Diplomacy

Diplomacy

Intriger, allianser och knivhugg i ryggen har plötsligt blivit vardagsmat för mig. Jag har nämligen ägnat den senaste tiden åt att spela Diplomacy, ett strategispel med gamla anor. Det är svenska Paradox Interactive som har konverterat brädspelet och även om jag inte har spelat originalet så har jag skaffat mig ett visst hum om hur det ser ut nu. PC-varianten är nämligen uppbyggd precis som ett brädspel, både grafiskt och strategimässigt. Det är turordnad strategi som gäller och det är invecklat. Åtminstone för oss nybörjare på spelet.

Förhandling en hjärtefråga

Det inleds med en tutorial som aldrig tycks ta slut. Det är mycket läsande (på engelska) och lite klickande och en hel del upprepningar. Du får lära dig att förflytta dina arméer, var och när du får bygga nya och viktigast av allt, du får lära dig att förhandla med dina grannar. Detta är hjärtat i Diplomacy. Utan att förhandla kommer du inte att komma långt.

Det är ytterligare sex nationer på kartan, alla förhandlar med alla och pakter sluts hit och dit. Det är inte nödvändigt att sluta pakter för all framtid, även om sådana finns. Bäst för stunden kanske bara är att utbyta tjänster. Du hjälper en granne att erövra ett landområde och i gengäld låter han dig ta ett annat utan att lägga sig i. Om du vill erbjuda en granne en sådan här pakt så väljer du spelare och målar upp ett scenario på din karta.

Du kan här även ”flytta” din grannes arméer. Alla trupper får istället för heldragna pilar nu streckade sådana som visar att det är förslag på vart du vill att de ska förflyttas. Går grannen med på förslaget betyder detta inte att det måste bli så. Som jag nämnde ovan har knivhugg i ryggen blivit vardagsmat för mig. Det går alltså att bryta en pakt men det är dumt att göra om inte väldigt mycket står på spel. Bryter du en pakt får du antagligen en ihärdig fiende som aldrig mer vill lita på dig. Så här fortsätter det, det finns mängder med sätt att förhandla på och jag är knappast fullärd ännu.

Årets gång

Spelet är uppdelat i vår och höst. Varje säsong är sen ytterligare uppdelad i några faser. Först kommer diplomati- och orderfasen, där du förhandlar och flyttar dina arméer. Därefter resolutionsfasen som tar hand om de konflikter som uppstår. Detta är den sega biten av spelet då alla konflikter zoomas in och datorn bestämmer vem som vunnit. Jag hade svårt för att få en överblick av vad som hände här och vad kameran fokuserade på, så jag fick titta runt efter denna fas för att kunna förstå vad som hänt.

Sen var det dags för reträttfasen där utknuffade arméer fick retirera. Om det var vår slutade säsongen här och det blev höst istället. Om det var höst hade du kommit till byggnadsfasen. Hade du varit duktig under året som gått och erövrat ett landområde med tillgångar blev du i byggnadsfasen berättigad att bygga nya arméer. Nya arméer kan endast byggas i de ursprungliga landområden med tillgångar som du hade vid spelets början, vilket vid dålig planering kan innebära att du inte alls kan bygga nytt…

Grafik och ljud

Grafiken påminner en del om Paradox Interactives tidigare spel med en lite gammaldags karta över Europa med tjocka gränslinjer och dova färger. Varje land har en avatar som när en konflikt inträffar poppar upp och visar med ljud och minspel vad de tyckte om det nyss inträffade. De känns alla lite stöpta i samma form och kan på sin höjd passera för lite småsöta. Inte småsött men direkt störande tyckte jag dock att deras ljud var när något inträffade. Ahh, grr, hrmm, osv. i all oändlighet utan någon variation fick mig att tröttna. Att deras minspel skulle ge mig en ledtråd om deras ställning, vilket jag innan har hört ryktas om, vet jag ingenting om. Jag hade nämligen fullt upp med att följa arméernas framfart på kartan och kom varenda gång på det efteråt. Bakgrundljudet var annars helt ok. Klassisk musik som fungerade utmärkt till spelet var inget att klaga på.

Hjälp mig ladda!

Nu känner jag att jag har klagat lite mycket på ett spel som jag egentligen gillade så jag ska bara avsluta med ett klagomål till. Ladda-funktionen fungerar inte på min dator (och för första gången på riktigt länge så sitter jag på en monsterdator så det är inte den är det är fel på)! Eller rättare sagt, den fungerar, fast på ett mysko sätt. När jag första gången skulle ladda ett spel, tryckte jag på Load game valde mitt spel och tryckte på Select. Sen hände ingenting. Jag väntade en stund, gjorde samma sak, men inget hände. Eftersom jag inte kommit så långt i mitt spel, suckade jag, gjorde samma inställningar som då för att börja om på nytt och tryckte på Start game (jag testade även att trycka på start game direkt efter att jag försökt ladda mitt spel men då sa den åt mig att välja spelare). Döm om min förvåning när jag trodde att jag hade startat ett nytt spel istället kom tillbaka till mitt gamla, sparade spel! Jag inser att jag kan vara helt ute och cykla och ha missat en alldeles uppenbar knapp eller nåt, men enligt manualen ska jag ha gjort rätt. Väldigt mysko.

Omdöme

Trots alla mina klagomål så är detta ett spel som jag faktiskt gillar. Det är grymt beroendeframkallande och så lätt att fastna i. Det är både lätt och svårt på samma gång, lätt att komma igång, enormt svårt att bemästra. Tyvärr är det ibland segt och tidsödande, jag tänker då främst på resolutionsfasen även om jag då aldrig behövde vänta på någon spelare att bli klar. Spelar du mot andra mänskliga spelare är det risk att du får sitta och vänta i en kvart på att någon inte kan bestämma strategi eller förhandlar hit och dit i en evighet. Strategin i spelet är dock klockren och AI:n på datormotståndarna gav helt klart motstånd. Spelet känns bitvis inte helt färdigt och kameran spelar mig några tricks ibland så jag kan tyvärr inte ge det mer än en sexa.

• Riktig rejäl strategi!
  • Lätt och svårt på samma gång

• Segt ibland