Diablo III

Diablo III: Rise of the Necromancer DLC

Nu kan vi återse necromancern i Diablo III, en ypperlig magiker som rätt använd lämnar spår av lik efter sig.

Det unika med Blizzards spel är hur otroligt lång livslängd de har. I princip alla deras spelserier spelas aktivt idag av miljontals spelare även fast det gått många sen flera av spelserierna haft sin senaste release. Diablo III släpptes för över fem år sedan men spelet känns fortfarande relevant och levande idag.

Jag har provspelat den nya klassen Necromancer som har starka influenser av klassen med samma namn från Diablo II. I det gamla spelet var klassen en skicklighetsstyrd magiker med förmågan att skapa en så pass stor armé att det fick spelet att gå på knäna av all skärmrendering. Necromancer i Diablo II var inte en av mina favoritklasser om jag ska vara ärlig. Jag tyckte inte om att behöva återskapa min armé om och om igen eller stora delar av necromancerns skill-tree. Jag tror att min kärlek till sorceress-klassen gjorde att jag aldrig gav necromancer mycket uppskattning.

I Diablo III är necromancer en snabb och kraftfull magiker som känns som en upphottad version av vad vi såg i Diablo II. Fokusen på döda fiender som en resurs finns definitivt kvar och necromancerns ofrivilliga följeslagare är mycket mer lättskötta. Klassen använder primära spells som bone spikes och siphon blood för att generera essence, en typ av statisk mana som varken försvinner eller genereras över tid. Essence används för kraftfulla attacker och för att skapa de kraftfullaste följeslagarna. Att spela necromancer framgångsrikt handlar mycket om att vara medveten om sina resurser och använda dem väl för att hålla det flow i spelet som Diablo III belönar så väl. Den viktigaste resursen är dock fienderna själva, eller i varje fall de lik som de lämnar efter sig. I Diablo II var corpse explosion en ikonisk förmåga som även var viktig för necromancerns förmåga att behålla sin styrka på högre nivåer. I Diablo III är förmågan inte bara ikonisk, utan en vital del av klassens spelstil. Varje lik som ett monster lämnar efter sig kan användas antingen för att återfå essence, för att göra skada eller skapa nya följare. Det vanligaste är dock att bara spränga sin väg genom banorna med hjälp av corpse explosion. Det räcker med ett corpse i en grupp av monster för att göra ordentlig skada. Helt plötsligt finns det två lik till. Bäst att spränga dem också. Åh! Ytterligare två lik. Boom, boom, boom! Som jag skrev tidigare är det just denna typ av flow som, i min mening, blivit så synonym med Diablo III. Det är en skön känsla att skära sig fram genom horder av fiender som en ljussabel genom vattenmeloner men fortfarande känna sig utmanad. Det är just detta som Diablo III lyckats så bra med att fånga.

Utöver den nya klassen följer ett par ytterligare ändringar med patch 2.6 av Diablo III. Det hela känns som en mini-expansion. Ett par nya områden, ett nytt spel-mode vid namn ”challenge mode” som får nytt innehåll varje vecka och såklart den nya klassen. Det nya sättet som Blizzard och andra spelföretag levererar innehåll på är svårare att definiera och ruta in än den klassiska modellen med spel-expansion-expansion som varit så vanlig under 00-talet. Nu ser vi content-patches, balansändringar och micro-releaser som förstärker och förändrar de spel vi älskar. Diablo III har varit ett utmärkt exempel för detta under de senaste fem åren. Stora delar av spelet har tillkommit och försvunnit med uppdateringar och även om det är svårare att få översikt på spelet som en helhet så tycker jag att det är mycket positivt. Ett levande spel med uppdaterat innehåll och dedikerade utvecklare är precis vad jag vill ha ifall jag ska fortsätta spela ett spel flera år efter att det har släppts, även om det ofta kommer med en monetär kostnad.

Det är svårt att sätta betyg på något som detta. Spelmässigt är necromancer rolig att spela och en uppskattad throwback till Diablo II, men dess gameplay är inte så radikalt annorlunda från de existerande klasserna. Ifall man som spelare fortfarande spelar Diablo III så tror jag att €15 kommer att vara väl spenderade pengar för att få ytterligare en klass och lite roliga cosmetic items, men den samma kostnaden kommer nog att hålla många gamla spelare från att plocka upp spelet igen och uppleva det nya innehåll som har lagts till.

• Snygg och rolig klass
  • Tydliga Diablo II referenser
  • Bra flow i gameplay