III till PS3 och till PS4? Jo, det har gjorts stora framsteg grafiskt och ljudmässigt. Spelmässigt är det annars samma spel med tillägg av en expansion.

• Fantastisk spelkänsla
  • Tonvis med uppgraderingar, föremål med mera
  • Samarbetsläget