Dinofour

Dinofour

Fyra söta dinosaurier letar alla efter det älskade dinosurieägget. En kan flyga, en flytta stenblock, en byta gravitation och en spruta eld. Kan du leda dem rätt?

Titeln, Dinofour, är verkligen träffsäker. Här har du kontrollen över fyra gulliga dinosaurier i en pixelbaserad och retrodoftande spelvärld. Du spelar med en av dem åt gången och måste utnyttja deras egenskaper på rätt sätt. Fast det är inte på alla banor som du har samtliga dinosaurier ibland får du till och med nöja dig med bara en av dem.

Dinosaurierna har alla olika färg vilket gör det lätt att veta vem som har vilka egenskaper. Den gröna dinosauren kan flytta stenblock. Det kan vara bra för att skapa en plattform så att man kan hoppa högre. Stenblocket kan också användas för att trycka på knappar och på så sätt öppna dörrar. Den orange dinosaurien sprutar eld. Perfekt för att smälta is eller för att bränna fiender i rumpan. När du behöver ändra gravitationen ska du använda den lila dinosaurien. Då åker du upp i taket och hamnar upp och ner. Ett perfekt sätt att ta sig förbi fiender eller partier med spikar. Slutligen till den blå dinosaurien. Den kan flyga, fast bara kortare sträckor. Genom att trycka på hoppknappen upp till fyra gånger flyger den högre och högre. Rätt tajming behövs om man vill nå maximal höjd. Att flyga är mycket användbart som du säkert förstår.

De roligaste banorna är helt klart de där man byter mellan samtliga fyra dinosaurier. Det är enkelt att byta mellan dem men du måste stå ansikte mot ansikte med den du vill byta till. När man väl bytt dinosaurie lämnas denne kvar på platsen och man kan återkomma dit senare om det behövs för att byta tillbaks. Fast, det är inte alltid man ska byta så fort man får syn på en ny dinosaurie. På ett ställe (en väldigt tidig bana) bytte jag min gröna dinosaurie mot en eldsprutande och glad i hågen sprang jag och smälte lite is. Det visade sig att jag behövde ställa något på en knapp för att öppna en dörr innan jag kunde hämta ägget. Nu var den gröna dinosaurien oåtkomlig. Så det var bara att börja om från början och innan jag bytte till den eldsprutande draken fick jag använda den gröna för att knuffa en sten ner på knappen. Så kan det gå. Omöjligt att veta från början och bara att prova sig fram.

Inzoomningen på banorna är ganska hög vilket innebär att du bara ser en liten del av spelplanen. Det finns dessutom ingen karta som ger dig överblick. Det betyder att du aldrig vet vad som väntar dig när du startar en bana för första gången. Det innebär också att du ofta måste prova dig fram. Du kanske måste byta gravitation i blindo och om du gör fel kan du hamna mitt bland spikar som dödar dig omedelbart. Nästa gång vet du att du skulle gjort annorlunda. Dinofour är dessutom oförlåtande. Minsta misstag leder till döden och omstart av banan. Därför blir det mycket att prova och se vad som händer. Ibland gång på gång innan man får in rätt tajming eller använder rätt dinosaurie. Inget för den otålige med andra ord. Men, då banorna är väldigt korta – mellan 15 sekunder och en minut för de flesta banor – så är det inte hela världen att behöva börja om från början. På vissa ställen är dock spelet väl tålamodskrävande. Som exempel kan jag nämna att jag på en bana gick för snabbt vid första försöket. När jag kom fram till fienden så kunde jag nämligen inte döda den eftersom den hade fel position. Istället fick jag starta om och gå saktare. Problemet var att plattformarna under mig försvann vilket gjorde att jag var tvungen att gå i precis rätt takt för att komma fram till fienden i rätt ögonblick.

Dinofour är ett retroinspirerat spel fyllt till bredden med pixlar och sprites (det senare är hur animationerna byggs upp). Allt är gulligt på sitt sätt, till och med de eldsprutande fienderna. Jag tycker att man har lyckats fånga pixelandan på ett bra sätt men trots det känns Dinofour som ett aktuellt och absolut inte som ett förlegat spel.

Jag gillar Dinofour. Det är ett spel med korta, intensiva banor där ditt tålamod att spela om samma bana om och om igen ofta ställs på prov. Att aldrig få någon överblick över banorna kan ibland kännas frustrerande men är en del i spelets charm. Fast, varför sitter A- och B-knapparna så långt ifrån varandra på en surfplatta (det funkar bättre på en mobil)? Jag har missat A-knappen flera gånger med en plötslig död som följd.

• Charmiga dinosaurier
  • Att byta mellan dinosaurierna
  • Finurliga banor