Dirt 5

Dirt 5

Rallymästarna Codemasters ligger inte på latsidan när det gäller sina racingspel. Förutom Dirt-serien ligger de även bakom Dirt Rally, Grid och innehar även licensen för F1. I Dirt 5 bjuder de på en blandad kompott av tävlingsgenrer vilket också innebär bilar av alla de slag. Jag har tagit mig an de flesta och har en hel del tankar om det hela.

Först och främst vill jag börja med att säga att jag verkligen älskar racingspel där fart och fantasifulla banor ligger i fokus. Jag vill kunna bränna rakt in i ett träd utan att kylaren går sönder och pyspunkan ligger nära till. Dirt-serien har mer och mer gått i den riktningen, speciellt efter att Dirt Rally släpptes som substitut. I seriens femte del är banorna ännu mer färgglada, bilarna är otroligt hållbara och spelets främsta fokus är ett ge spelaren en härlig åktur. Och med grenar som rallycross, gymkhana, sprint och rush som utspelar sig i en bra blandning av vackra miljöer njuter iallafall jag som racingfantast.

Något som är relativt nytt är att Dirt 5 har ett sorts kampanjläge där ett par överhajpade dudes driver någon form av podcast och presenterar varje tävling som tar storyn framåt. Detta är ingenting jag kommer att lägga på minnet och personligen så har jag lite svårt för den där ”dudebro-attityden” som speglar hela kampanjen. Som tur är påverkar det inte alla de underhållande race man får ta del av. Att slira runt i leran samtidigt som ett dynamiskt väderomslag bestämmer sig för att bjuda på ett ösregn är ofta svårslaget och även om jag inte är riktigt samt med bilfysiken i alla lägen så har jag roligt största delen av min tid med Dirt 5.

Jag vill dock ändå gå in lite djupare på själva bilfysiken eftersom jag tycker den förstör vissa av tävlingarna. Detta beror på att vissa bilar är betydligt mer svårstyrda än andra, inte på ett ”jag lär mig ju mer jag kör-sätt” utan det känns ofta som att jag inte har någon som helat kontroll på vad bilen kommer att göra härnäst. I vanliga bilrace på grus eller asfalt fungerar allt som jag förväntar mig men så fort jag sätter mig i en av spelets mer obskyra fordon så försvinner mycket av känslan av att jag är ett med min bil. Hur mycket jag än försöker så slutar det ofta med att bilen far iväg åt något annat håll än det som var tänkt just eftersom bilen gör lite som den själv vill. De tävlinar som jag hade överlägset jobbigast med var gymkhana. Jag kan inte minnas att jag ens för en sekund hade någon form av kontroll över min bil. Dessa tävlingar hoppade jag till slut över eftersom de gjorde mig förbannad och det är en känsla som jag inte vill att ett bilspel skall förmedla. Överlag så fungerade dock bilfysiken helt okej i de flesta fall, för att vara arkadracing.

Utöver karriärläget finns det ett klassiskt arkad, online samt ett läge som kallas Playground där du som spelare kan tillverka egna banor eller spela andras. Här kan man lätt roa sig ett par timmar då många av banorna faktiskt är riktigt roliga och otroligt fantasirika. Onlineläge är aldrig något som jag brukar uppskatta speciellt mycket då jag helst vill fokusera på karriärläget när jag spelar racingspel. Av det som jag provat så verkar det fungera som det ska och ni som tycker om att utmana era vänner kommer säkert finna glädje i det även här.

Eftersom Dirt 5 släpps till både de äldre och de helt nya konsolerna är det stor skillnad på hur spelet beter sig när det gäller grafik och bilduppdatering. På PS4 Pro där jag spelat mestadels föredrar jag faktiskt Quality-läget som får spelet att se vackrare ut men till bekostnad av bilduppdatering. Dock tycker jag att spelet flyter på helt okej men det märks att konsolerna börjar bli gamla så bilduppdateringen dippar rejält mellan varven. Det som dock var konstigt var att jag upplevde spelets perfomance-läge som ännu sämre när det gäller själva flytet på skärmen. Jag kände att spelet flöt på mycket sämre i detta läge och där har jag faktiskt ingen vettig förklaring.

Jag måste erkänna att jag gillar spelets utseende. Grafiken är skarp och otroligt färgglad vilket tilltalar mig något enormt. Speciellt om du äger en tv som har funktionen HDR. Den gör så att spelens färger poppar ordentligt och det är något jag uppskattar väldigt mycket. Banorna är fantasirika och jag är glad att Codemasters tog beslutet att fokusera på roliga events på roliga platser istället för de något uttjatade tävlingsarenorna. Detta gör att jag gärna kör om banor för att försöka vinna spelets alla stjärnor som man blir belönad med efter varje vinst.

Dirt 5 är ännu ett klassiskt arkadracingspel där spelglädje går före simulation. Det kräver precis lagom av dig som spelare och som belöning bjuds du på vackra platser och dynamiskt väder som kan förändra tävlingens förutsättningar på några sekunder. Det gör inte så mycket nytt utan fortsätter i klassiska spår när det kommer till denna typ av spel. Detta gör mig inget då jag finner de extremt underhållande som sagt. Jag blev besviken över att vissa lopp känns helt hopplösa att slutföra då dess bilar inte går att få kontroll över. Har man de äldre konsolerna så ska man också räkna med att det kan bli lite hackigt emellanåt. Jag rekommenderar dock alla som gillar denna sortens racing att ta sig en närmare titt på Dirt 5. Det är trots allt ett riktigt underhållande racingspel.

• Rolig bandesign
  • Varierande race
  • Färgglatt och vackert